En framtida sjöbod alltså? :)
 
  • Älska
STA
  • Laddar…
S Stuglife skrev:
Då det är våran gemensamma skiljevägg och det är på min sida/mitt fel att den inte blir tät så blir det kanske bäst att jag står för panelen..men då är panelen min, både att ta hand om/vårda och behålla om grannen senare vill riva sitt förråd..
Första delen av det där låter logiskt, men det stämmer inte att panelen fortsätter att vara din efter montering. Den är då en del av byggnaden och byggnaden tillhör, i sin helhet grannen.

Den som står som ägare till fastigheten äger alltid allt som hör till fastigheten - vilket inkluderar byggnaderna. Och en funktionellt nödvändig panel är definitivt inte någon lös inredning eller detalj som kan avskiljas från boden.
 
R Räknenisse skrev:
Första delen av det där låter logiskt, men det stämmer inte att panelen fortsätter att vara din efter montering. Den är då en del av byggnaden och byggnaden tillhör, i sin helhet grannen.

Den som står som ägare till fastigheten äger alltid allt som hör till fastigheten - vilket inkluderar byggnaderna. Och en funktionellt nödvändig panel är definitivt inte någon lös inredning eller detalj som kan avskiljas från boden.

Makes sense , men kan då grannen ställa krav på panelen förutom då att den är korrekt utförd och tät?
Bodens ytliga skick har en standars säger vi på 2av5 .. kan dem då kräva en helt ny panel?
 
S Stuglife skrev:
Makes sense , men kan då grannen ställa krav på panelen förutom då att den är korrekt utförd och tät?
Bodens ytliga skick har en standars säger vi på 2av5 .. kan dem då kräva en helt ny panel?
Logiskt sett så tänker jag den inte ska avvika på något anmärkningsvärt sätt från panelen på de övriga väggarna så det ser märkligt ut, och att den funktionsmässigt ska hålla likartad nivå. Man kanske får jämföra både med grannens egna väggar och de du river bort som ska ersättas här.

Är hans del lika gammal och i samma skick så skulle jag säga begagnad panel går bra. Förutsatt att den är hel och inte skadas av att monteras om. Och ges ny målning om det behövs antingen för utseendet eller funktionen.

Men jag vet inte om det är den juridiskt riktiga tolkningen. I vilket fall tänker jag det viktigaste är att att enas med grannen om vad som ska göras innan man börjar. Kanske han hellre vill att du monterar ny panel som han betalar själv t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.