H
Hej. Ber alla kloka om hjälp.
Nyss köpt hus från 70 talet, platta på mark, ej uppreglat golv vad jag vet.
Vid visningen noterade vi ingen avvikande lukt. Besiktningen visade inget heller. Fuktmätn syllar på två ställen visade inget direkt avvikande. Impregnerade syllar men ingen lukt enl besiktning.

När vi klev in i huset vid tillträdet luktade det starkt av ”sommarstuga”. Typ som en fuktig masonitskiva. Det luktar ffa i hall och intilliggande sovrum. Doften tycks även sitta på övervåningen.
Vad kan detta vara? Fukt är ju givetvis första tanken.

Lukten avtagit sen vi värm upp huset något. Var ganska kallt då vi kom. Intilliggande badrums golvvärme var av. Drog på det. Var blött och regnigt vid tillträde. Nu kallt och minusgrader.

/orolig
 
H
Vill tillägga att det ej är en frän, stickande lukt. Utan som sagt mer lik den som finns i dåligt uppvärmda sommarstugor.
 
Allmänt dålig ventilation?

Jag tänker att det är ett självdragsystem som har tätats till och därmed inte längre fungerar
 
  • Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
Är det självdrag och moderna fönster?
 
H
Självdrag och nån typ mekanisk frånluft som sattes dit för några år sedan. Men den drar ej från köksfläkten.
Vad vi noterade var att alla ventiler för självdrag var helt igensatta på övervåsningen (5st). I princip alla el- element på nedre våningen är borttagna. Finns ett i sovrummet. Tre st på övervåningen i vardera sovrum varav två var av när vi kom. Gammal luftvärmepump vid entrén som gasar på 23 h per dygn...
 
H
Fönstrena är bytta kanske för 15 år sen vad jag kan uppskatta. Elitfönster.
 
Då skulle jag tro att det allmänt är väldigt dåligt luftombyte i huset.

De gamla fönsterna var troligtvis ganska otäta och släppte in luft (det var meningen) för att spara energi och minska det kalla draget tätade man eller bytte ut fönsterna till täta. Detta leder helt plötsligt till att den redan från början ej optimala självdragsventilationen blev ännu sämre.

Själv sitter jag i en liknande sits och planerar helt sonika att installera ett modernt ventilationssystem med mekanisk från och tilluft med värmeväxlare (FTX).
 
  • Gilla
Mannfelt och 4 till
  • Laddar…
Sommarstugelukt beror väl just på att de inte är uppvärmda året om.

Vi hade likadant i vår sadelkammare. Det räckte att slå på elementet för att lukten skulle försvinna på 1-2 dgr.

Sommarstugelukt har en tendens att sätta sig i all form av papper, tyg, stoppning etc. Då ert hus bara varit låguppvärmt en kortare tid bör det inte vara några problem med det dock,

Som ovan nämnts är ventilation också avgörande.
 
  • Gilla
eTe och 2 till
  • Laddar…
H
Oldboy Oldboy skrev:
Sommarstugelukt beror väl just på att de inte är uppvärmda året om.

Vi hade likadant i vår sadelkammare. Det räckte att slå på elementet för att lukten skulle försvinna på 1-2 dgr.

Sommarstugelukt har en tendens att sätta sig i all form av papper, tyg, stoppning etc. Då ert hus bara varit låguppvärmt en kortare tid bör det inte vara några problem med det dock,

Som ovan nämnts är ventilation också avgörande.

Tack för alla era svar.
Ja jag har en ullhalsduk som redan dragit åt sig. Så hemsk lukt. Försvinner det tro?

Jag blir direkt orolig för fukt men man kanske ska släppa det.. jag är även orolig att lukten ändå inte försvinner helt. Är så extremt känslig för just denna typ av lukt. Nu ska vi dock byta luftvärmepump samt sätta in braskamin och fler el-element.

Det är även en plastmatta på hela övervåningen. Inte original men typ på 80 talet. Kan den lukta sommarstuga?!
 
