Har ett hus med en modern (1995) CTC 1100 olja/elpanna, kompletterad med en separat vvb för sommardrift av varmvatten. Eftersom pannan och vvb är relativt ny (och därmed rimligt effektiva) är jag inte så sugen på att lägga ut 150.000 på en bergvärmeanläggning, utan funderar på att komplettera med en luft/vattenvärmepump för att minska kostnaderna. Har ännu inte gjort någon detaljkalkyl utan undrar om någon med liknande system har erfarenheter att dela?!

Huset är ett dåligt isolerat trähus i två plan på 150 kvm plus 75 kvm halvuppvärmd källare. Vi är nyss inflyttade men föregående ägare förbrukade ca 1,5 kbm olja plus 16000 kwh inkl hushållsel.
 
Jag har väldigt bra erfarenheter av luft/vatten värmepump. Jag har ett äldre hus som är utbyggt med en 80 kvm ny del. Den nya delen samt 1/3 av den gamla delen värms upp med CTC ecoair 7,9 luft/vatten värme pump med Wirsbo golvvärme slingor. Det golvärme uppvärmda utrymmet på ca 110 kvm + varmvatten har dragit ca 9,000 kwh på ett år, medans två andra rum på 40 kvm som fortfarande går på elradiatorer har dragit 9,000 kwh! Dessa rum måste jag göra något åt men det är en annan fråga!
 
Frel: Hur är ditt värmepumpssystem uppbyggt?
Jag såg att EcoAir 7,9 nu kostade 34400:-. Vad tillkom för installationen?
 
Du behöver räkna in priset för en CTC EcoLogic också eftersom den behövs för att styra EcoAiren + din "gamla" panna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.