Ska varmvattensberedaren vara av eller på?

Jag har en ackumulatortank som jag värmer med ved och som ger allt varmvatten och all värme mitt hus behöver.

Men för säkerhetsskulle jag låtit seriekoppla en varmvattensberedare med tappvarmvattnet (eller vad det heter) och jag har även låtit montera en elpatron i själva ackumulatortanken.

Detta för att farmor ska slippa elda när hon vaktar katten och jag inte är hemma.

Men jag undrar vad som är mest statskonst för mina elektriska varmvattensberedare och min elpatronen av att låta dem stå på eller att stänga av dem till vardags när de egentligen inte avvänds?
 
S
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ska varmvattensberedaren vara av eller på?

Jag har en ackumulatortank som jag värmer med ved och som ger allt varmvatten och all värme mitt hus behöver.

Men för säkerhetsskulle jag låtit seriekoppla en varmvattensberedare med tappvarmvattnet (eller vad det heter) och jag har även låtit montera en elpatron i själva ackumulatortanken.

Detta för att farmor ska slippa elda när hon vaktar katten och jag inte är hemma.

Men jag undrar vad som är mest statskonst för mina elektriska varmvattensberedare och min elpatronen av att låta dem stå på eller att stänga av dem till vardags när de egentligen inte avvänds?
Du har väl någon givare som styr elpatronen, så länge du eldar så att vattnets temperatur ligger över börvärdet så kommer elpatronen förbli avstängd. Då spelar det ju ingen roll om du slår av den eller inte.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Så det spelar alltså ingen roll då kan den lika gärna vara avstängd?

Men varmvattenberedaren då? Vad är bäst för den av att vara av och på? Slits den mer av att sladden är urdragen eller är det bättre för den att sladden sitter i?
 
S
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Så det spelar alltså ingen roll då kan den lika gärna vara avstängd?

Men varmvattenberedaren då? Vad är bäst för den av att vara av och på? Slits den mer av att sladden är urdragen eller är det bättre för den att sladden sitter i?
Klart det sliter mindre på reläet om spänningen är avslagen så att du inte får någon ljusbåge vid till frånslag av värmeelementet, men det slitaget är minimalt ändå.

Om du vet att du eldar så att du konstant ligger över börvärde så kan du lika gärna ha spänningen på till varmvattenberedaren, om inte annat så har du en reserv för den dagen då du har 41 graders feber o inte orkar elda :)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Varmvattenberedaren bör alltid vara på, det är ju bara underhållsvärme i normalfallet. Om du inte förbrukar varmvatten på ett tag så kallnar ju elberedaren och du får spola ut många liter innan du får ut vedvarnvatten.

Elpatron kan du ha lågt ställd som "nödvärme". Så länge du är flitig med eldandet så kommer den aldrig att gå igång. Kan ju vara skönt en kall söndagmorgon att inte behöva elda i ottan, fast det är trevligt att titta på eld.

Protte
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.