Jag har kladdat lite med rött på din ritning. Det blir lite primitivt utan tillgång till måttsatta ritningar. Jag tror dock att du förstår. Egentligen borde det "nedre" sovrummet ha förstorats, men murstocken är i vägen.
Ritning av husplan med förslag till ombyggnad markerat med röda linjer och text för kök och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Foto på väggarna i garderober och vind vore bra, då kan vi se om där finns något som ser bärande ut eller om det går att riva dem! Och lite höjdmått på de väggarna som sagt. Kan man flytta ut väggarna en bit vinner du oerhört mycket, särskilt i ett tänkt vardagsrum.

Men även om det är bärande stödben i garderobs- och vindsvägg bör det gå att växla av för att göra tex sovalkover eller takkupor, gärna både för matplats och i badrum.

Ofta är det lättare att få bygglov för stor takkupa mot baksidan eftersom det inte syns lika mycket då.
 
Jag instämmer med @Johannes Carlsson, allt för många struntar i förrådsutrymme... Men man har alltid saker som måste stuvas undan, så som cyklar, julpynt etc etc.

Ett alternativ då om du vill skapa större bostadsutrymme på bottenplan hade varit att halvera garage ytan och låta portarna vara. Då får du 3st förråd som ändå är fullt tillräckligt stora för cyklar och sånt samtidigt som du får större bostadsyta.

Men att ta bort de helt tycker jag är ogenomtänkt. Då måste/Bör du uppföra förråd på tomten och det är en större utgick än att arbeta med de ytor du har! Att få till en vettig lägenhet på en begränsad yta går om man bara vill och ur rent utgift/inkomst perspektiv så ser jag inte att du skulle kunna hämta in såpass mycket extra att det lönar sig. Det påverkar ju även intresset hos en eventuell hyresgäst. Att ha en 3-4 rummare utan någon som helst extern förvaring lär skrämma bort en hel del spekulanter.

Sen undrar jag vad du helst ser att det är för storlek på lägenheterna? Är det 2or, 3or 4or? Vad räknar du med att ha för hyror? Hur stor skillnad kan man räkna med att få för att ha ett extra sovrum? Sen får man ju även ta i beaktning vad som är värt mest, en stor 2a eller en liten 3a tex.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag har kladdat lite med rött på din ritning. Det blir lite primitivt utan tillgång till måttsatta ritningar. Jag tror dock att du förstår. Egentligen borde det "nedre" sovrummet ha förstorats, men murstocken är i vägen.
[bild]
Mycket bra ritat! Jag gillar dock att ha ett kök med ljusinsläpp, vad tror du om att bygga ihop ”vardagsrummet” med köket?

Gör gärna samma fast med våning 1 och konvertera det till en lägenhet också!

Tack!
 
En ännu bättre idé är förstås att ta upp en likadan takkupa på andra sidan. Då får du ännu mer ljus. Du kan ha dörrar med glas mellan kök och vardagsrum, gärna skjutdörrar, så slipper du nackdelarna med ett öppet kök.

Jag skall titta på våning 1 och se om jag förstår vad du menar. En liten varning för mäklarritningar. De är gjorda av personer utan teknisk kompetens och är sällan helt pålitliga.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Menar du bottenvåningen?
 
Skiss av ombyggnad till 3a i källarplan med markerade rum och handritade tillägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjort med sjukt fina "rita på mobilen" skills. Där bastu dusch är tänker jag ett sovrum. Wc/matkällare badrum. Tvättstuga blir vaedagsrum/matsal. Pannrum parallellkök och arb/gästrum sovrum 2.

Då får du en 3a utan att behöva offra garagen
:)
 
Om det är bottenvåningen du vill göra om, så skulle jag vilja veta lite mer om husets byggnadssätt. Framför allt, bjälklaget mellan bottenvåning och 1 trappa upp, samt mellanväggarna i bottenvåningen.
 
J justusandersson skrev:
Om det är bottenvåningen du vill göra om, så skulle jag vilja veta lite mer om husets byggnadssätt. Framför allt, bjälklaget mellan bottenvåning och 1 trappa upp, samt mellanväggarna i bottenvåningen.
Hej igen,

Tack för feedback! Ni är grymma!

Betong ska bjälklaget vara gjorda av. Kom ihåg att huset ska vara 3 lägenheter för uthyrning.

