M maxmsm skrev:
Vill du ha ett arbete så inte ska du gå in på Arbetsförnedringen, de gör allt annat än att fixa jobb åt sina "klienter".
Stämmer nog bra!
Folk som inte är tillräckligt företagsamma att söka jobb på egen hand utan att bli "anvisade" är kanske inte de man vill anställa i första hand.
Några år på 70/80-talet var det obligatoriskt att anmäla lediga jobb till AF, men så har det väl inte varit på länge?

J Jarlsgård skrev:
då kan jun-sep ligga på 1000kr månaden medan januari ligger på 6000kr. Det är något man måste räkna med som villaägare, vintermånaderna är alltid dyrare än sommarmånaderna.
Det finns el-leventeratörer som har gått in för samma pris varje månad. T.ex. telinet.se har "Utjämnad faktura".
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Stämmer nog bra!
Folk som inte är tillräckligt företagsamma att söka jobb på egen hand utan att bli "anvisade" är kanske inte de man vill anställa i första hand.
Några år på 70/80-talet var det obligatoriskt att anmäla lediga jobb till AF, men så har det väl inte varit på länge?


Det finns el-leventeratörer som har gått in för samma pris varje månad. T.ex. telinet.se har "Utjämnad faktura".
Söka jobb skulle jag göra på Blocketjobb och Metrojobb, ej AFs site.
 
@KnockOnWood ja det är klart! Ville bara förtydliga att det är sällan man som villaägare har samma stabilitet som om man bor i hyresrätt.


Och till er alla, fun fact! Jag har faktiskt, som kanske enda svensk fått arbete av AF!
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Och till er alla, fun fact! Jag har faktiskt, som kanske enda svensk fått arbete av AF!
Nä, du är inte ensam om det. Min flickvän, som jobbade på AF stack Platsjournalen under näsan på mig, med en inringad annons.
Den sökte och fick jag. och var kvar på företaget i 35 år.

Men det var alltså år 1974 det hände. Ett tag sedan så det är kanske annorlunda nu :thinking:
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D danjac skrev:
Dina beräkningar när det gäller kostnaden håller jag inte riktigt med om. 2000 i matkostnad är långt över min matbudget per månad. Jag har som sagt ca 7500
Min lgh hyra ligger på 4127 ( 37 kvadrat) och är billigast i byn.
Elen ligger runt 300kr, telefon+internet 583kr, 140 kr för hyresgäst o försäkring, medicin ca 200 kr i månaden. Det är mina fasta kostnader och du kan ju själv räkna ut att det inte är mycket spelrum om man skulle haft matkostnad på 2000 papp.

Driftkostnad för ett hus kan man sänka rejält.
Jag själv hjälper ju mina föräldrar mitt sitt lite grann. Och deras elkostnad ligger på mellan 1-1500 i månaden.
Huset värms upp enbart med ved.
Jag hjälper till att röja/gallra ut skog och få veden som betalning. Och kostnaden för aspen, olja, reservdelar mm är otroligt låg.
Fönstrena bygger man ju om till 2-glas då det gör en hel del. Finns extremt mycket man kan göra för att dra ner kostnaderna.
Och gör man allt själv och tänker smart så klarar mig sig undan billigt. Tillexempel när folk säljer överblivet material vid renovering eller felköp osv så passar man ju på att köpa upp o ha i reserv.
Jag gör likadant när det är erbjudanden på matvaror osv. Säljer en affär bröd på extrapris tillexempel för 15kr limpan så kan jag köpa en halv kundvagn med bara bröd. Man får tänka ett steg längre när budgeten är låg. Går något sönder är det oftast farsgubben o jag själv som fixar det.
Hemförsäkringen på ett hus är 350-500kr/mån, kan inte jämföras med lägenhet.
Naturligtvis kan man komma undan billigare med driften men du har ju själv beskrivit huset som behov av renovering så då utgår jag ifrån att det är ett gammalt hus och det kostar.

Det är nästintill omöjligt att leva på 7500kr/mån med hus. Jag har själv flyttat från bostadsrätt till hus och allt är dyrare med hus, värme, vatten, sopor, el, försäkring, vägavgift, lagfart etc.
 
S SophK skrev:
Det är nästintill omöjligt att leva på 7500kr/mån med hus
Det går väl i och för sig att få bostadstillägg också...
 
@KnockOnWood jag slapp dock söka jobbet, blev bara kallad på en intervju och sen vart det klart, resten skötte AF :)

Kom på att vi kan lägga till fastighetsskatt också till listan.

Kort och gott, hyresrätt går inte att jämföra med villa.
 
V
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det går väl i och för sig att få bostadstillägg också...
Om TS är pensionär i så fall. Bostadsbidrag däremot kan eventuellt vara aktuellt.
 
Visst man kan inte direkt jämföra hus med lgh.
Men att hus är så mycket dyrare än lgh anser jag är felvinklat när det gäller fasta kostnader. Det är när något går sönder som det blir dyrt med hus. Jag hade kunnat bo i föräldrarnas hus med 7500 i inkomst, dock så blir det ju en rejäl käftsmäll om pannan eller va tusan som helst skulle gå sönder.
 
Ja och nej.

Tar du en lägenhet så har du hyra, internet, försäkring och ev tv.

