Krilleman
Matstj skrev:
Varför lånar banken ut då. Har de inte räknat med risken att inte få tillbaka sina pengar ?
Om nån får cancer eller får sparken för att nån annan högst upp har fått för sig att lägga ner en lönsam verksamhet och flgytta den till Kina har man då gjort fel och köpt hus ?
Risken finns för alla som lånar pengar till ett boende att man inte kan betala tillbaka. Det kan man inte blunda för. Det står inskrivet i kontraktet när du lånar för ett hus. Betalar du inte tar dom huset.

Den enkla sanna verkligheten, oavsett om det är rätt eller fel.
 
Jo, det är faktiskt så att handräckningen är "gratis". Eller rättare sagt, kostnaden tas ur den summa du redan erlagt för huset så det tillkommer ingen kostnad för dig.
 
Hur är det att köpa bostadsrätt(-sradhus) av kronis? Kan man få med sig gamla skulder tex till föreningen "på köpet"? Eller andra risker att tänka på?

Matstj du verkar glömma att det även finns folk som ligger ute med pengar som kanske själva går i konken för att de inte får betalt. Det är inte bara den skuldsatte det är synd om. Den skuldsatte har ju även haft möjlighet att själv försöka reda upp sin situation genom att sälja sin bostad genom en mäklare. Vilket sannolikt hade genererat ett högre pris. Ansvar för sina egna handlingar ingår liksom hela vägen, även till och från banken.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
I fallet brf, så är det väl föreningen, som i princip återtar lägenheten genom att förverka borätten och sedan säljer en ny borätt ? Så var det åtminstone " förr i tiden".
 
Kan det finnas andra skulder kvar, pantsättningar i bank tex?
 
Nej. Föreningen kan inte ta bostaden. Så länge den har ett värde så säljs den för att täcka upp skulder som ägaren har.
Jag tror att kronofogden garanterar att bostaden inte är pantsatt. Men det kan finnas andra problem. Som att ägaren inte vill flytta ut. Skicket när den tidigare ägaren lämnar bostaden är sannolikt inte i närheten av vad som förväntas i normalfallet.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Föreningen kan inte ta bostaden. Så länge den har ett värde så säljs den för att täcka upp skulder som ägaren har.
Gäller väl bara så länge bostaden har ett högre värde än den insats, som ursprungligen betalades till brf ?
Sedan är det kanske inte så vanligt idag, men det kan ju komma sådana tider åter. ( vet minst ett fall från 1977).
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Gäller väl bara så länge bostaden har ett högre värde än den insats, som ursprungligen betalades till brf ?
Sedan är det kanske inte så vanligt idag, men det kan ju komma sådana tider åter. ( vet minst ett fall från 1977).
När man köper av kronofogden så dödas ju alla skulder mot vilka objektet är satt som säkerhet. Dock måste fordringsägaren godkänna det vinnande budet innan affären är ett faktum. Blir det pengar över efter att bottenlånet är återbetalt så går det i första hand till andra fordringsägare och därefter till den skuldsatte. Sen har man ju oftast en andel i föreningens totala skuldsättning via sin lägenhets andelstal men det är ju separat och påverkas inte av privatekonomi.
 
Det är v'l inte så att skulderna dödas, men pantsättningen upphör. Den skuldsatte blir inte av med sin skuld bara för att bostaden säljs, om priset inte räcker för att betala hela skulden.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Gäller väl bara så länge bostaden har ett högre värde än den insats, som ursprungligen betalades till brf ?
Sedan är det kanske inte så vanligt idag, men det kan ju komma sådana tider åter. ( vet minst ett fall från 1977).
Nej. Det är när bostaden saknar kommersiellt värde som den kan lämnas tillbaka till föreningen för att komma undan månadsavgiften. Det har inget med den ursprungliga avgiften att göra. Finns det ett kommersiellt värde i bostaden överhuvudtaget så säljs den.
 
