H
S Slugge skrev:
1 meter - 100 centimeter - 1000 millimeter
CC-mått från färdigt golv avses.
va inte så allvarlig. får inte skoja?
 
Jodå, jag försökte vara lustig men misslyckades kapitalt. Dra av en faktor 1000 på min måttuppgift så blir det bra.

K Kojfabriken skrev:
Du skrev att elektrikern måste kunna se alla rör :/.
Ingen elektriker får dra några sladdar i rör som du själv förlagt, eller koppla in några sladdar som du själv dragit i. Enda chansen att de ska göra det är om de kan se precis allt för det är endast då de kan ta sitt aktsamhetsansvar. Du kan också försöka att kontakta en elektriker i förväg och komma överens om vad du gör själv, men en elektriker får som sagt inte så...

Och du skulle nöja dig med att dra tomrör och montera dosor, eller?

K Kojfabriken skrev:
Kan väl dock börja fundera på grunderna lite. Ström behövs till 1 kyl/frys, spis+ugn,..
Försök uppnå en grupp per
- spis eller häll + ugn (20-rör).
- DM
- kyl /frys
- micro
- 2-3 ytterligare till uttag och belysning
Alla 16-rör utom till spis.
För de grupper som matar en specifik apparat som t.ex spis och DM så behövs inga kopplingsdosor utan slangen ska dras direkt till apparatdosan.

Det gör ingenting om uttag och belysning delar olika grupper. Försök hellre få till det praktiskt bra utan för många slangar kors o tvärs.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jodå, jag försökte vara lustig men misslyckades kapitalt. Dra av en faktor 1000 på min måttuppgift så blir det bra.


Ingen elektriker får dra några sladdar i rör som du själv förlagt, eller koppla in några sladdar som du själv dragit i. Enda chansen att de ska göra det är om de kan se precis allt för det är endast då de kan ta sitt aktsamhetsansvar. Du kan också försöka att kontakta en elektriker i förväg och komma överens om vad du gör själv, men en elektriker får som sagt inte så...

Och du skulle nöja dig med att dra tomrör och montera dosor, eller?


Försök uppnå en grupp per
- spis eller häll + ugn (20-rör).
- DM
- kyl /frys
- micro
- 2-3 ytterligare till uttag och belysning
Alla 16-rör utom till spis.
För de grupper som matar en specifik apparat som t.ex spis och DM så behövs inga kopplingsdosor utan slangen ska dras direkt till apparatdosan.

Det gör ingenting om uttag och belysning delar olika grupper. Försök hellre få till det praktiskt bra utan för många slangar kors o tvärs.
Hmm, då sket sig min grundplan. Kanske bara jag kör på med golv då så får jag dra det i väggar och tak senare istället. Får väl ringa elektriker och kolla på måndag i alla fall. Eller möjligen så river jag vidare upp golvet i korridoren i väntan på elektriker. I vilket fall bör jag väl börja skissa på någon slags ritning.

Måste säga att jag finner det en aning överdrivet hur reglerna är skapta. Att staten vill skydda oss är kanske motiverat när det kommer till att själv koppla in strömmen, men vem skulle lägga i två avkapade flexrör i varsin ände av ett golv för att spara några tior :/, riskerna är väl större att jag skruvar sönder en slang och kabel när jag sätter skivor över ett färdigt elsystem. Det kunde väl räcka med att elektrikern inte bär ansvar om jag talar osanning om ett sådant förarbetet. Nåväl, inte mycket annat att göra än att börja leta elektriker.

Tack för tipsen! Nu har jag lite mer att gå på.
 
Jo visst är det överdrivet. Det finns visserligen en stor mängd regler. Genom att lägga en tom slang har man mer eller mindre bestämt vad för slags ledning den ska användas till, kretslösning, dimensionering etc, plus alla små regler för själva förläggningen. Men det är inte värre än några kvällskurser så man skulle kunna släppa det fritt. Men branschen motarbetar givetvis och de har resurser till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.