Håller på att renovera badrummet men vill gärna ha lite ljuddämpning till sovrummet. Väggen är byggd med 45x45 mm reglar, enkelgips på sovrumssidan och OSB+gips i badrummet. Räcker det med att stoppa in 45 mm tjock isolering i väggen?
 
jag skulle sätta dubbelgips i åtminstone duschutrymmet. Har själv inte det och plaskandet från duschen hörs bra in i sovrummet.

 
Mattias Bjb skrev:
Håller på att renovera badrummet men vill gärna ha lite ljuddämpning till sovrummet. Väggen är byggd med 45x45 mm reglar, enkelgips på sovrumssidan och OSB+gips i badrummet. Räcker det med att stoppa in 45 mm tjock isolering i väggen?
Hmm räcker till att vad? Det lär göra liten skillnad iofs då en 45 vägg är mer än lovligt kasst...bättre blir det men inte mycket....Släng på mer gips i sovrummet eller dra ytterligare 1 lager i WC... Personligen skulle jag nog fläska dit en 70 regel men det är jag högst personligen som anser detta....
 
Har samma problem i tankarna... Om man skulle välja att behålla 45 reglarna ska man då lägga i 45 isolering eller skulle man tjäna på att "pressa" in tjockare isolering så det blir mer kompakt? Eller är det bättre att lägga till en 45 regel till på insidan med typ 10mm luftspalt emellan. Sen lägga i 2 * 45 i dom bägge väggarna. Sen skruva OSB och gips? Är det bättre med 2*13 gips än 12 OSB och 13 gips? Jag vet att det är många frågor men man vill ju ha det så bra som möjligt och göra det som är rimligt... Eller borde man byta till 95 regel med 95 isolering?
 
Styr_Rickard skrev:
Har samma problem i tankarna... Om man skulle välja att behålla 45 reglarna ska man då lägga i 45 isolering eller skulle man tjäna på att "pressa" in tjockare isolering så det blir mer kompakt? Eller är det bättre att lägga till en 45 regel till på insidan med typ 10mm luftspalt emellan. Sen lägga i 2 * 45 i dom bägge väggarna. Sen skruva OSB och gips? Är det bättre med 2*13 gips än 12 OSB och 13 gips? Jag vet att det är många frågor men man vill ju ha det så bra som möjligt och göra det som är rimligt... Eller borde man byta till 95 regel med 95 isolering?
Om du har möjlighet tycker jag att du ska byta till 45x95, inte bara för ljudisoleringens skull (som säkert blir tillräcklig med 45x95), utan också för väggens styvhets skull.
 
Styr_Rickard skrev:
Har samma problem i tankarna... Om man skulle välja att behålla 45 reglarna ska man då lägga i 45 isolering eller skulle man tjäna på att "pressa" in tjockare isolering så det blir mer kompakt? Eller är det bättre att lägga till en 45 regel till på insidan med typ 10mm luftspalt emellan. Sen lägga i 2 * 45 i dom bägge väggarna. Sen skruva OSB och gips? Är det bättre med 2*13 gips än 12 OSB och 13 gips? Jag vet att det är många frågor men man vill ju ha det så bra som möjligt och göra det som är rimligt... Eller borde man byta till 95 regel med 95 isolering?
Du skall inte pressa i isoleringen bättre att köpa en tyngre i sådanafall
Det är bättre att göra ytterligare en 45 regelkonstruktion med luftspalt för att öka ljudisoleringen. Detta är ett bättre alternativ än 45x95 regel ur ljudsynpunkt. 95 regeln är dock styvare som någon redfan påstått så där får man göra en avvägning.

2*13 gips är bättre än gips+osb eller plywood. Ca 2-3 dB ungefär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.