En annan fråga, hur ofta hälsar barnen med barnbarn på? Du skriver dessutom barnen, så antar att det är fler än ett barn ni har ? Har alla barnen barn? För isåfall känns ju ett rum lite snålt som gästrum.

Men för att återgå till frågan hur ofta de hälsar på. Om de hälsar på en gång i kvartalet och sover över en helg, då är det 4 tillfällen om året som gästrummet används.

I detta läge hade jag gjort avkall på ytan där, 12m² räcker gott och väl till ett rum som används sällan, även om det kanske blir lite trångt. Tar vi som @maximm sa och tänker att en kvadrat kostar 16k så innebär downsizening från 20m² till 12m² en besparing på 128000kr.


Och det är på den punkten jag känner att hela ditt resonemang går emot sig självt. Du säger att du vill ha en lägenhet för att eventuellt kunna få in extra kapital i framtiden, samtidigt som om du hade effektiviserat dina ytor istället för att bara bada i kvadratmeter så hade du kunnat göra en besparing som är lååångt över vad du någonsin hade kunnat få in på intäkter.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att vi ska fundera över varför eller till vad TS behöver ett stort sovrum. TS har en del önskemål och dyra hobbies vilka obevekligen driver upp kostnaderna.
I detta skede är inte frågan om planlösningen är vettig utan om storleken är vettig. TS verkar behöver ytor långt över det som de flesta andra tycker är rimligt men det är hans val.
Så jag förstår inte riktigt vilka svar TS egentligen förväntar sig här.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tror mer på fler mindre sovrum än på tre stora. När jag och min bror hälsar på hos pappa sover min bror och hela hans familj i hans gamla rum, det är ca 16 kvm och de får plats utan problem, men barnen tycker ju inte att det är så värst kul att bli väckta när föräldrarna går och lägger sig ett par timmar efter dem. Jag och yngre dottern sover i mitt gamla rum, maken och äldre dottern (som är uppe längst) sover i gästrummet på bottenvåningen. Ett badrum med badkar utan duschmöjlighet finns uppe, WC med tvättställ nere, samt tvättställ i gästrummet och mitt gamla rum.

Det är ju inte meningen att gästerna ska vara på sina rum när de besöker, där ska de bara sova. Något som däremot inte alls är tokigt om man ofta har övernattande gäster är två badrum, ett lite mer privat med badkar till sig själv och ett med dusch till gästerna.

Så jag skulle göra om så att ert sovrum plus tvättstuga blir lite mindre men istället ger utrymme för badrum istället för litet WC. Sedan skulle jag göra tre gästrum och ett mindre badrum med dusch där det nu är två sovrum och stort badrum.

En helt annan idé:
Gör lägenhet av det som nu är ritat som sovrum och tvättstuga, så är det enkelt att göra 100% handikappanpassat från början och med tillgång till trädgård.
Gör sedan ett par stora gästrum, badrum och ett litet allrum där barnbarn kan sitta ifred och se på TV eller spela på övervåningen, på bottenvåningen som förut, men det mindre sovrummet blir tvättstuga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jarlsgård och 1 till
  • Laddar…
Vad har ni i sovrummet som kräver så stor yta?
Mitt tips är att försöka separera funktionerna så mycket som möjligt.

I mitt sovrum har jag säng, nattduksbord och avställningsyta för kläder. Garderob ser jag som en separat funktion och har för smidighetens skull lagt det i en separat klädkammare
 
  • Gilla
Jarlsgård och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Atom skrev:
När man haft större sovrum på 33 kvm känns det konstigt att ha 20...

Samma gällar vardagsrummet. Idag på 75 kvm. Varför gå ner i storlek när man redan har möbler och lite större tv?

Tvättstugan är på 12 kvm idag. Helt fel. Kallmangel tar en del plats. Dessutom vill vi använda den som garderob och övrigt förvaring.

Garaget är tänkt även som GDS den ena halvan. Skulle behöva göra den större. Går inte dock.

I ett av våra tidigare hus, hade jag min svärmor på ovanvåningen. Och hade egen uteplats. På garagetaket (vidbyggt garage). Funkade perfekt...

Och jag lovar. Trapphiss (stolhiss) fungerar PERFEKT!
Min erfarenhet från en äldre släkting är att stolhiss i trappan är en nödlösning som inte fungerar särskilt bra. När hen var ensam hemma där uppe tog det ju så lång tid att komma ner att påringande grannar hade tröttnat på att vänta innan hen öppnade ytterdörren.

