Jag bor idag i lägenhet och betalar 5800 i varmhyra. Funderar på att bygga - ett litet drömhus. Många säger att det bär sig, andra säger att jag är tokig. Har hittat ett fritidshus ca 90 kvm,som jag ämnar modifiera till permanentboende. Priset är 295 000, men sedan tillkommer ju köksinredning, garderober, lister o lite småplock jag tänkte fixa själv. Tomt och anslutning behöver jag inte tänka på (av någon anledning).

Det som tillkommer är väl grund, el, vvs, uppvärmning (vilket är det bästa?), hantverkshjälp, vitvaror, myndighetskostnader. Är det något jag har glömt?

Gjorde en omvänd kalkyl baserat på vilken månadskostnad jag skulle tänka mig inkl drift och då skulle jag kunna bygga för ca 680 000. Räcker det? Hur ska man räkna på bästa sätt?
 
Många tittar o inga kommenterar ???. Jag får väl tro att jag är helt ute o cyklar :-[. Men......drömma måste man och tro på sig själv, eller hur! ;) Någon måste ha något att säga om detta?
 
Jag tycker du resonerar helt rätt. Kolla lite priser i din kommun och se vad som tillkommer i kostnader. Jag tror absolut att du kan bo billigare i ditt drömhus än där du bor idag ;) ;)
 
Jag tror helt klart att det går att klara. Det beror ju lite på hur mycket du kan göra själv. Hantverkare är ju inte riktigt gratis. Men det är ju som AndWig säger bara att kolla lite priser och börja räkna på det. Man brukar ganska snabbt kunna säga åt vilket håll det lutar.
Det som tillkommer är väl grund, el, vvs, uppvärmning (vilket är det bästa?), hantverkshjälp, vitvaror, myndighetskostnader.
Du har ju själv koll på vad som kostar. Nu är det ju bara att höra efter hur mycket det kostar. Toalett och kök är ju två dyra rum, så det kan vara klokt att titta lite extra på de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.