Håller på att färdigställa mitt uterum och funderar på uppvärmning.

Har 32mm kanalplast, 100 mm cellplast i golv, 2 sidor kommer ha skjutdörrar modell vår-höst, en vägg kommer sitta 3 riktiga fönster och isolerad vägg.

Tanken är en oljefylld radiator på ca 1500w.

Räcker detta?
Vill hålla 15-18 grader i stort sett året runt med möjlighet att brassa på med en gasolkamin när det behövs.
 
Missade skriva att uterummet är ca 20kvm
 
Låter som lite klen isolering för att hålla 15-18 grader året runt. Tror det behövs ett 2000 W värmeelement med fläkt. Sedan kan man ju plugga i en energi-mätare för att följa hur mycket el det drar per år.
 
Jag skulle tro att 1500W till att hålla ungefär 7-8 grader över utetemp i ditt uterum. Solen hjälper dock också till att värma en hel del.
 
Kanske skulle satsa på 2 st 1000w oljefyllda?
Ett på väggen med fönster och ett på husväggen.
Skulle det funka tro?


Låter rätt dyrt att driva dessa. Blir ju ett par tusen i månaden.

Bättre att satsa på nått annat system?
 
Tror inte att du kommer att klara att hålla värmen därute utan en riktigt tjock plånbok...
 
Jag blev färdig med mitt uterum i höstas. golvet är isolerat med 70mm. Taket är isolerat med 120mm, väggar är isolerade med 95mm. Tak och väggar är gipsade. Rummet är 21KVM

Har 6kvm glas willab 50+.

Värmer med ett konvektorelement som är inställt på 1200Kw nu, som styrs via telldus med en termometer. mäter förbrukningen på elementet och i januari förbrukades 400Kwh, har temperaturen 13-15 grader.

Ska vi vara i uterummet har jag en värmefläkt som jag startar med telefonen en stund innan.
Det är lite i lägsta lagret då det tar en stund att värma då rummet och alla möbler är kalla.

har haft planer på att värma med en oljefyllt element istället för att få jämnare temperatur. men min lösning passar perfekt för mig.
 
Frågan är ju hur mycket ni tänkt använda uterummet under vintern?
Är det idé att underhållsvärma konstant, eller bättre att ha bra med effekt att brassa på när det ska användas?
 
Det är inte ekonomiskt försvarbart att hålla ett vår-höst uterum uppvärmt konstant på vintern. 9 månader om året går det bra, men de sista tre blir dyrt. Och dessutom är det knappast möjligt på en 10A säkring.

Jag skulle istället satsat på en gasol kamin för att kunna värma upp rummet på några timmar när det ska användas på vintern.
Finns kombinerade el/gasol kaminer som är ganska smidiga.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Det är inte ekonomiskt försvarbart att hålla ett vår-höst uterum uppvärmt konstant på vintern. 9 månader om året går det bra, men de sista tre blir dyrt. Och dessutom är det knappast möjligt på en 10A säkring.

Jag skulle istället satsat på en gasol kamin för att kunna värma upp rummet på några timmar när det ska användas på vintern.
Finns kombinerade el/gasol kaminer som är ganska smidiga.

10A*230V =2300w går att köra på 10A säkring

Vi har lagt laminatgolv som jag är rädd att det spricker isär om jag inte värmer?
Är det inte dumt med gasolvärmare inomhus?
 
T tomjakob skrev:
10A*230V =2300w går att köra på 10A säkring

Vi har lagt laminatgolv som jag är rädd att det spricker isär om jag inte värmer?
Är det inte dumt med gasolvärmare inomhus?
Laminat golv är inte optimalt i ett uterum.

Gasolvärme funkar i ett uterum, det ventilerar ganska bra längs kanterna till glaspartierna. Samt att man inte behöver ha igång den hela tiden. Räcker med att köra den en stund för att få upp temperaturen, sen går det att hålla temperaturen med 2kW el om det inte är alltför kalt ute.

Vår/höst partier kommer att imma en del när man värmer på vintern, men det gör inte så mycket. Kondensvattnet kommer ladas ut av spåren undertill.
 
A
Sätt in en Luft-Luft värmepump. Du spar igen det rätt snabbt. Du får också möjlighet till komfortkyla eller avkondensering på sommar/höst =)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
Laminat golv är inte optimalt i ett uterum.

Gasolvärme funkar i ett uterum, det ventilerar ganska bra längs kanterna till glaspartierna. Samt att man inte behöver ha igång den hela tiden. Räcker med att köra den en stund för att få upp temperaturen, sen går det att hålla temperaturen med 2kW el om det inte är alltför kalt ute.

Vår/höst partier kommer att imma en del när man värmer på vintern, men det gör inte så mycket. Kondensvattnet kommer ladas ut av spåren undertill.

Nä inte helt optimalt, men nu ligger det där:)

ja det är sant att det drar ju runt glaspartierna lite, har tänkt till nästa vinter att bygga fönster utanför i plexiglas/acrylplast för att få bort lite av draget.

fler i området som har ouppvärmt har kondens på fönstren nu under vintern, vi som har uppvärmt har inte haft en droppe på insidan.
dock har grannarna med plasttak fått kondensdroppar från taket.
 
För att förtydliga så menade jag att det blir kondens när man höjer temperaturen snabbt.

En mindre luft-luft värmepump kan man få för 15k. Då kan man få ca 4 ggr så mycket värme per kr. Men de för lite oväsen, så satsa på en som är tyst och försök få ute enheten så långt bort som möjligt, gärna run ett hörn.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.