Jag har idag en Forsythia och en Paradisbuske bredvid varandra som lite insynsskydd. Dessa är ju gröna, yviga och lite trevliga då dom blommar men annars ganska trista. Funderar på att gräva bort dessa, jordförbättra betydligt och plantera Syrenhortensior och Hortensior vilka har en trevligare och betydligt längre blomning då inte så mycket annat blommar. Min tanke är att plantera 2-3 Syrenhortensior ganska tätt och plantera Hortensior runt om dessa, ganska tätt inpå. Syrenhortensian blir väl lite klen och spretig men finns som ganska högväxande ( ca 2 meter ) Hortensian är oftast lägre men har ett robustare och tätare växtsätt vilket då delvis döljer Syrenhortensians spretighet, glesväxande. Insynsskyddet behöver inte vara kompakt,men lite vill man ändå ha. Vad tror ni om detta, tips mm ?
 
A
Jag gillar hortensior! Jag skulle planterat syrenhortensior med vidjehortensior.
 
harry73
Jag gillar också Hortensior, men på vintern är de inte alls tät
 
A Allinug skrev:
Jag gillar hortensior! Jag skulle planterat syrenhortensior med vidjehortensior.
Skillnaden mellan Vidje och Syrenhortensia är väl främst storleken o formen på blomningen. Dom har väl ganska lik lövning samt spretig och gles grensättning. Är inte omöjligt att jag ev blandar Vidje med Syrenhortensia, vilka förhoppningsvis blir högre ( ca 2 meter ) ???
 
A
Syrenhortensia växer mer trädliknande och högt, även om man kan beskära den till annan form. Det finns sorter med flera färger på stora blomvippor och med vackra höstfärger. Jag skulle haft syrenhortensia i bakre raden och planterat vidjehortensia framför.

Vidjehortensian kan också bli hög, om man låter den växa fritt, men om man varje år klipper ner den till 2-3 dm så blir den tät och fin. Vidjehortensian har stora gräddvita bollar till blommor.

De vanliga trädgårdshortensior som jag har planterat har visserligen vackra blommor och vacker höstfärg, men de växer inte så tätt och starkt som vidjehortensia.
 
A Allinug skrev:
Syrenhortensia växer mer trädliknande och högt, även om man kan beskära den till annan form. Det finns sorter med flera färger på stora blomvippor och med vackra höstfärger. Jag skulle haft syrenhortensia i bakre raden och planterat vidjehortensia framför.

Vidjehortensian kan också bli hög, om man låter den växa fritt, men om man varje år klipper ner den till 2-3 dm så blir den tät och fin. Vidjehortensian har stora gräddvita bollar till blommor.

De vanliga trädgårdshortensior som jag har planterat har visserligen vackra blommor och vacker höstfärg, men de växer inte så tätt och starkt som vidjehortensia.
Jag läste just att Vidjehortensian bör klippas ned ordentligt varje år, men ungefär hur hög blir den, när den under säsongen växer ut ? Hur hög blir normalt en Syrenhortensia ungefär ?
 
A
Syrenhortensian blir hög och ståtlig, den kan bli 2-3 m hög efter många år.

Här är en bild på min vidjehortensia tagen i morse med regn på. Den är ca 8 år gammal och höjden är ca 1,3 m. Jag klipper ner den i rundad form till 4-5 dm på våren. (Men när plantan var ung klippte jag ner den mer för att få den tät).
Välskött vidjehortensia med regndroppar, ca 1,3 m hög, rundad form, i trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
A
Ett tips på en snygg syrenhortensia är sorten ’Vanilla Fraise’ som får blomvippor som ser ut som glasstrutar med vanilj- och jordgubbsglass, har röda stammar och får fin, röd höstfärg i bladverket.
Men om man gillar limefärgat istället så finns det fina namnsorter för det också.

Vad gäller vidjehortensia så har jag en ’Annabelle’ och den är väldigt blomvillig.
 
  • Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
A Allinug skrev:
Ett tips på en snygg syrenhortensia är sorten ’Vanilla Fraise’ som får blomvippor som ser ut som glasstrutar med vanilj- och jordgubbsglass, har röda stammar och får fin, röd höstfärg i bladverket.
Men om man gillar limefärgat istället så finns det fina namnsorter för det också.

Vad gäller vidjehortensia så har jag en ’Annabelle’ och den är väldigt blomvillig.
Stort tack för bra svar, bild o tips.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
P pelleprognos skrev:
Jag har idag en Forsythia och en Paradisbuske bredvid varandra som lite insynsskydd. Dessa är ju gröna, yviga och lite trevliga då dom blommar men annars ganska trista. Funderar på att gräva bort dessa, jordförbättra betydligt och plantera Syrenhortensior och Hortensior vilka har en trevligare och betydligt längre blomning då inte så mycket annat blommar. Min tanke är att plantera 2-3 Syrenhortensior ganska tätt och plantera Hortensior runt om dessa, ganska tätt inpå. Syrenhortensian blir väl lite klen och spretig men finns som ganska högväxande ( ca 2 meter ) Hortensian är oftast lägre men har ett robustare och tätare växtsätt vilket då delvis döljer Syrenhortensians spretighet, glesväxande. Insynsskyddet behöver inte vara kompakt,men lite vill man ändå ha. Vad tror ni om detta, tips mm ?
Hallojj igen :)
Jag tar upp min tråd igen då jag med tiden har funderat lite över detta.
Jag har nog svängt om lite och är nog mer inne på att ersätta med Rhododendron istället. Funderar på en Cunningham`s white och ett par Nova zembla intill varandra. Jag vill gärna ha en höjd på minst ca 2 meter som insynsskydd och att dem är vintergröna är ju bara trevligt. Är dessa täta i sitt växtsätt ? Det är mycket sol där dem ska stå, öppet sydläge, och kustnära så att det blåser ju ibland. Anpassar såklart jorden vid plantering och bevattning finns nära tillhands så de aldrig torkar. Vad tror ni ?
 
