Det kanske man ändå får se som positivt, de gamla fina vedspisarna kommer säkert vara kvar, det är ett kulturarv att förvalta, med skrotningspremie kommer de att försvinna.
Kanske dyker det upp någon klokare människa framöver som ändrar beslutet och godkänner vedspisen igen.
Den på Boverket som lagt förslaget att förbjuda gamla fina vedspisar mm har väl troligtvis inte lyckats få fyr i en sådan så därför bör de förbjudas.
Min farmor hade inte något annat än en vedspis, hon gick upp tidigt på morgonen och bakade bröd i sin vedspis innan hon gick till arbetet, går nog inte att hitta godare bröd, maten lagade hon naturligtvis också varje dag på vedspisen, hon var kokerska o tyckte om att baka o laga mat, hon valde bort elspis trots att hon hade plats för det, hon kunde inte tänka sig något annat än vedspisen, när veden var huggen, lades den i vedboden och togs in när den torkat något år kanske, de hade gott om ved som det alltid var kvar av tills vedboden åter skulle fyllas, en laddning torr ved togs in som torkade lite till i den goda stugvärmen, luktade aldrig illa när de eldade, tvärtom luktade det gott.
Hon lärde mig tekniken att tända en kall vedspis, lätt som en plätt om man vet hur man ska göra.
Hur många eldar i en vedspis i ett villaområde??? Hallå eller! befängd tanke från den som vill förbjuda vedspisar.
I villaområden eldar de flesta i braskaminer och vet knappt hur man tänder brasan, otorkad ved på det också så kan det inte göra annat än lukta pyton, en o annan kanske eldar upp lite sopor också, kommer inte att hjälpa med att förbjuda vedspisar, det är bättre att kräva "körkort" för vedeldning, har själv haft hus i villaområde innan jag valde landsbygden, tror faktiskt att det mesta av den dåliga lukt som sprider sig beror på okunskap, problemen kommer att finnas kvar även med typgodkända spisar så länge som okunskap råder om hur man eldar på rätt sätt.
 
De gamla kokspannor som finns kvar borde tvångs skrotas. De eldas ju mycket, dessutom håller de i en evighet så man kan inte räkna med att rosten löser problemet. Ge dem 10år så att alla har en möjlighet att klara det ekonomiskt. Visst kör vissa sina kaminer tämligen hårt också, men det är inte särskilt vanligt.
 
Hur många är det i ett villaområde som har en kökspanna, snälla tänk efter lite, i villaområden är det sällsynt att någon har vare sig kökspanna eller vedspis, i villaområden är det braskaminer och öppna spisar de har, kökspannor och vedspisar är mest förekommande på landsbygden, på landsbygden är det sällsynt med tätbebyggda områden, ofta är det långt mellan husen på landsbygden samt att de flesta som är boende på landsbygden och innehar en vedspis eller kökspanna har kunskapen hur man eldar i dessa.
 
Ni vet att ingen har lagt förslag om att "förbjuda gamla vedspisar"..?
 
Jo. Om du fortsättermeningen med ”...i nyinstallatiner.” är det i princip det man gör.
 
Som jag förstår om jag tolkat det hela rätt så kommer man inte att få installera en annan gammal fin vedspis om den befintliga upphör att fungera, då kommer det att räknas som en nyinstallation och då krävs det ett typgodkännande för spisen.

Vänta bara till ett förslag kommer om att alla K-märkta byggnader ska rivas pga att det kan vara farligt att vistas i ett sådant och materialet måste vara miljöfarligt.

Det här förslaget om vedspisar får mig osökt att tänka på de föregående direktiven ang hästgödsel.

Hästgödsel betraktades som miljöfarligt och de stallar som inte hade godkänd förvaring av hästgödsel hade att betala dyrt för deponi.

För ett par år sedan kom nya direktiv, nu är hästgödsel en tillgång som ska förvaltas väl, det säger väl allt, i alla tider har bönder använt gödsel från sina djur för att gödsla markerna med.

Jag kan rekommendera er som inte sett faktafilmen Naturens Hämnd att göra det, konstgödsel förstör våra marker för lång tid framöver.

Vet att jag glidit utanför ämnet men vill beskriva hur olika beslutsfattare tänker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.