Hej. Vi tänker bygga ut och vi vill ha kök & vardagsrum i samma del av huset. Det här är det bästa förslaget jag kommit på. Vill ha vardagsrums delen vid sidan av. Har ni några andra förslag?. rummet blir cirka 7 * 4 meter (+den lilla avstickaren/hörnan som är 3*1 meter, men gärna förslag utan den delen om det går). Väggen bakom soffan till väggen mittemot är ju 3 meter, så blir lite tight. Annars hade vi varit helt nöjd med denna planlösning. Tacksam för förslag.
 
  • Planritning av kombinerat kök och vardagsrum med möbler och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av kombinerat kök och vardagsrum med soffa, fåtöljer och matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en planlösning för kök och vardagsrum med möbler och köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Är måtten 7x 4 m + 3 x 1 m fixa eller kan det det bli 8 x 4 m i stället för att få lite mer plats kring soffbordet?
Vid öppen planlösning är det vanligt att man har teven på väggen och soffan mitt i rummen som gräns mellan köksdel och vardagsrumsdel. Möblerar man så behövs inte den där extra väggbiten som förtar känslan av öppenhet och låser möbleringen.

Vill ni ha just köket närmast dörren eller kan ni tänka er att vända på det?
För det blir lättare att få till ett bra kök om man inte har någon dörr och fönster att ta hänsyn till.
Planeringen av köksdelen ser inte så praktisk ut.
 
Tyvärr så blir det max 7 * 4. Ja lite det som är svårt att göra köket så mycket annorlunda, för vill ha det när man kommer in från hallen, så man inte går igenom vardagsrumet för att komma in till köket. Ingången mellan köksskåp & kyl/frys väggen är ingången från hallen. Dörren vid sidan av matbordet är en altandörr till baksidan där vi har en stor altan. Men Altandörren kan flyttas något. Vad tycker du är opraktiskt i köket? (fläkten ska va med ett fläktskåp & ovan kyl/frys ska det va överskåp. detta är inte planerat i minsta detalj med handtag åt rätt håll osv, om de va det du tänkte på :)
 
BirgitS
Det är opraktiskt att ha hällen direkt bredvid ett högskåp eftersom det då blir svårt att placera handtagen på stekpannor och kastruller på hällens vänstersida på ett bra sätt, de hamnar lätt rakt ut (risk för att någon stöter i dem och drar ner pannan på golvet) eller att ett kastrullhandtag hamnar ovanför en stekpanna (man bränner sig på det), eller så får man in handtagen i täcksidan så det blir hack. Det blir också långt att gå med den heta plåten eller formen som man tar ur ugnen.

Det rekommenderade avståndet mellan diskho och häll är 80 - 120 cm, där 80 cm endast fungerar bra om man är ensam i köket. Detta för att man ska få plats med allt man behöver på den bänken, och när det är aktuellt att två stycken ska kunna stå bredvid varandra.

Nedre högra hörnet i första ritningen ser ut att vara dåligt utnyttjat. Om man flyttar matbordet mot det hörnet skulle man kunna få till ett litet L-kök, typ 1 meter (hörnskåp + ugnsskåpet) mot altanväggen, och därmed få bänkyta till vänster om hällen och bredvid ugnen. Den svarta skänken/förvaringen kan stå bredvid soffan i stället.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Är måtten 7x 4 m + 3 x 1 m fixa eller kan det det bli 8 x 4 m i stället för att få lite mer plats kring soffbordet?
Vid öppen planlösning är det vanligt att man har teven på väggen och soffan mitt i rummen som gräns mellan köksdel och vardagsrumsdel. Möblerar man så behövs inte den där extra väggbiten som förtar känslan av öppenhet och låser möbleringen.

Vill ni ha just köket närmast dörren eller kan ni tänka er att vända på det?
För det blir lättare att få till ett bra kök om man inte har någon dörr och fönster att ta hänsyn till.
Planeringen av köksdelen ser inte så praktisk ut.
Ja juste. jag gissar jag gjorde så för jag är så van nu att ha spisen direkt mot en vägg. Men med tanke på att vi har en liten kille nu så vill man ju inte att ett kastrull handtag ska sticka utanför. Ja så va min försa planlösning, tyckte bara att det blev så mörkt där då att inte få in ett fönster. För det kommer ett högskåp där. men kanske kan sätta in ett till fönster vid diskoho väggen istället?.
 
BirgitS
Ja, man får vara lite extra försiktig när man har små knattar runt fötterna ;)

Jag tror inte att det blir mörkt trots högskåpet eftersom det ju är ett så stort fönster ovanför diskhon och man har ju dessutom mycket belysning i ett kök. Men om du tror att ni kan avvara mer överskåp går det ju förstås bra att ha fler fönster.
 
  • Gilla
Armida90
  • Laddar…
Ser flera tokigheter:
* Det behöver vara minst 20 cm mellan vägg/högskåp och häll
* Det är dumt att ha ugnen precis vid matbordet, du behöver lite bättre utrymme bakåt. Trist att behöva be den som sitter där flytta sig för att du ska komma åt ugnen.
* Mikro över ugnen är inte bra när man har barn, de kommer att vilja poppa popcorn och då pajar de ugnsluckan när de klättrar på pallen för att nå, alternativt håller i handtaget och hoppar för att se hur det går. (jäklar vad arg brorsan var då...)

Fundera på att sätta skafferi, kyl och frys där du satt ugn och spis istället.
Fundera också på att strunta i fönstret över diskbänken, du har mycket ljus från det fönstret vid matplatsen.

Om det går att flytta dörren till hallen dit där skafferiet är så får du ett L-kök plus bättre passage till vardagsrummet som då slipper hamna bakom köket.
 
Tack för tips. Kan tyvärr inte flytta ingången. men vet jag måste iaf ändra så jag har en bänkyta på båda sidor om spisen. Ev kanske ha köksbordet där kyl & frys är istället, ha ett L kök åt hållet där matbordet tänkt stå istället? Ta bort det fönstret ovanför där jag först tänkte ha matbordet?
 
BirgitS
Nog är det väl trevligt att ha matbordet vid ett fönster?
 
Jo, men finns inte så mycket till alternativ. det ena eller det andra.
 
BirgitS
Ritade du det som jag föreslog i inlägg 4? Det är ju lättare att se hur det får plats på en ritning än försöka föreställa sig huvudet bara.
 
Har inte gjort några fler ritningar än. Det som är att det kommer bli trångt & väldigt inpå vardagsrummet om man ska ha matbordet där. Vi har god tid på oss iaf att funder :)
 
BirgitS
Ja, ska man ha in både kök och vardagsrum på ca 30 kvm så blir det trångt åtminstone någonstans så man får ju fundera på var man tycker att det är viktigast med utrymme.
 
Ja precis. Det är nog det vi får ta oss en rejäl funderare på. men ska prova rita in bordet där i hörnan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, ska man ha in både kök och vardagsrum på ca 30 kvm så blir det trångt åtminstone någonstans så man får ju fundera på var man tycker att det är viktigast med utrymme.
 
  • 3D-layout av ett kök och vardagsrum med möbler och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett kök med måttangivelser, möblering och köksapparater ur fågelperspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.