Den här tapeten kan vara allt från 1700- till1930-tal? Vi har fått en gissning på 1880-tal baserat på färgerna och på att tapeter då blev tillräckligt billiga. Men huset har tidigare haft väggmålningar, som såldes på 30-talet. Det kan alltså varit så att pengar fanns till tapeter även innan priset gick ner.
Någon som kan datera?
 
  • Gammal tapet med mönster av fåglar och geometriska former i blått och brunt, troligen från 1800-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
Eftersom tapeten är maskintryckt tror jag inte på 1700-tal... Prickmönstret och "turkisk matta-mönster" påminner väldigt mkt om en tapet vi hittade i vårt hus från 1890-talet. Bården känns andra hälften 1800-tal och det var populärt att ha olika mönster men samma färgställning då. Vi har flera exempel på det själva.:)
 
Åh tack så mycket! Det stämmer ju med teorin om 1880-tal.
 
BirgitS
När jag ser bården tänker jag på jugend-stilen som kom strax före sekelskiftet 1900.
 
Gammelnörden
Historiska tapetbitar från 1880- till 1920-talet med olika mönster och färger, upplagda på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För skojs skull lägger jag upp den här bilden för att visa 4 lager tapet varav två med tillhörande bård som vi hittade på väggarna i stora salen. Just dessa är tapetbitar och en oklippt bård(!) som vi hittade på vinden som sparats efter tapetserandet i salen. Den svarta och gulguldiga tapeten var underst och från 1880-talet, den röda bården med rosor och tapet med rosor är lager två från 1890-talet, den underbara gröna bården med vinröda och guldrandiga tapeten är 1900-1910-talet och sedan tapeten från 1920-30-talet som skymtar lägst bak i bilden i grålila bakrund med grön, lila, vita blommor o blad med guldpricksränder (syns dåligt på bilden tyvärr). Alla dessa underbara tapeter doldes av en grön strukturtapet från 1960-70-talet. Tyvärr hittar jag inte en bild på det lilla fragmentet jag syftade på i mitt förra inlägg, har letat som en tok och allt är nerpackat i arkivlådor längst in i förrådet... Jag älskar gamla tapeter!
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När jag ser bården tänker jag på jugend-stilen som kom strax före sekelskiftet 1900.
Ja, då får vi än mer belägg för runt 1880-/1890-tal Tack!
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
[bild]
För skojs skull lägger jag upp den här bilden för att visa 4 lager tapet varav två med tillhörande bård som vi hittade på väggarna i stora salen. Just dessa är tapetbitar och en oklippt bård(!) som vi hittade på vinden som sparats efter tapetserandet i salen. Den svarta och gulguldiga tapeten var underst och från 1880-talet, den röda bården med rosor och tapet med rosor är lager två från 1890-talet, den underbara gröna bården med vinröda och guldrandiga tapeten är 1900-1910-talet och sedan tapeten från 1920-30-talet som skymtar lägst bak i bilden i grålila bakrund med grön, lila, vita blommor o blad med guldpricksränder (syns dåligt på bilden tyvärr). Alla dessa underbara tapeter doldes av en grön strukturtapet från 1960-70-talet. Tyvärr hittar jag inte en bild på det lilla fragmentet jag syftade på i mitt förra inlägg, har letat som en tok och allt är nerpackat i arkivlådor längst in i förrådet... Jag älskar gamla tapeter!
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
[bild]
För skojs skull lägger jag upp den här bilden för att visa 4 lager tapet varav två med tillhörande bård som vi hittade på väggarna i stora salen. Just dessa är tapetbitar och en oklippt bård(!) som vi hittade på vinden som sparats efter tapetserandet i salen. Den svarta och gulguldiga tapeten var underst och från 1880-talet, den röda bården med rosor och tapet med rosor är lager två från 1890-talet, den underbara gröna bården med vinröda och guldrandiga tapeten är 1900-1910-talet och sedan tapeten från 1920-30-talet som skymtar lägst bak i bilden i grålila bakrund med grön, lila, vita blommor o blad med guldpricksränder (syns dåligt på bilden tyvärr). Alla dessa underbara tapeter doldes av en grön strukturtapet från 1960-70-talet. Tyvärr hittar jag inte en bild på det lilla fragmentet jag syftade på i mitt förra inlägg, har letat som en tok och allt är nerpackat i arkivlådor längst in i förrådet... Jag älskar gamla tapeter!
Åh, vilka skatter som alla har något att berätta om sin tid! Den från 20-30-talet hade man kunnat hitta i dagens tapetkataloger. Är det en herrgård ni har?
 
Gammelnörden
Nej, men familjen som byggde huset och startade lantbruket var väldigt om sig och kring sig. Startade en liten post och bankservice lokalt och ordnade med den första elektriska gatubelysningen för landsvägen i området. Inget annat hus på mils avstånd har färgat glas i verandan, som vetter ut mot vägen för att synas ordentligt. Dom såg sig nog tillräckligt viktiga för bygden för att ha fina tapeter och kakelugnar. Det är vi glada för idag!:love:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.