Knappast fukt som lämnar sån lukt. Förmodligen sitter det i väggar , mattor och tak. Kommer nog försvinna delvis om ni åtgärdar ventilationen men ni behöver nog riva ner tapeter och måla om m.m tyvärr.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Har det satt sig så är det nog svårt att få bort. Har du prövat att tvätta och vädra/torka utomhus din halsduk?

Plastmattan bör inte vara ngt nämnvärt problem luktmässigt.

Värme och ventilation bör eliminera lukten på någon/några veckor.
Jag tolkar det som att huset bara stått ouppvärmt i några månader. Är det längre tid, kanske ett år, så är problemet större, och då kan det behövas göras som tidigare inlägg (#10) skriver.
 
  • Gilla
Mannfelt
  • Laddar…
H
Någon mer som har någon teori om vårt problem?
Jag har nu ställt ut ättika i olika rum i ren desperation..
Kan tillägga att det vid besiktningen även upptäcktes vattenläcka under diskbänk från en trasig ballofix. Detta var dock omkring okt/nov och röret lagdes tydligen genast. Luktar suspekt under diskhon fortf. Men lukten verkar komma och gå av nån anledning. Men tycker den lukten skiljer sig från lukten i hall/sovrum nedre våning + övervåning.

Vårt sovrum på övervåningen luktar inte ”sommar stuga”. Där var elementet på, på bra temp då vi kom till huset. Men när man kliver ut i vardagsrummet på morgonen efter en natts sömn slås man av den obehagliga doften.. så irriterande! Kanske måste riva ut alla ytskickt.. ska testa med ättika i en skål i en period. Kanske tar död på viss lukt..
 
  • Gilla
Västra44
  • Laddar…
H
Oldboy Oldboy skrev:
Har det satt sig så är det nog svårt att få bort. Har du prövat att tvätta och vädra/torka utomhus din halsduk?

Plastmattan bör inte vara ngt nämnvärt problem luktmässigt.

Värme och ventilation bör eliminera lukten på någon/några veckor.
Jag tolkar det som att huset bara stått ouppvärmt i några månader. Är det längre tid, kanske ett år, så är problemet större, och då kan det behövas göras som tidigare inlägg (#10) skriver.
Tack för dina svar.
Jag kan tänka mig att huset stått svalt någon/några veckor. Har inte frågat säljarna..funderat på att göra det faktiskt. De ville väl spara pengar och drog ned på värmen rejält. Dumt nog lät de alla ventiler vara stänga också... så dumt!
 
Vill inte låta negativ. Vi hade exakt samma scenario. Besiktat utan anmärkning. Dock så ligger det med en text i alla besiktningar. Riskkonstruktion - platta på mark vilket undantar hela konstruktionen från garantin.


Läs min tråd om du behöver tips
Platta på mark 1972, frågor https://www.byggahus.se/forum/threads/platta-pa-mark-1972-fragor.207745/
 
Redigerat:
H
K kainu skrev:
Vill inte låta negativ. Vi hade exakt samma scenario. Besiktat utan anmärkning. Dock så ligger det med en text i alla besiktningar. Riskkonstruktion - platta på mark vilket undantar hela konstruktionen från garantin.


Läs min tråd om du behöver tips
Platta på mark 1972, frågor [länk]

Hej! Skummade igenom tråden. Lät inte kul.
Jag tror inte det är illaluktande syll. Vi har nämligen tittat på ett hus i området där tryckinpregnerad syll luktade rejält och mycket fränt! Ingen frän doft här. Jag och maken kom fram till att huset troligen stått obebott i flera v. Värmepump troligen av. Ett elelement på, på nedre vån. Ett uppe. Golven och innetemperatur var som IS när vi flyttade in! Plus igensatta ventiler som jag nämnt. Nu är det betydligt varmare. Jag hoppas på att det är störta orsaken till lukten.
Säljarna har tecknat värstingförsäkringen så kan finnas hopp om att viss ersättning kan ges om nått otrevligt hittas i framtiden.. men är inte säkert såklart..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.