Claes Sörmland
R. 'Cunningham`s White' är en rätt så kompakt och lågväxande hybrid. R. 'Nova Zembla' blir högre men har en tendens att bli storkbent och därmed gles.

Men det finns mängder med andra rododendron av parktyp som är tätvuxna och stora - särskilt för Hallands klimat.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
R. 'Cunningham`s White' är en rätt så kompakt och lågväxande hybrid. R. 'Nova Zembla' blir högre men har en tendens att bli storkbent och därmed gles.

Men det finns mängder med andra rododendron av parktyp som är tätvuxna och stora - särskilt för Hallands klimat.
Cunningham´s white bör väl funka ganska bra efter vad jag har läst. Den kan bli ca 2 meter hög, tål sol och vind skapligt bra. Nova zembla låter ju inte så kul om den riskerar att bli gles o storkbent.
Kom jättegärna med andra förslag som passar bättre för soligt och lite vindutsatt västkustläge. Helst röd och vit blomning, tätt växtsätt med vackra blad och en sluthöjd på drygt 2 meter.
 
A
Jag köpte flera roddar billigt och har testat att plantera i norrvänt, skuggigt läge mot husvägg och vid husknut med stark morgonsol.

De som stod i sol vid husknuten fick lätt brända blad och ville inte växa bra, en dog. Jag flyttade den andra till mer lugnt och skuggigt läge, så den lever ännu. De som jag satte i skuggigt läge mot husvägg växer så att det knakar.

De sorter som jag satte var Gomer Waterer (vit äppelblommande) och Scarlet Wonder (härligt tomteröd).

Så blåsigt och soligt utan möjlighet till skydd tror jag blir svårt. Då måste du nog välja ut dina roddar noga. Men har du skog i närheten som ger lite skugga och lä ibland så tror jag att det fungerar bättre.

Tilläggas bör att i soligt läge så blir blomningstiden avsevärt kortare, 1-2 veckor.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pelleprognos skrev:
Cunningham´s white bör väl funka ganska bra efter vad jag har läst. Den kan bli ca 2 meter hög, tål sol och vind skapligt bra. Nova zembla låter ju inte så kul om den riskerar att bli gles o storkbent.
Kom jättegärna med andra förslag som passar bättre för soligt och lite vindutsatt västkustläge. Helst röd och vit blomning, tätt växtsätt med vackra blad och en sluthöjd på drygt 2 meter.

I Tyskland finns en gammal tradition av hybridiseringsarbete av rododendron. T ex firma Hachmann tar sakta men säkert fram bättre och bättre hybrider för marknaden vartefter åren går och de har hållit på länge. Istället för Nova Zembla skulle jag i ditt milda klimat överväga deras sort 'Torero' (mörkare röd) eller möjligen den äldre sorten 'Rabatz' (ljusare röd). Båda kraftigväxande och kring 1,5 m efter 10 år. Du måste troligen beställa plantorna på nätet (brukar funka bra på våren) eller hos en riktig plantskola (fast Google gav att Rabatz har funnits på Blomsterlandet).

Inget fel på 'Cunningham's White' men jag undrar om du inte ska satsa på 'Madame Masson' (vanlig i handeln, ser den varje år på typ Plantagen) eller gamla hederliga 'Catawbiense Album' för att få en ordentlig parkrododendron formmässigt. Kanske dömer jag 'C W' efter hur den beter sig i mina trakter som är kallare där den långsamt växer som en bred kompakt planta. Det kommer att ta många årtioenden innan den fångar någon vind här.

(Just hur salt och blåsigt du har det vågar jag inte bedöma men just salta vindar är som sagt vanligen ingen rododendronplats. Sol är inget problem för många sorter om man inte närmar sig härdighetsgränsen och om det finns fukt i jorden att tillgå.)
 
  • Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
Catawbiense Album är nog kanske ett bättre val även om den kanske med åren kan bli lite väl hög.
Torero eller Rabatz verkar intressanta trots att dom inte riktigt når upp till 2 meter. Tänkte plantera dem intill Catawbiense isf och dess höjd är ju fullt tillräcklig för insynsskydd.
Det står halvskugga som rekommendation för Torero och Rabatz, hoppas bara dem klarar mitt soliga läge.
Min trädgård ligger ganska skyddad mot de värsta salta vindarna, den är dessutom omgärdad av oxelhäck som skyddar lite, men visst kan här blåsa ibland.
Stort tack för tips och skriv gärna fler om du/ någon annan kommer på fler :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.