Hur byter man halogenlampan i en bänkbelysning från ikea
 
tommib
Välkommen till forumet!

Du måste vara mycket mer specifik. Vilken modell av bänkbelysning är det? Foto?

Har du provat att ladda ner en manual från IKEAs hemsida?
 
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Du måste vara mycket mer specifik. Vilken modell av bänkbelysning är det? Foto?

Har du provat att ladda ner en manual från IKEAs hemsida?
Bifogar foto, hittar ingen manual på Ikeas hemsida.
 
  • Del av en IKEA-produkt med två cirkulära utskärningar i en rostfri stålpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En kvalificerad gissning är att det är G4, dom sitter med två stift, bara att dra rakt ut och vice versa vid montering.
Bra att veta är att dom inte gillar fet från fingrara så använd en trasa el bit papper.
Två G4 halogenlampor med två stift för installation, ska inte hanteras med bara fingrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns även som LED, tex:
https://m.clasohlson.com/se/LED-lam...VzW4bCh2xXQnTEAQYASABEgLNqvD_BwE&gclsrc=aw.ds
https://www.kjell.com/se/sortiment/...MI85vx-46M2QIVzW4bCh2xXQnTEAQYECABEgLt1vD_BwE

Ser ut som att du lyckats få loss glaset, annars är det bara att vrida det ett kvarts varv så lossnar det.
 
Redigerat:
Mazen Mazen skrev:
En kvalificerad gissning är att det är G4, dom sitter med två stift, bara att dra rakt ut och vice versa vid montering.
Bra att veta är att dom inte gillar fet från fingrara så använd en trasa el bit papper.
[bild]
Finns även som LED, tex:
[länk]
[länk]

Ser ut som att du lyckats få loss glaset, annars är det bara att vrida det ett kvarts varv så lossnar det.
Tack för svar. Känns nästan omöjligt att se de små hålen som piggares ska in . Frågan är om man ska ta bort även reflektorn för att lättare se och komma åt? Men då kanske det blir svårare att sätta tillbaka reflektorn igen?
 
Låt reflektorn sitta. Visst det pilligt att få dit, men det går. Också en anledning att byta till LED dom håller längre = färre byten.
 
Mazen Mazen skrev:
Låt reflektorn sitta. Visst det pilligt att få dit, men det går. Också en anledning att byta till LED dom håller längre = färre byten.
Ok jag fattar. Tack!
 
tommib
Spegel kan vara ett alternativ, men då måste man vara lite van att tänka "bakvänt" när man sätter i lampan.

Jag brukar använda nitrilhandskar (tunna "plast"handskar) när jag byter halogenlampor.
 
Tack för alla bra synpunkter!
Jag har fixat det nu men det var fan så krångligt och pilligt, märklig konstruktion, knappast användarvänlig kan jag tycka.
Tack och hälsningar
 
En tröst är att övning ger färdighet.. :)
Roligt att det löste sig, är som sagt inte solklart.
 
Led funkar inte alltid, måste vara rätt Trafo, annars blir mörkt alt lyser jättesvagt..
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Led funkar inte alltid, måste vara rätt Trafo, annars blir mörkt alt lyser jättesvagt..
Det bör funka eftersom de LED som länkades till är ersättningsljuskällor. De kan däremot lysa svagare än halogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.