H hempularen skrev:
Det är v'l inte så att skulderna dödas, men pantsättningen upphör. Den skuldsatte blir inte av med sin skuld bara för att bostaden säljs, om priset inte räcker för att betala hela skulden.
Helt riktigt. Otydligt uttryckt av mig. Skulderna slutar alltså ligga säkerheten till last.
 
Livar upp tråden då jag nyss fått reda på att en persons hus går Exekutivt snart. Det är "Skrot NIsse" och han fru, som kommit efter med räkningarna troligtvis. Hela fastigheten är belamrad av skrot. Huset lika så. Bilderna som ska visa fastigheten utvändigt är tagna i en sådan vinkel att skrotet och skrotbilarna inte syns vilket är vilseledande. De kommer att barrikadera sig när det kommer till visning, garanterat. Hur gör Kronkalle då? Kallar in full Polis styrka och brottar upp dörren? Bär ut dem? Tycker synd om dem för de är inte så smarta. De hade kunnat fixa detta tror jag om de bara velat ta hjälp av samhällets resurser innan det gick så långt. Hade jag vetat hade jag kanske kunnat hitta hjälp åt dem. Fast socialen betalar väl inte räkningar? Tror inte de får nytt boende heller. De får nog bosätta sig i bilen. Å sjuka är de också. Nä fy så eländigt.
 
A
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Livar upp tråden då jag nyss fått reda på att en persons hus går Exekutivt snart. Det är "Skrot NIsse" och han fru, som kommit efter med räkningarna troligtvis. Hela fastigheten är belamrad av skrot. Huset lika så. Bilderna som ska visa fastigheten utvändigt är tagna i en sådan vinkel att skrotet och skrotbilarna inte syns vilket är vilseledande. De kommer att barrikadera sig när det kommer till visning, garanterat. Hur gör Kronkalle då? Kallar in full Polis styrka och brottar upp dörren? Bär ut dem? Tycker synd om dem för de är inte så smarta. De hade kunnat fixa detta tror jag om de bara velat ta hjälp av samhällets resurser innan det gick så långt. Hade jag vetat hade jag kanske kunnat hitta hjälp åt dem. Fast socialen betalar väl inte räkningar? Tror inte de får nytt boende heller. De får nog bosätta sig i bilen. Å sjuka är de också. Nä fy så eländigt.
Detta är 100% sant! notera stavningen!

- En bekant som hyr ut bostäder berättade för mig att en gång kom en gubbe och frågade om min bekant har några bostäder att hyra ut?

- Hur så? frågade han

- Jo, det är så att min grabb har gjort personlig konkurs och behöver någonstans att bo. Och huset hans skall säljas på exklusiv auktion!
 
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Livar upp tråden då jag nyss fått reda på att en persons hus går Exekutivt snart. Det är "Skrot NIsse" och han fru, som kommit efter med räkningarna troligtvis. Hela fastigheten är belamrad av skrot. Huset lika så. Bilderna som ska visa fastigheten utvändigt är tagna i en sådan vinkel att skrotet och skrotbilarna inte syns vilket är vilseledande. De kommer att barrikadera sig när det kommer till visning, garanterat. Hur gör Kronkalle då? Kallar in full Polis styrka och brottar upp dörren? Bär ut dem? Tycker synd om dem för de är inte så smarta. De hade kunnat fixa detta tror jag om de bara velat ta hjälp av samhällets resurser innan det gick så långt. Hade jag vetat hade jag kanske kunnat hitta hjälp åt dem. Fast socialen betalar väl inte räkningar? Tror inte de får nytt boende heller. De får nog bosätta sig i bilen. Å sjuka är de också. Nä fy så eländigt.
Du får nog räkna med att studera ditt tilltänka objekt utifrån och försöka uppskatta skicket därifrån och genom fönstren.

Gällande tomten så kostar det ju en slant att få bort bråten men så länge inga giftiga ämnen har läckt ut rör det sig inte om några jättebelopp.
Så kolla hur marken verkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.