Jag vill som sagt göra ett vardagsrum av garagen. Lite tjocka väggar för att ta ner, men det kan bli bra!
 
Jag har ritat med rödpenna lite skissmässigt. Några väggar behöver avväxlas med balkar plus ett antal håltagningar för dörröppningar samt ett nytt fönster på baksidan. Jag har som utgångspunkt att nedre gaveln ligger mot väster.
Skiss av husplan med rödpenna markerade förändringar för väggar, dörrar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jarlsgård skrev:
Jag instämmer med @Johannes Carlsson, allt för många struntar i förrådsutrymme... Men man har alltid saker som måste stuvas undan, så som cyklar, julpynt etc etc.

Ett alternativ då om du vill skapa större bostadsutrymme på bottenplan hade varit att halvera garage ytan och låta portarna vara. Då får du 3st förråd som ändå är fullt tillräckligt stora för cyklar och sånt samtidigt som du får större bostadsyta.

Men att ta bort de helt tycker jag är ogenomtänkt. Då måste/Bör du uppföra förråd på tomten och det är en större utgick än att arbeta med de ytor du har! Att få till en vettig lägenhet på en begränsad yta går om man bara vill och ur rent utgift/inkomst perspektiv så ser jag inte att du skulle kunna hämta in såpass mycket extra att det lönar sig. Det påverkar ju även intresset hos en eventuell hyresgäst. Att ha en 3-4 rummare utan någon som helst extern förvaring lär skrämma bort en hel del spekulanter.

Sen undrar jag vad du helst ser att det är för storlek på lägenheterna? Är det 2or, 3or 4or? Vad räknar du med att ha för hyror? Hur stor skillnad kan man räkna med att få för att ha ett extra sovrum? Sen får man ju även ta i beaktning vad som är värt mest, en stor 2a eller en liten 3a tex.
Hej! Tack för svar.

Det är gott om förvaring och garderobsutrymmen i två av lägenheterna och ett garage blir kvar som förråd + att det finns ett förråd på gården. Litet, men duger. Kommer behöva utrymme på nedre plan för att kunna göra ett vardagsrum. Men håller helt klart med om att förråd är underskattat.

Hyrorna kommer ligga mellan 7500 - 10.000 kr / månad.
 
Okej!

Handritad skiss över en byggnadsplan med markerade sovrum, kök, vardagsrum och utrymme för panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2st sovrum i de gamla garagen. Kök med matplats på resterande yta. Vardagsrum där tvättstuga är och gäst/arb master. Antar att du inte kan trolla bort pannan? Därför lämnade jag utrymme för den. Det orangea är lägenhetens yttermått och de gröna innerväggar.

Än en gång så är det en väldigt vacker ritning. Har inte datorn att tillgå just nu
:crysmile:
 
J Jarlsgård skrev:
Okej!

[bild]

2st sovrum i de gamla garagen. Kök med matplats på resterande yta. Vardagsrum där tvättstuga är och gäst/arb master. Antar att du inte kan trolla bort pannan? Därför lämnade jag utrymme för den. Det orangea är lägenhetens yttermått och de gröna innerväggar.

Än en gång så är det en väldigt vacker ritning. Har inte datorn att tillgå just nu
:crysmile:
Snyggt! Intressant tanke. Sovrummet där dom är ritade är nog bara glömma såvida du inte vill ha typ 5 kvadratmeters sovrum!

Men kanske skulle gå att göra ett garage till sovrum.

Vad tror vi om stora fönsterpartier istället för garageportar?
 
Lite mått hade underlättat :)

Jag räknade med att garagen mätte 3x6 meter, så att vardera sovrum blev 9kvm och köket strax över 18kvm :)
 
J Jarlsgård skrev:
Lite mått hade underlättat :)

Jag räknade med att garagen mätte 3x6 meter, så att vardera sovrum blev 9kvm och köket strax över 18kvm :)
Okej! Alltså du är inte helt fel ute men i min smak är kanske det i minsta laget. I och för sig sover vi i 3x5 meter idag och det är mysigt och funkar helt perfekt!

Allt beror på hur man inreder och ordnar.

Men vart exakt vill du ha själva köket? Jag tycker det som är tvättstuga passar väldigt bra som kök då avlopp finns på plats och ljuset är härligt ut mot trädgård och en liten bäck som porlar utanför.

Men om man ”bara” har två sovrum då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.