Hej!

Vi ska byta fasad på vårat hus i sommar. Från tråkig oxiderad plåt till träpanel. Då kommer man till problemet färg. Eftersom vi har lite dålig ekonomi  :( så funderar vi på att köra någon billig oljefärg typ rusta, byggmax eller jula. Är det någon som har erfarenhet av det?

Man har ju läst mycket om att dom moderna fasadfärgerna inte är bra även fast dom är dyra (tex folksams test) så det kanske inte är värt tredubbelt eller mer?

Tacksam för svar!

Lägger till att jag såg på en annan tråd att det här med färgval inte är en lätt fråga. Folk verkar propagera för dyr färg men sen finns det som sagt åsikter även på den.
Jag skulle gärna vilja få svar från någon som verkligen har provat billigare färg. För det är klart att målarna och färghandlarna propagerar för dyrare färg. samtidigt vill man ju inte lägga ner en massa jobb och sen få göra om efter två år..
 
Oj! Bra att veta att man inte ska lita på folksams test.

Ja Nillaaaaa du kanske har rätt. Det kanske är ett fall då det är viktigt att satsa på kvalitet.. Men jag är ändå sugen på att höra om det är någon som verkligen har provat dom billigare färgerna. ;)

Min enda erfarenhet är pappas hus målat för ca 5 år sen med Rustafärg. Funkar bra men men han var extremt noga med underarbetet (det var en ommålning) och han håller efter på ställen där det börjar flagna lite. Sen är min farmors hus målat med rustafärg, på pappas inrådan :), men det var bara typ två är sen. Så där vet man ju inte riktigt än.

Men hur som helst kommer vi nog vänta med fasaden till nästa år iallafall och satsa på en omdränering istället. Plåtfasaden funkar ju även fast den är hiskelig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.