Tar du hus så har du el, uppvärmning (el, fjärrvärme, ved etc.), internet, TV, försäkring, vatten, avlopp, sophantering.

Utöver det har man även fastighetsskatt och det är inte överdrivet många idag som betalat sin fastighet kontant vilket innebär att man har ett lån också.

Sen har man även skötsel som du var inne på, men det är ju även andra saker så som trädgårdsarbete, soppa till gräsklipparen osv.

Har man ett lån på 1 Mille och en ränta på 1.50 så är det 1500kr i mån. Har du sedan el på 1500, internet/tele 500, tv 300, försäkring 400, sopor 500, vatten/avlopp 600kr, uppvärmning 500, skatt 200 så har du en total på 6000kr. Och det är I rena fasta kostnader och relativt lågt räknat.

I gengäld så får du mer utrymme och frihet än i en etta. Kvadratmetermässigt behöver det alltså inte vara dyrare nej. Där har du rätt :)

Edit: räknade alltså inte med någon amortering alls. Det ska egentligen läggas in med.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
S SophK skrev:
Hemförsäkringen på ett hus är 350-500kr/mån, kan inte jämföras med lägenhet.
Naturligtvis kan man komma undan billigare med driften men du har ju själv beskrivit huset som behov av renovering så då utgår jag ifrån att det är ett gammalt hus och det kostar.

Det är nästintill omöjligt att leva på 7500kr/mån med hus. Jag har själv flyttat från bostadsrätt till hus och allt är dyrare med hus, värme, vatten, sopor, el, försäkring, vägavgift, lagfart etc.
7500 är inga problem med de fasta kostnaderna. Dock om något går sönder då sitter man illa till.

Renovera hus är dyrt, likaså bygga så det kan man inte neka till. Men man kan komma undan en stor del av kostnaderna med bra kontakter.
Den tomten jag har tittat på har ett timmerhus med väldigt Mycket småfel. Men där är nog inte kostnaderna för byggmaterial det stora problemet. Stora smällen gissar jag på att dra in avlopp och kommunalt vatten. Tanke på hur stenigt det är och säkerligen minst 50m att gräva så kostar väl det multum. Vet inte hur dyrt det är men är väl säkert några 100 tusen. Elen är väl också en stor bov. Kablarna vittra sönder så kostar väl tiotusentals kronor bara för en elektriker att dra nytt. Så ett sådant projekt är ju inget o satsa på. Sen tar det fruktansvärt lång tid när det gäller timmer.

Man får nog fortsätta o grubbla på hus några år till.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Den största kostnaden för att dra in kommunalt VA brukar vara anslutningsavgiften som kan vara upp mot 200 000 bara den - och då finns det bara i tomtgräns....
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Ja och nej.

Tar du en lägenhet så har du hyra, internet, försäkring och ev tv.

Tar du hus så har du el, uppvärmning (el, fjärrvärme, ved etc.), internet, TV, försäkring, vatten, avlopp, sophantering.

Utöver det har man även fastighetsskatt och det är inte överdrivet många idag som betalat sin fastighet kontant vilket innebär att man har ett lån också.

Sen har man även skötsel som du var inne på, men det är ju även andra saker så som trädgårdsarbete, soppa till gräsklipparen osv.

Har man ett lån på 1 Mille och en ränta på 1.50 så är det 1500kr i mån. Har du sedan el på 1500, internet/tele 500, tv 300, försäkring 400, sopor 500, vatten/avlopp 600kr, uppvärmning 500, skatt 200 så har du en total på 6000kr. Och det är I rena fasta kostnader och relativt lågt räknat.

I gengäld så får du mer utrymme och frihet än i en etta. Kvadratmetermässigt behöver det alltså inte vara dyrare nej. Där har du rätt :)

Edit: räknade alltså inte med någon amortering alls. Det ska egentligen läggas in med.
Precis den poängen jag försökte komma till angående kvadratmeter.
Men tanken slog mig, att 100 lax förr var betydligt mer än 100 lax idag.
Finns några riktigt gamla rävar i byn som köpte hus för under 500 tusen för många herrans år sen. Vissa har ju lyckats betala av lånet på huset, hur mycket billigare/dyrare var egentligen ett lån förr jämfört med idag?

Sådan lyx som tv har man inte råd med. Och skönt det. Bättre att läsa en nyttig bok än glo på dåliga program ^_^
 
mexitegel mexitegel skrev:
Den största kostnaden för att dra in kommunalt VA brukar vara anslutningsavgiften som kan vara upp mot 200 000 bara den - och då finns det bara i tomtgräns....
Misstänkte det var så dyrt. Sen kom jag på att det kostar väl skjortan med tillstånd osv för att renovera hus där man måste riva eternitplattor. Många hus har ju både det på taket o på fasaden.
Men tillbaks till VA, en halv mille får man räkna på då minst för vatten+avlopp eller ?
 
Tänkte bara inflika med att jag har sökt 7 jobb igenom AF sista 18 månaderna. Blev kallad till intervjuv på 6 och erbjuden 3 av dom.

Ironiskt nog jobbar jag på ett ställe en bekant tipsade mig om som sökte folk så jag knallade dit dit i egen hög person.

Att få jobb igenom AF är defenitivt ingen omöjlighet!
 
  • Gilla
danjac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.