Hej !
Funderar lite på att bygga stenhus med celcon block. Har förstått det som att blocken limmas ihop!? Är det rimligt? Är det någon som har erfarenheter av att ha byggt eller bygger med detta material? Vad kostar blocken per m2? Vilka leverantörer kan sälja dessa till privatpersoner? :)
 
Hej,

Ja, man kan ju undra vad det limmet innehåller? Någon som vet?
/Sara
 
Vi bygger med lättbetongblock av märket Aeroc. Samma typ som Celcon. Första lagret muras och resten limmas ihop. Än så länge verkar det väldigt bra!
 
Celcons konstruktion är samma som svenska Finja var.
Det finns många års erfarenhet om hur materialet och fogarna beter sig.
Än så länge verkar det vara en bra och säker konstruktion.

Dock behöver huset torka ut under ett år efter montaget innan väggarna upnått stabil fuktkvot. Dett aär inge problem om man är medvetan om det.
 
"volvo", jag tor du menar ytong eller siporex som var de två svenska tillverkarna.
Ytong köpte siporex och gick i konkurs för ca 2½ år sedan.
Ytong finns fortfarande som namn, men de sysslar bara med import.
Limmet innehåller kalk, cement och finkornig sand. Cementen är lågalkalisk / sulfatbeständig i ett bruk avsett för putsning / murning av lättbetong.
 
LyckeK skrev:
Ytong finns fortfarande som namn, men de sysslar bara med import.
Nja... Sedan år 2002 ägs varunamnet Ytong av tyska Xella International GmbH, och finns representerat i flertal länder i Europa, dock inte Sverige. Wikipedia beskriver Ytong så här.

Svenska Yxhult som har tillverkat Ytong sedan 1929 i Kumla, har som bekant varit ett företag på obestånd. Jag känner inte till några närmare detaljer men på deras hemsida står det att de numera sysslar med Aeroc. Ser ut att vara ännu en variant på ytongen. Tror någon på forumet har sagt att VD:n för Yxhult importerade Aeroc från Estland.
 
Hur står det sig mot isoleca?
Vad innehåller blocken?
Är det mer eller mindre ljudisolerande än isoleca?
 
"Limmet innehåller kalk, cement och finkornig sand. Cementen är lågalkalisk / sulfatbeständig i ett bruk avsett för putsning / murning av lättbetong"

Då jag har ett antal säckar kvar av limmet kvar så blir min fråga:
- Kan jag använda limmet att putsa med ?
- någon skillnad inne/ ute?
- blir det svårigheter vid ev övergång mellan limmet och "vanliga cementputsen"?
 
Du bör inte använda limmet som puts Larsu t.o.m lagningsbruket är yttligare ett annat bruk, så limmet ska bara limmas med max 2mm tjocklek.

MvH jawen
 
tack för det svaret!
 
LyckeKonsult skrev:
"volvo", jag tor du menar ytong eller siporex som var de två svenska tillverkarna.
Ytong köpte siporex och gick i konkurs för ca 2½ år sedan.
Ja, såklart.
Jag hade en tankevurpa.

Finja finns ju kvar idag och bygger med ett annat koncept.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.