hej
Jag håller och renoverar ett litet rum på övervåningen i vårt gamla hus. Byggt 1930-40 någonstans.
Vill nämna direkt att jag är en hemmafixare inspirerad av bygglov och arga snickaren. Så ursäkta min okunnighet.
Jag vill byta ut spånisoleringen mot nyare isolering.
Det innebär att jag måste bryta upp väggar och golv.
Det är träväggar och trägolv ca 20mm respektive 30mm.
Bjälkarna är 175x75 vad jag kan se.

När jag börjar bryta upp golvet så fortsätter det in i nästa rum. Under en mellanvägg.
Hur ska jag göra här ?
Såga av golvbrädorna under mellanväggen och försöka regla upp skarven underifrån ? Så att gamla golvbrädor och nya spånskivor möts där.

Vidare funderar jag på att sätta in kortlingar mellan bjälkarna som sitter med 65cm cc.
 
  • Renoveringsprojekt i gammalt hus med synliga träbjälkar, uppbrutet trägolv och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av gammalt rum med uppbrytet trägolv och exponerade träbjälkar, verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett delvis renoverat litet rum med träväggar och golv, isolering synlig vid vägg, och en radiator under fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer bilder
 
  • En öppen vägg med exponerade träbjälkar och isolering vid ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fundera om det verkligen lönar sig att bryta upp golvet. Det blir ganska mycket merarbete.
Om du vill göra det ändå så kan du såga jäms med mellanväggen. Tips tigersåg med kort klinga.
Sedan finns kanske en regel under mellanväggen och då kan du skruvlimma en kompis mot den som bär upp det nya golvet.
Om du har öppnat golvet kan du även kontrollera elledningar till taklampor under.
 
Jotack jag har börjat förstå vilket arbete det är. Men jag vill verkligen få bort spån och svikande golv.
Jag funderar på om kortling kan nå under mellanvägg till nästa bjälke i värsta fall i nästa rum. Och då få stöd på dem i skarv.

Jag vet inte om det jag kallar mellanvägg är bärande. Men gissar att liggande med stora glipor och svikt även på dem inte är bärande.
 
Redigerat:
Du har ett hus som är byggt med plankstomme, antagligen 3 tums. Golvbjälkarna är 3x7 tum, vilket var närmast standard på den tiden obeoende av spännvidden. Om du är på gång med en så omfattande renovering, tycker jag du ska fundera på om du kan förbättra bjälklagets egenskaper. För att kunna få synpunkter på det från forumet behöver du tala om aktuella spännvidder. Finns det mellanväggar i bottenvåningen som kan tänkas vara bärande är planritningar bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.