Skall flytta mitt kök i den villa jag bygger om. I mina ursprungsplaner har det hela tiden ingått att jag måste dra om avloppet genom golvbjälklaget för punkten det kommer upp från källaren, som jag inte kan flytta, passar inte nya placeringen.
Detta har varit helt ok då det varit en ganska liten förflyttning och troligen bara tvärs ett par bjälkar med resten längs bjälklaget.

Nu har jag dock hittat en ny placering på köket som blir mycket mycket bättre men då hamnar en bra bit från där avloppet kommer upp.

Är det en vanlig ingenjörsfirma man skall vända sig till för att se om det är möjligt att dra avloppet genom dessa bjälkar medels någon form av förstärkning eller annan konstruktion? Kan de sådana saker eller är detta överkurs?

Problemet är ju att jag måste ha fall och då hamnar inte hålen i centrum av bjälkarna utan i början och slutet, lägsta och högsta punkten, aldeles för nära kanterna.
 
Har du källare så är det väll bara att dra ner det var som helst och sedan gå med utanpåliggande rör längs källarväggarna eller i källartaket?

En stor fördel med källare är ju just att det är så lätt att ändra husets infrastruktur, oavsett om det gäller vatten, avlopp, el, värme eller annat.
 
Så kunde man ju tro i teorin men med en inredd källare så är det inte alltid så enkelt. Visst kan jag dra avlopp i taket men då kan jag ju inte öppna dörrar osv. Dessutom oerhört fult.

Min källare är mer av en biyta, ej fullhöjd i tak, då huset inte är nedgrävt mer än ca 40 cm under mark.

Så nej, det hade varit som att dra avloppet i taket på första våning i ett 1 1/2-planshus.

[Edit]
Det där var inte helt sant. Det finns en liten bit jag skulle kunna dra i källaren men jag har fortfarande ~5 meter som det måste gå i bjälklaget.
 
Redigerat:
Att dra avloppsrör genom golvbjälkar kan vara knepigt. I synnerhet om det innebär håltagningar i bjälkarnas över- eller underkant eller nära bjälkarnas upplag, vilket man helt enkelt inte får lov att göra. Det är också tveksamt med moderna avloppsrör som går långa vägar i träbjälklag utan inspektionsmöjlighet. Den bästa lösningen är att dra dem i underskåpens bakkant, kanske i kombination med PNO:s förslag, delvis i källaren. Eventuellt måste du fila på kökets planering så det låter sig göras. Eller så får du bila upp källargolvet.
 
Det finns tyvärr ingen dragningsväg som tar mig genom underskåp. Dagens avlopp sitter mitt i huset och bänkarna hamnar vid en vägg på kortsida så jag måste korsa halva huset.

Det vore värt väldigt mycket att kunna ha köket där men inte så mycket att jag river ett nyrenoverat golv i källaren. Rör i taket källaren går tyvärr inte om jag inte drar det mitt i taket vilket inte blir vackert (speciellt med ett fall). Dörrar i väggen så kan inte dra där om jag fortfarande vill kunna öppna dem....

Kvarstår min fråga om det är en ingenjörsfirma jag skall kolla med för att se om det finns någon möjlighet att lösa detta. Med all respekt för detta eminenta forum och dess medlemar så känner jag ju inte personerna bakom tangentborden så kan ju inte själv avgöra om ni verkligen vet vad ni talar om eller inte.

Denna fråga är iofs lite motsats till detta men skulle ju inte tex sätta upp en balk som någon på forumet sagt att den skulle hålla innan jag kollat upp det.

I detta fall är det ju jag som vill göra något tokigt och ni som stoppar mig men jag känner att detta är värt mycket så jag vill bolla alla möjliga lösningar med någon som har koll. Tex skulle man ju kunan minska risker för läkage genom att dra riktig PVC som man limmar istället för rör med muff (fast vet ju inte om det är tillåtet...).
 
Du har helt rätt i att du alltid måste tänka själv och inte slaviskt kan följa de råd du får på Byggahus. Men kostnaden för ingenjörsfirman kan du spara in, har de någon kompetens så säger de som jag sade tidigare. Ett råd att inte göra några sådana håltagningar som du tänkt dig, kan knappast åstadkomma någon skada.

