R RealElwood skrev:
Novis fråga, arbetstimmar oaoavse egna eller hantvhantve får väl inte räknas in som byggkostnad?

Ingår tomtkostnaden bygglov, anslutningsavgifter etc i byggkostnad?
Alla kostnader som kan härledas bygget och som ligger till grund för försäljningen får man självklart ta med, även robotgräsklippare, häcksax mm.

Sen får någon tala om för mig om jag har fel här men man MÅSTE INTE ha kvitton kvar för sina utlägg om de ligger inom normen för vad som kan tänkas vara rimligt vid exempelvis ett husbygge.

Om du exempelvis har alla kvitton från rörmockaren men tappat bort kvittot för värmepumpen (75 000 kr) så har du ändå rätt till avdrag eftersom du haft ett utlägg och summan överensstämmer med verkligheten för vad en värmepump kostar, och värmepumpen står i huset och följer med vid försäljningen.

Som sagt, någon får rätta mig men jag tror att det är så.
 
Redigerat:
BirgitS
Häcksax får du nog inte dra av som byggkostnad i alla fall, det är ju lösöre som du kan ta med till nästa hus, inte ett byggnadstillbehör.
 
Jo det stämmer, men det är viktigt att ange i deklarationen att kvitton saknas för ex. 75 000 av de yrkade kostnaderna på 1,5 milj.

Om man blir utsatt för revision, antingen för att de misstänker ngt. eller en stickprovskontroll, och de väljer att underlkänna en kostnad man saknar kvitto för. Då nekas man avdraget, men om man dessutom inte varit tydlig med att kvitto saknas, så kan det bli skattetillägg (40%), och i värsta fall åtal.
 
  • Gilla
katten1234
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det som ligger i en dator kan ha "photoshoppats" utan att det syns.
Ja, sant. Men det hela ändå ganska tramsigt då vem som helst kan köpa en egen kvittoskrivare och producera hur många "riktiga" kvitton man vill
 
H hempularen skrev:
Jo det stämmer, men det är viktigt att ange i deklarationen att kvitton saknas för ex. 75 000 av de yrkade kostnaderna på 1,5 milj.

Om man blir utsatt för revision, antingen för att de misstänker ngt. eller en stickprovskontroll, och de väljer att underlkänna en kostnad man saknar kvitto för. Då nekas man avdraget, men om man dessutom inte varit tydlig med att kvitto saknas, så kan det bli skattetillägg (40%), och i värsta fall åtal.
Tack för ditt förtydligande!
 
M m78 skrev:
Nu var det ju inte riktigt det som tråden handlade om men frågan om digitala kvitton duger som original är ganska enkel; om kvittot utfärdades i digital form av affären/säljaren så gäller det som original.
Det var väl exakt det den handlade om, om du läser tråden från början?
 
J jperjus skrev:
Det var väl exakt det den handlade om, om du läser tråden från början?
Nej, trådstarten handlar INTE om i vilket format kvitton skall sparas, så lås du trådstart en gång till istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.