Vad är snyggast?

Att låta vitt kakel gå ända upp till taket (takhöjd 2,6 m) eller låta det sluta på lite drygt 2m?
Är lite orolig för att vårt fina funkisbadrum ska kännas som en gymnastiksal..Någon som har erfarenheter till en villrådig badrumsbyggerska?

Om man nu väljer att låta det sluta en bit nedanför taket – vad målar man på (allergisk mot vanlig väv)?

 
Om man bryter av med en snygg bård borde det väl inte se dumt ut med kakel ända upp?
 
Vad som är snyggast är väldigt subjektivt. Dessutom hänger det mycket på hur badrummet i övrigt ser ut. Är det 2,5 m2 golv så tycker jag det är snygast att bryta av. Är det 10 m2 golv så skulle jag aldrig tveka att gå hela vägen upp. dessutom spelar inredning och rumsform in.

Själv har jag ett badrum med 2,6m takhöjd och ca 5 m2 golv. Helkaklat upp till tak. Vi är supernöjda.
 
har aldrig varit i en gymnastiksal med kakel i-finns det? 8)
 
Vi har 2,78 nere och 2,58 uppe. Kakel hela vägen. Bård i nedre badrummet.
 
Våra grannar har 2,6m i takhöjd och vitt kakel ända upp. De tycker själva att det blev "väl bra"... fast det kan i detta fall oxå bero på att deras badrum är väldigt långsmalt och att de även har vitt golv. De ska försöka "få ner" taket genom att sätta en lång vågrät hylla på väggen, typ en tavel-list. Jag skulle nog slutat med kaklet en bit från taket och satt Microlit-väv. Den är näst intill helt slät. Själva har vi kakel ända upp men vi har 2,4 m i takhöjd. Sen har vi valt matt vitt kakel, vilket oxå tar bort känslan av sjukhus... På golvet har vi sjöstens liknande klinker i många nyanser. Det bidrar nog oxå till att ta bort sjukhus känslan.
 
Jag tycker inte att det är självklart att kakla ändå up till taket. Kungshus har i sitt hus på Villa Expo ett litet WC/Ducsh rum på ungefär 3.5- 4 m2 och tackhöjd är 2.6. Rrumet är kaklat med 10x10 kakel up till 2.5 höjd resterande 10 cm av väggar målade med vit tak färg. Jag tyckte det var fint. Det skapar gammaldagshus känsla. Jag själv funderar på att inte kakla ändå till tacket, men det är inte bestämd. Jag tror att det inte passar om man vill ha ett modernt badrum, annars med klassisk inredning och specielt med lite högre än 2.5 till taket funkar det väldigt bra.
Jag har sett en bild på kaklade väggar till ungefär 1.5-1.6 m höjd avslutade med fin bord och sedan var väggar målade i två färger - ungefär 10 cm från taket, alla hörn och kakel i vit och resten i samma färg som kakel. Det var stora plattor av ett varm ljus gul-bege kakel och samma färg på väggar inramade i vit (som taket) färg. Det såg kungligt och romantiskt ut. Fint ! Klinkers på golvet var i samma eller näst samma färg som kaklet.

Ingenting är självklart. Tänk på inredning som ni vill ha.

/Galina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.