När du talar om limmad PVC så är du inne på ett annat spår som nog är värt att undersöka. Om du använder dig av ett tätt rörsystem som dessutom tål lite tryck finns nog möjligheter att dra det på ett sätt som inte skadar bjälklaget. Håltagningar på bjälkarnas mitt, både i höjd och i längd, är ett mindre problem. Det VVS-mässiga är inte mitt kompetensområde, men jag har själv en avloppspump som flyttar avlopps vatten från en pumpgrop till en högre belägen infiltration. Jag vet att det finns liknande lösningar för inomhussituationer. Vill du ha mer konkreta råd bör du lägga ut en planritning, där båda planen syns.
 
Tackar!
Hoppas du/ni inte tog illa upp och tyckte jag ifrågasatte kompetens vilket jag inte menade. Verkar dock som du förstod vad jag menade.

Har tyvärr inga vettiga ritningar (hus från 30-talet). Lite överaskningar titt som tätt när man river i huset...
Nästan allt jag vet om huset är saker jag kollat/mätt själv.

Låter som att jag borde kolla med en VVS-firma om det finns något som kan hjälpa mig.
 
N Nizztos skrev:
Låter som att jag borde kolla med en VVS-firma om det finns något som kan hjälpa mig.
Jag tror det är en utmärkt idé.

Om huset är byggt på 1930-talet är det stor risk att golvbjälkarna är av dimensionen 3x7 tum, dvs ca 75x175 mm, samt med varierande c/c avstånd. Breda men inte så höga. Då kan ett 50 mm hål vara känsligt.
 
Det är 2x9 tum men onekligen med lite varierande cc.
Råspont på båda sidorna men kommer riva ovansidan och ersätta med golvskivor.
 
Ja, 2x9 tum ger mycket bättre förutsättningar. Men kör VVS-spåret först.
 
Lägg det i ett bjälklagsfack ut till en yttervägg då, om det underlättar något? Man brukar ju inte ha massor av dörrar i ytterväggarna? Men i sak håller jag med - trist med en massa utanpåliggande rör även längs källarväggarna. Har just själv avslutat ett jättejobb med att gräva ner det mesta av avloppsrören under källarplattan istället, och fälla in de flesta vattenrören i bjälklaget.

Har man som jag väldigt tjocka källarväggar, men tunna väggar från bottenvåningen och uppåt så går det ju också att göra en lösning där man lägger avloppet i bjälklaget längs syllen så att bjälkarna kan passeras där de fortfarande har stöd under. Det bör ge lite mer frihet i hur bjälkarna korsas.
 
PNO PNO skrev:
så att bjälkarna kan passeras där de fortfarande har stöd under
Det kan verka som en bra idé, men ur hållfasthetssynpunkt är det mindre lyckat. En håltagning mitt på bjälkarna (halva spännvidden alltså) är faktiskt mindre känslig (om den inte går för nära kanterna). Sedan tror jag att TS har en plankvägg som slåss om utrymmet vid syllen.

Idén med att gå igenom ytterväggen är kreativ. Det är ju en lösning som ibland används för en del andra rördragningsbehov.
 
Tänkte mer så här:
Schematisk illustration av byggkonstruktion med bjälke, syll, avlopp och faktiskt upplag på mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då är ju hålet i den fria ändan. Men helt fri är den förstås inte...
 
Om du pratar med en VVS firma och/eller konstruktör, så kommer de att ha förslag. Allt går, men i värsta fall blir det väldigt dyrt.

Det är inget problem att ha rören icke inspekterbara, avloppsrör ligger ofta utan inspektionsmöjlighet, och det är normalt inget problem. Någon gång om 50 - 70 år så kanske det blir problem, alla rör behöver bytas någon gång.

Nu vet vi ju inte hur set ser ut hos dig (lägg upp en ritning). Men oftast går det att dra rören antingen i en sockel under skåpen en bit (eller i väggen bakom skåpen). Sedan ner i bjälklaget och längs ett fack, för att sedan komma ned synligt en bit på tvären till stammen. Den biten kanske kan gömmas i en innervägg i källaren?
 
PNO PNO skrev:
Tänkte mer så här:
Det var precis så jag tänkte att du tänkte. Den delen av en bjälke är utsatt för tvärkrafter och skjuvspänningar, då behövs mycket material. På bjälkens mitt är det yttröghetsmomentet som har störst betydelse, och det påverkas bara marginellt av ett hål i tyngdpunktslinjen. Jag skriver detta i lite allmänt upplysningssyfte.

H hempularen skrev:
Det är inget problem att ha rören icke inspekterbara
Det håller jag med om, men det vi diskuterade helt hypotetiskt, var att dra drören med låg lutning i stora svängar genom hål i flera bjälkar som rör sig olika. Det tycker jag man bör undvika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.