Jag har ett hus byggt på 50-talet. Ursprungligen var det putsad fasad. På 70-talet tilläggsisolerades huset och en tegelfasad lades utanpå den putsade fasaden med en luftspalt mellan. På sydsidan så är det nu problem vid slagregn. Det rinner vatten på den inre putsade väggen och det har kommit in vatten vid fönstrens övre karm. Jag försöker nu i samband med fönsterbyte att klämma dit ett droppbleck vid den övre karmen. Dock vill jag även lösa grundproblemet, att det rinner vatten på den inre väggen. Murbruket är inte i bästa skick så där läcker det nog in. Dessutom misstänker jag att putsen har släppt alternativt att man kan ha slafsat med murbruket. Om det ligger "skräp" mellan inner- och yttervägg så kan nog vatten ledas från tegelfasaden till putsfasaden mha skräpet och därmed rinner det vatten på väggen. Finns det något sätt att rensa upp luftspalten om det är löst skräp? Går det att inspektera luftspalten? Det är ingen bred spalt direkt så det går nog inte med blotta ögat att avgöra. Kanske man får nöja sig med att täta fogarna med nytt murbruk?
 
mikaelbe skrev:
Kanske man får nöja sig med att täta fogarna med nytt murbruk?
ja, börja med det :). Se också över takrännor ....
gaia
 
Jag har nu upptäckt att ett armeringsjärn som sitter i "fönstergluggens" överkant har rostat så mycket att det har blivit sprickor i putsen. Det hjälpte därför inte med dropplåten då den sitter längre ut över fönstret. Frågan är nu varför det läcker in vatten. Tegelfasaden ser ganska tät ut, men det finns troligtvis en del sprickor i murbruket där vatten kan komma in. Sedan rinner det på något sätt över till den inre fasaden och in i sprickan. Mycket svårt att komma åt. Får kanske ta bort några tegelstenar och inspektera till våren. Kan det räcka med att täta tegelfasaden så gott som det går eller måste man även täta den inre fasaden? Det kan ju sluta med att man måste riva bort allt tegel, verkar jobbigt och dyrt.
 
K
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.