Hej. Jag har stött på ett ruskigt tråkigt problem i vårat badrum. Vi köpte detta hus för ca 2 år sedan och har varit vissa problem med massa saker såsom el osv,men nu kom detta oxå.
Det började med att vattnet ej rann ner utan det var stop i golvbrunnen,lätt fixat tänkte jag. Så,jag började med att försöka få upp den kromade "silen" dom var fastgjuten med betong,satt som fan!! Och under den sitter då den gamla vita "silen" som sitter fast under dom nya kakelplsttorna,idioten som renoverade badrummet har alltså ställt till det rejält.

Så mina frågor är,hur löser jag detta?
Är det ett dolt fel?
Mvh en fundersam husägare.


Tilltäppt golvbrunn med rost och betongrester som blockering, verktyg syns försöka bända bort silen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en igentäppt och skadad golvbrunn med synlig betong och gammal, korroderad sil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kromad golvbrunn med synlig stopp och underliggande vit sil, omgiven av kakelplattor i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dolt fel kan du glömma. Att lyfta den runda silen och titta ner i brunnen är det första och enklaste man kan göra.
 
Lite svårt att se på bilderna. Det låter som du ev har rätt stora problem, tätskiktet har då sannolikt inte bytts i samband med kaklingen osv.

Men om vi koncentrerar oss på det akuta problemet. Det går troligen inte som dolt fel,eftersom du skulle kunnat göra den inspektion du gör nu, innan köpet.

Ren praktiskt kan det gå att fräsa bort det som sticker ut över brunnen och hindrar rensning. Det jag spontant tänker på är en ”multimaster” (finns under fler namn från olika fabrikat) med en hårdmetallklinga. Klingan vibrerar och kan då i princip ”såga” rakt ned mot ytan man trycker den mot. Det går då att göra precisionsarbete. Annars fungerar troligen en vinkelslip med diamantklinga (inte så dyrt som det låter). Men här gäller att vara väldigt försiktig så du inte skadar tätskiktet under plattorna., eller ligger det gamla klinkerplattor också under?
 
Tycker det ser ut som en gammal gjutjärnsbrunn? Det kanske är gjutet golv och man bara snyggat till med nytt golv på det gamla. Då har man nog inte brytt sig så mycket i "tätskikt"
 
H hempularen skrev:
Lite svårt att se på bilderna. Det låter som du ev har rätt stora problem, tätskiktet har då sannolikt inte bytts i samband med kaklingen osv.

Men om vi koncentrerar oss på det akuta problemet. Det går troligen inte som dolt fel,eftersom du skulle kunnat göra den inspektion du gör nu, innan köpet.

Ren praktiskt kan det gå att fräsa bort det som sticker ut över brunnen och hindrar rensning. Det jag spontant tänker på är en ”multimaster” (finns under fler namn från olika fabrikat) med en hårdmetallklinga. Klingan vibrerar och kan då i princip ”såga” rakt ned mot ytan man trycker den mot. Det går då att göra precisionsarbete. Annars fungerar troligen en vinkelslip med diamantklinga (inte så dyrt som det låter). Men här gäller att vara väldigt försiktig så du inte skadar tätskiktet under plattorna., eller ligger det gamla klinkerplattor också under?

Ja det ligger även såna under,det verkar som dom bara har lagt nytt ovanpå det gamla
 
S Stefan1972 skrev:
Tycker det ser ut som en gammal gjutjärnsbrunn? Det kanske är gjutet golv och man bara snyggat till med nytt golv på det gamla. Då har man nog inte brytt sig så mycket i "tätskikt"

Ja vad jag ser och kan förstå så är det en gjutjärnsbrunn.
 
Då kan man ju inte direkt säga att det är "renoverat" möjligen snyggat till. Brunnar i badrum är det första man ska lyfta på och titta om de säger att det är renoverat.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Är det i källaren?
Betongplatta?
Murade väggar runtom?
Hur gammalt är huset?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Är det i källaren?
Betongplatta?
Murade väggar runtom?
Hur gammalt är huset?
Nej på ovanvåningen,betong med trä ovanpå,inte murade väggar och byggt 57.
 
Då kan du nog börja planera för din kommande renovering.
 
Skära upp plattorna med en dremel eller liknande är inte nån stor affär men med träväggar skulla jag riva ut det där, rubb å stubb, innan det blir något problem.
 
Fulkemisten
Högst troligt brunn från före 1990. Då ska den väl bytas vid renovering? Eller?
Tyvärr inget dolt fel då det som sagt enkelt kunnat upptäckas genom att lyfta på slukristen.
Ja. Det här känns som om det blir ett nytt badrum.
Så folk gör alltså...
 
Högst troligt från -57, klasskompisarna av samma årgång sitter i min källare så den såg bekant ut...icon_lol.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.