Jag har precis blivit med hus och nu ska kök/matplats/hall planeras. F n har jag två huvudspår.
1. Ungefär som idag, hallen blir 1,2 x 4 m. Med en nisch för upphängning och skor. Stenläggs och värmegolv. Rakt fram från entrén syns utgången till terass och trädgård. Idag är den högra långväggen i hallen hel vilket gör att man måste gå via "matsalen" för att vända och gå in i köket för att komma dit, med matkassar mm. Jobbigt. Den öppnas i mitten.

2. Nästan helt öppet från entrén bort till matplatsen med jättefönster och utgång till terass och trädgård. En ö placeras i mitten, dock utan spis eftersom frun inte vill ha någon köksfläkt hängande mitt i rummet (och så krånglar det till ventilationen). Mittemot ön ersätts befintlig gäst-wc med en nisch där t ex två inbyggnadsuggnar, en micro och en inbyggd espressobryggare får plats (plus massa förvaring). Skulle gäst-wcn vara kvar skulle åtminstone jag känna mig lite o-privat när jag måste gå på muggen "i köket".

Vad skulle ni välja?
 
  • med_vgg.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bildillustration till alt 1
 
  • kk_bra6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt 2. Med ön.
 
  • med_.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bildillustration alt 2
 
  • sharon3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nr 1!!!

Förslag två tillför inget extra (utom möjligtvis en extra ugn men det finns spisar med två inbyggda), hallen blir dock i direkt anslutning till köket och ni blir av med en extratoa som alltid är bra att ha.
 
Ja, 1. är egentligen mitt huvudspår också. Dock vill frun gärna ha en köksö där hon kan "mingla" runt och baka kakor med vår lill son. Har slitit mitt hår för att få in det.
 
Alt 1. Tvåan ger långa avstånd mellan olika funktioner. Jag skulle inte heller offra toaletten.
 
DEFINITIVT alternativ 1.
Ogillar 2:an skarpt, tror det blir hemskt på vintern när man kommer in med snöiga skor direkt på köksgolvet. Ni kanske inte har barn och då kan möjligen alt.2 funka hjälpligt men jag kan inte se en enda fördel med förslaget.

Nej, kör på alternativ 1. Det är trevligt, snyggt och praktiskt. Faktiskt rätt ultimat planerat!
 
Börjar få frun övertygad om ettans förträfflighet. :) Vi har en liten son på knappt ett år.
 
dasjo skrev:
Börjar få frun övertygad om ettans förträfflighet.  :) Vi har en liten son på knappt ett år.
Rostar på alt 1, som alla andra :)
vill frun fortfarande offra gästtoan och praktisk hall för en "moderiktig" köksö ??????
gaia
 
Hon vill inte offra nånting. Bara ha en ö. :)
 
Hej!

Håller med om attt alt. 1 verkar mest praktiskt. Samtidig känns det som att det borde gå att få till en ö på något vis om man gärna vill det. Kanske man kan göra en halvö på något vis ut från där kyl/frys står i alt. 1. Eller någon sån där hjul-lösning som man kan parkera när man inte vill ha sin ö.

Vad gäller toaletten direkt i köket kanske en lösning kan vara att skaffa ett pyttelitet tvättställ och flytta dörren så att man går in i den från tvättstugan istället.

/pinebar
 
Jag tycker också att alternativ 1 är det enda rätta. Jag skulle dock lägga till en bit som nästan blir som en köksö, där man kan mingla, baka tillsammans eller annat. Vi har en liknande lösning idag, eftersom en köksö inte passade in i vår planlösning och jag är helnöjd.

Jag försöker bifoga en fil, men jag är osäker på om jag lyckas.
Allt det gråa i mitt förslag tycker jag ska vara bänkskåp/lådor tillsammans med en snygg skiva på toppen.

Lycka till!
 
Senaste spåret är en halvö med en bibehållen hallvägg. Se illustrationer.


1. Planlösning
 
  • halv.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration (från matplats)
 
  • halv_ill.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.