Det är väl högst normalt att när man flyttar på äldre dar så måste man göra sig av med en del möbler. Man använder huset på andra sätt och anpassar sig till det. Nu vet jag inte vad du har för behov i dagens bostad som kräver 75 kvm vardagsrum men om det t.ex. gäller representation så faller ju det behovet bort när man pensionerar sig. Man behöver inte både stort matsalsmöblemang och vardagsmatbord för 6 personer när man bara är två med bra bordsskick till vardags. Man måste komma fram till vad man verkligen använder, och dit räknas inte en sittgrupp som används två gånger om året.

Att blanda en fuktig miljö, som en tvättstuga är tidvis, med klädförvaring låter fel för mig, kläder (och annat) vill man ju ska vara snustorrt för att t.ex. ohyra inte ska trivas.

A Atom skrev:
På äldre dar, kanske jag ska behöva flytta upp?
Då kan nedanvåningen hyras ut. Och bekosta hemhjälp m.m.
Men då måste du få till något där nere som går att hyra ut, det måste fungera för en familj också och om den familjen vadar i pengar (vilket ju krävs om de ska kunna betala hyra för all den ytan) så kan de ju lika gärna köpa något eget hus.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
På kopiatorn finns en förminskningsfunktion A3 --> A4. Testa den så blir det realistiskt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Ett litet WC kan vara bekvämt.

På fråga "vad vi har i sovrummet". Golv är rätt svar. :D

Dessutom en dubbelsäng på 240x200 cm med tillhörande sovbord (det tar plats! Lovar!) samt datorhörna. Som tar plats med.

När jag varit fast i sängen i över 6 månader, började jag uppskatta större sovrum.
När min svärmor varit döende i 3 månader, visade sig ett sovrum på 12kvm vara en plåga.

Sovrummet måste vara på minst 20kvm.

I övrigt har vi tagit till oss substansen från era inlägg. Bara substansen...

Ska rita om. Det stora gästpartiet, ska flyttas upp till halva ovanvåningen. Där bör golvytan räcka till.

Vardagsrummet. Den är redan idag kombinerat med köket. Bara matbordet är på 110cm x 300cm.
Soffan är inte liten heller. Skulle helt enkelt inte få plats i mindre utrymme.

Att hyra ut ger pengar. Japp. Men inte enbart detta. Det kan ge viss säkerhet också. Jag har inte råd att anlita två livvakter. I dagens Sverige är det bra att ha någon i närheten. Läs tidningar.
 
  • Litet badrum med handfat, spegel och toalett, i dämpad belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I'm out!

Lycka till med husbygget!
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Bygg sovrumsdel på övervåningen och separat garage!

Med 80 kvm kök/vardagsrum, 20 kvm för badrum, tvättstuga, hall och trappa samt en 40 kvm seniorlägenhet i markplan får ni en byggarea på 140 kvm. Med 1,5 plan får ni kanske 100 kvm uppe då. Stora rum/små rum är förstås valfritt, men gör de stora rummen delbara om ni ska tänka på försäljningspriset.

Sen ett garage, säg 60 kvm med lägenhet för uthyrning (40 kvm) ovanpå.

Det är 20 kvm mindre än din föreslagna byggarea, så det finns lite marginaler om du tycker jag snålat in på yta någonstans.

Och sen är det förstås på tvärs med dina ursprungliga önskemål att ha sovrum nere och morsan uppe. Tids nog frigörs ju dock markplanssviten.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bygg sovrumsdel på övervåningen och separat garage!

Med 80 kvm kök/vardagsrum, 20 kvm för badrum, tvättstuga, hall och trappa samt en 40 kvm seniorlägenhet i markplan får ni en byggarea på 140 kvm. Med 1,5 plan får ni kanske 100 kvm uppe då. Stora rum/små rum är förstås valfritt, men gör de stora rummen delbara om ni ska tänka på försäljningspriset.

Sen ett garage, säg 60 kvm med lägenhet för uthyrning (40 kvm) ovanpå.

Det är 20 kvm mindre än din föreslagna byggarea, så det finns lite marginaler om du tycker jag snålat in på yta någonstans.

Och sen är det förstås på tvärs med dina ursprungliga önskemål att ha sovrum nere och morsan uppe. Tids nog frigörs ju dock markplanssviten.

DET med att planera in möjlighet att dela rummen i mindre redan från början är klar ett bra tips! Verkligen! Tack för denna.

Garaget måste vara i huskroppen. Vissa saker vill jag inte ta upp här. Hoppas ni förstår.
Dom smarta har nog iom detta inlägget fattat.

Nu ska det skissas om. Igen

Får anpassa sovrummen till framtida delning. Tack igen.
 
