Precis har brevet från kommunen landat in med beviljat bygglov för sommarens projekt, tog lite längre tid än vad jag hade hoppats på men nu kan vi köra igång!

Det som står på agendan för sommaren, jag hoppas vi kan hinna allt men jag är väl lite kluven :cool:
-Renovera uterummet (Sätta större partier på väggen mot väst, eventuellt gjuta platta)
-Byte ytterdörr (Enligt krav från sambon skall det bli vitt)
-Ny panel på garaget (Vit liggande panel där med)
-Nytt trall mellan garage och uterum
-Andra mindre färgändringar på huset

Bilder på hur det är tänkt att se ut:

Arkitektonisk skiss av hus med planerat nytt tak och uterum med större fönsterpartier.

och en bild på hur det ser ut idag eller såg ut när vi köpte huset vi har hunnit med nytt tak och lite annat krafs förra sommaren, Här syns också garaget som vi skall skifta från fjällpanel till liggande Enkelfaspanel eller liknande. Mellan garaget och uterummet skall trädäcket byggas som på något sätt skall höjas upp så det blir i samma höjd som golvnivån på uterummet och ändå stämma med garaget.
Ett rött tegelhus med svart tak, tillhörande garage och uterum sett från trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har lite funderingar men skall sammanställa dom i ett nytt inlägg :)
 
  • Gilla
qwertyuiopåasdfghjklöä
  • Laddar…
Första projektet kom igång raskt och det starta givetvis med besvikelse. Beställde en entré dörr för ganska längesedan men ångrade mig när vi skulle montera den då jag vill söka bygglovet först.

Nu idag när vi äntligen skall montera den visar det sig ganska snabbt att inget passar dörren sitter i en dubbelkarm och den yttre karmen är en del av den bärande konstruktionen så jag måste beställa en ny dörr och nytt sidoljus som passar :(

Eftersom vi ändå skall byta den gamla dörren i garaget så blev det att vi rev ut den istället och såga upp hålet från 9x20 till 10x21 och slängde in den där istället blev faktiskt ganska bra men sidoljuset blev över :p
 
  • Omonterat sidoljus till entrédörr förvarat i ett rörigt garage med OSB-skiva i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Resultatet för den felaktiga dörren, den blev perfekt till garaget :p

Underbart med yale låset. Vi har typ aldrig låst garagedörren för att vi orka inte gå in och ut med nycklarna varje gång :p

Ett smakprov på bilden också för mitt första försök till att putsa. Vi höjde sockeln på garaget i höstas och la ny syll för den gamla var bara jord
 
  • Nyinstallerad vit garagedörr med Yale-lås och fönster, omgiven av svart träpanel och ny sockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Har du skummat istället för att dreva eller är det bilden som spelar ett spratt?
 
Den är skummad, jag vet att man inte får :rolleyes:
 
Entrédörr fixad igår, dock med lite bry då det är ett mockfjärdshus och det inte alltid finns några klara reglar så det fick byggas nya och fästas in så att karmen fick ett stadigt fäste.

Renoverad entrédörröppning med nya reglar i ett hus, verktyg syns på trappan och golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad entrédörr i ett hus, med synliga nybyggda reglar och karmfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enrums tegelhus med nyligen fixad entrédörr, kvällshimmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Projekten fortsätter framåt :) detta har hunnits med på första 1,5 veckornas semester

-grävt ner markrör för el till rabatt nr 2

-elektrikern har bytt elcentralen + eluttag i rabatterna kopplade på astrour. Anlitande en helt ny startad enmans firma i byn mycket bra att jobba med!

-börjar byta panel på garaget hälften gjort nu ungefär. Tidigare har jag höjt sylen på garaget med ett Leca block samt bytt alla sylar då dom var obefintliga.

-lagt marksten längs ena gaveln och grävt en ny stenkista till värmepumpen.

Ny lagd marksten och grus längs husgaveln intill en värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad elcentral med öppna luckor som visar säkringarna och kablage, monterad på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävd schakt för markrör bredvid hus med svart träpanel, grön gräsmatta och trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt på ett garage med ny panel halvvägs uppsatt och byggmaterial spridda runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvfärdigt garage med ny panel på vitmålade väggar och synlig träkonstruktion på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Ingen slutbild på garaget upptäckte jag det får ordnas vid nästa ljusa tillfälle. Dock kom nya fönster i först denna vecka då jag inte hade beställt dom tidigare, fönster även till hela källaren.

Den senaste tiden har sysselsats med kamin installation samt kabelstege på vinden för att förlägga det som behöver upp och vända när vi renoverar där nere. Just nu bara nätverk och tv antenn. Det har blivit lite kablar tvärs och kors över vinden som jag tänkte se till att få över snyggt och prydligt på stegen.

Även ny installation av frånluftsfläkt samt rör till dito då vi hade ganska dålig luft inne. Men inga bilder tagna på denna ännu.


Opackade lådor med nya fönster och byggmaterial på en uppfart, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kabelstege på vind med nätverkskablar och TV-antennkablar organiserade över träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppning i tak med synliga kablar och isolering, heminredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av kaminrör på ett tak med verktyg och delar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad kamin med vedförvaring i modernt vardagsrum med hund som går på parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En stege lutad mot ett hus med svarta takpannor och en nyinstallerad skorsten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur djupt grävde du ut under värmepumpen?
Har funderingar på en liknande lösning, känns inget vidare nu med asfalt under pumpen och hela vägen in till plattan

/Samuel
 
Jag har en ctc och i instruktionen stod det 1 meter, lyckades inte fullt ut gräva så djupt pga av plattan för uterummet.

Schematisk ritning över installation av CTC-enhet med betongsten, grovt makadam och markering för 1 meter djup vid fuktspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tackar för svar!

Blir nog betydligt bättre att göra sådär än att låta vattnet droppa rakt ner på asfalten under.

Kanske blir ett projekt för sommaren
 
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Tackar för svar!

Blir nog betydligt bättre att göra sådär än att låta vattnet droppa rakt ner på asfalten under.

Kanske blir ett projekt för sommaren
Men jag tänker ändå att om du har asfalt under så leder det bort vattnet från grunden eller det lutar på fel håll?
 
Ja det rinner undan hyfsat bra men det är ofta fuktigt hela vägen in mot plattan.
Våran pump är av nån anledning monterad ganska nära väggen dessutom.

Nu på vintern så byggs det mer och mer is under.

Sväljer stenkistan något vatten även vintertid?
 
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Ja det rinner undan hyfsat bra men det är ofta fuktigt hela vägen in mot plattan.
Våran pump är av nån anledning monterad ganska nära väggen dessutom.
Det beror nog mycket på var man bor.
Hos oss syns aldrig något vatten under värmepumpen, som står alldeles utanför dörren.

Var bor du, Samuel Hopstadius?https://www.byggahus.se/forum/members/samuel-hopstadius.171069/
 
Förra vintern var det rejält fruset under och Det frös liksom även som en klump mellan marken och pumpen, än sånlänge har jag inte sett en enda tillstymmelse till fukt så det verkar funka :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.