Hej, jag nyligen köpt en liten gård som har två hagar. I dessa har det för länge sedan gått djur och betat men förra ägaren har låtit dem växa igen. Jag skulle vilja göra marken så jämn att jag kan hålla efter den med en åkgrässklippare. Jag bryr mig inte om vad som kommer upp så länga jag kan klippa ner det. Ängarna har idag stora bulor som verkar vara förmultnat gräs eller liknade (de är mjuka) och på en av ängarna växer det massa smågranar (ca 5 cm i diameter) som jag tänker ta bort. Så, vad är det bästa sättet att få det jämnt? Köra med tallriksharv och vält kanske?
 
Bulorna är myrbon, små svarta myror. Dom gillar högt gräs, håller man efter ytan flyttar dom.
 
Anlita nån bonde som fräser upp och sår in med vall kanske?
 
Ja, en bonde blir nog inblandad. Ursäkta en okunnig men vad är vall för något?
 
Vall är växter normalt avsedda att ätas av djur t.ex. olika gräs och klöver. I princip det som växer i hagar.
 
Jag har lite av detsamma fast i en hacket värre tappning. Skaffade linderödsgrisar som har gått ute på 3000 kvm och orsakat total ödeläggelse, ser inte bra ut. Jag kommer harva detta, inte så djupt, antagligen ringvälta för att platta till det lite. Kanske så in det med vall/ängsblandning. Blir säkert skapligt efter det... tänker dock inte klippa det, det får getterna fixa
 
B Barrdahl skrev:
Kanske så in det med vall/ängsblandning. Blir säkert skapligt efter det... tänker dock inte klippa det, det får getterna fixa
Passa dig för hästar bara!
De trampar söder och förstör den finaste äng på nolltid :cry:
 
  • Gilla
Barrdahl
  • Laddar…
På en begränsad yta kommer man långt med en gräsharv. Köpte sådär 1000m2 riktigt risig gammal hagmark för ett par år sedan, i syfte att införliva den med resten av tomtens gräsmattor. Slog gräset och ogräset riktigt kort med trimmer, krattade och kastade sedan ut ett par personbilssläp med jord på måfå. Därefter drog jag ikring på ytan med en gräsharv bakom fyrhjulingen någon timme. Det tog bort alla knölar och rev upp mycket rötter och ogräs. Avslutade med att som punktinsats lägga på lite mer jord här och var i svackor som harven inte behagat fylla igen. Slängde sedan på lite vanligt gräsmattegräsfrö, typ villablandning.

Hade det varit lite större yta hade jag nog bett någon komma förbi med en slagklippare med hammarslagor. De rensar upp knölar rätt så bra utan att riva upp det som är jämt för mycket.

När jag sedan släppte lös robotklipparen på ytan så tog gräsmattegräset raskt over både ogräset och det gamla, grova ängsgräset. Nu efter två år är det inte mycket spår av tidigare växter där. Det beror så klart på vad man är ute efter om det är vall eller gräsmattegräs man vill ha. Jag ville ha gräsmatta för att i möjligaste mån hålla sniglar och sork borta från trädgårdslandet.
 
Tackar. Slagklippare verkar vara ett bra första steg. Får köra det och utvärdera om det räcker eller om jag måste gå hårdare åt.
 
PNO PNO skrev:
Hade det varit lite större yta hade jag nog bett någon komma förbi med en slagklippare med hammarslagor. De rensar upp knölar rätt så bra utan att riva upp det som är jämt för mycket.
Hur klarar en slagklippare om det är lite sten i marken.
Stora stenar, som sticker upp <10 cm alltså, men som är så stora så de fick ligga kvar när man rensade och byggde upp gärdesgårdarna på 1600- till 1800-talet.
 
Tillräckligt stora stenar kröker axeln i dom. Dyrt att laga... Jag är inte jättebra på dessa maskiner, vet bara att det brukar bli väldigt bra när vi kör av skidspåren med slagklippare då de både klipper småbuskar och hackar sönder tuvor och sådant. Plant gräs vill vi ju ha kvar däremot. Men det är ju av naturliga skäl inte många uppstickande, markfasta stenar i ett skidspår.

Jag tror de brukar säga att de lättare Y-slagorna är bättre om man har mycket sten, men de rensar ju å andra sidan sämre från mjuka till halvhårda föremål.
 
TF83
Vi kör med en slaghack som har hammarslagor och den tar bort det mesta så som rator, mindre träd och busk, men man bör kanske inte köra i full fart in i större stenar tyvärr, då kan man lätt kröka axeln på dom. Men bra blir det av dom! Vi körde av en av våra åkrar som stått orörd väldigt länge, och som det börjat växa in småträd på utan problem i sommras, den är ca 3 hektar stor och tog en förmiddag att köra av då det var väldigt tjockt och högt! Beroende på hur stora ytor det är så har vi ibland tagit skit görat och gått med röjsåg/trimmer först och ta ner allt för att se ev större stenar. Och sedan fortsatt kört med betesputs/slaghack därefter.. Men det gör man helst inte på mer en 1 tunnland (ca 5000kvm).


Här var före
HDfacjt.jpg
och här efter
VChfDqO.jpg
 
TF83 grasfield skrev:
Här var före...och här efter
Det ser väl bra ut!
Vi har ca 1,3 ha som används för att ta hö och till bete omväxlande för kor och hästar.

Med åren blir det ju rätt ojämnt av kossornas mockor och hästarna tramp.
 
TF83
Ja kor och hästar kan ju trampa sönder en hel del tyvärr. Mockor kan man ju lyckas "smeta ut" lite med en gräsharv efter traktorn om det inte är helt söndertrampat dvs. Vi har dock inga kor eller hästar utan bara får, och dom trampar inte alls sönder på samma vis som tur är, vi har även haft grisar i omgång för att bearbeta jordplättar som är steniga eller annars olämpliga att plöja och de är ju ena riktiga jord fräsar!! Bara att hugga i med en handkratta eller harven efter traktorn om det är stora ytor så har man en gödslad såbädd klar sen :) Dock så har grisar som går på samma ställe för länge en rätt rejäl markpackningseffekt, och då blir jorden hård och den lär bearbetas mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.