Gammelnörden
Jag har skissat lite på ett förslag som förlägger en uthyrningsdel/granny flat i markplan med eget litet förråd. Om man placerar det närmre tomtens gräns kan man om man vill hyra ut sätta upp ett staket/plank (röd linje) och få helt avskilda bostäder med trädgård.
När uthyrningsdelen används som granny flat kan man smidigt ta sig in till den delen genom en avstängningsbar "sluss" som nyttjas beroende på vem som behöver mer garderober. Man kan även ta sig till granny flat-delen genom garaget dvs köra in med bil ställa upp en rollator eller rullstol och köra in torr till bostaden.
Samtliga utrymmen är beräknade utifrån regler om tillgänglighet och jag har försökt ta hänsyn till dina önskemål men även tänka framtid om ni bor i granny flat-delen och hyr ut till t ex en barnfamilj. Jag har helt ignorerat total boyta och bara spånat på... Det är valmtak på huvudbostaden och sadeltak på garage och granny flat.
1 ruta = 1 m (cirklar lite här o var är rullstol=1,30 m) Det är 2,80 m takhöjd för att få vardagsrum/matsal/kök att kännas större och luftigare eftersom dessa är något mindre än ni önskar. Från framsidan syns separat dörr in till tvättstugan under tak så att man kan hänga ut och vädra eller komma åt torkställning utomhus lätt, eller gå in där om man har leriga skor, lerig hund mm) Hoppas det kan ge lite kul idéer!:)
Handritad skiss av bostadsplan med mått och foto av hus med mörk fasad och gult dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag har skissat lite på ett förslag som förlägger en uthyrningsdel/granny flat i markplan med eget litet förråd. Om man placerar det närmre tomtens gräns kan man om man vill hyra ut sätta upp ett staket/plank (röd linje) och få helt avskilda bostäder med trädgård.
När uthyrningsdelen används som granny flat kan man smidigt ta sig in till den delen genom en avstängningsbar "sluss" som nyttjas beroende på vem som behöver mer garderober. Man kan även ta sig till granny flat-delen genom garaget dvs köra in med bil ställa upp en rollator eller rullstol och köra in torr till bostaden.
Samtliga utrymmen är beräknade utifrån regler om tillgänglighet och jag har försökt ta hänsyn till dina önskemål men även tänka framtid om ni bor i granny flat-delen och hyr ut till t ex en barnfamilj. Jag har helt ignorerat total boyta och bara spånat på... Det är valmtak på huvudbostaden och sadeltak på garage och granny flat.
1 ruta = 1 m (cirklar lite här o var är rullstol=1,30 m) Det är 2,80 m takhöjd för att få vardagsrum/matsal/kök att kännas större och luftigare eftersom dessa är något mindre än ni önskar. Från framsidan syns separat dörr in till tvättstugan under tak så att man kan hänga ut och vädra eller komma åt torkställning utomhus lätt, eller gå in där om man har leriga skor, lerig hund mm) Hoppas det kan ge lite kul idéer!:)
[bild]
Trevligt att fler tänker som jag. Kul.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Gammelnörden
Kollade runt på nätet efter ett sådant hus ni hade ritat och hittade "villa Solvik" 249 kvm . Om man förlänger högra huskroppen på djupet och inreder granny flat och garage där blir även sovrummet större (så som ni vill ha) på övervåningen. Man kanske skulle kunna göra kök med frukostmatplats av sovrummet jämte huvudingången och på så sätt blir hela mittensektionen vardagsrum och ev matsal.
Digital illustration av ett tvåvånings villa Solvik med sadeltak, vit fasad, flera fönster och en terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av bottenvåningen för "villa Solvik", visar upp layout med entré, kök, vardagsrum och andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över planlösningen för övervåningen av "villa Solvik", som visar sovrum, allrum, badrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Gör ena halvan av markplanet med stort lyxigt kök/vardagsrum samt jättesovrummet. Andra halvan garage+uthyrningslägenhet med egen ingång etc (gamla passar bäst i markplan). Ovanvåningen passar till barn/barnbarn, de kan ofta gå i trappor. Och se till att ha flera mindre rum som gästrum där, så alla slipper sova i ett stort rum. Ifall pengar är viktigt så kan man tänka på att man helst ska kunna få bra betalt om man måste sälja, dvs ifall man väger mellan två lösningar så välj den som andra också kan tänkas uppskatta.
Mvh
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Aha, datorhörna i sovrummet. Skulle jag verkligen inte vilja ha! Vi har den i vardagsrummet, men helst skulle jag vilja ha ett rejält arbetsrum/gästrum där datorskärmen även kan tjänstgöra som TV till gästerna. Vilket blir så fort ett barn börjat flytta ut, då ska två små sovrum plus en korridor (ca 8 kvm vardera) blir två medelstora gästrum, det ena med kontorsdel, det andra med syhörna.

Barnrum däremot kan gärna ha en arbetshörna för läxor/dator.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.