Då har jag gjort ett quiz där du kan testa dina kunskaper om bygglov. När behövs det, vad kostar det och hur söker man?

https://www.byggahus.se/quiz/102-Är-du-redo-att-söka-bygglov

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och kommentera quizet i allmänhet.

Arkitektonisk ritning av ett hus visar fasader, sektioner och perspektiv, relaterad till Skånepågs bygglovsquiz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skånepågs ritning på bilden ovan.
 
Yes! 10/10

Men inte får jag bygglov för det ;)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
10/10. Jag har nog tillbringat för mycket tid med att tjata på kommunen... :rolleyes:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
10 här med. Fast regeln om avstånd till tomtgräns beror på detaljplanen eftersom det inte längre regleras i PBL
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fråga 7 är fel. Staket kräver inte bygglov vilket mur och plank gör. Däremot är det undantag för en-och tvåbostadshus att uppföra mur och plank vid uteplats med de maxmått som anges.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
J Jo1234 skrev:
Fråga 7 är fel. Staket kräver inte bygglov vilket mur och plank gör. Däremot är det undantag för en-och tvåbostadshus att uppföra mur och plank vid uteplats med de maxmått som anges.
Instämmer!
Man kan bygga ett staket runt hela tomten om man vill.
Så vad som avses i frågan är kanske ett plank/staket, högre än ca 1,1 m då man kan behöva ha bygglov...

Alltså bara 9 av 10 rätt. Snyft :cry:
 
Jippi, 10 av 10. Äntligen alla rätt. Det var ett tag sedan nu. Nu flyger jag på moln hela vägen till bagaren för att köpa frukostfrallor. :)
 
Bättre faktakoll tack!

Fråga 7, 8 och 10 är direkt felaktiga. Genom att formulera felaktiga frågor och framför allt felaktiga "rätta svar" bidrar byggahus till att befästa många av de missuppfattningar som råder hos gemene man. Det är bara dumt.

Fråga 7. Staket är aldrig lovpliktigt vilket nämnts tidigare.

Fråga 8. Grannars medgivande krävs exempelvis om du vill bygga en friggebod mindre än 4,5 m från gräns. När det gäller bygglov är det aldrig medgivande som efterfrågas. Grannar ska i vissa fall ges möjlighet att yttra sig och deras medgivande kan underlätta men garanterar inte att lov kan beviljas.

Fråga 10. Det finns ingenting som säger att en tillbyggnad på mindre än 15 kvm alltid är lovbefriad. Tvärtom. En tillbyggnad är generellt lovpliktig, bortsett från vissa fall där ett antal krav uppfylls.
 
  • Gilla
Alias_Olle och 2 till
  • Laddar…
10 av 10, endera har man läst och grejat med bygglov för mycket eller så var quizet lite för lätt....:cool:
 
Instämmer med Majjijann, formulering är oerhört viktigt när det gäller frågor som dessa!

Eftersom det är ett ämne som omges av väldigt mycket missuppfattningar och gamla "sanningar" är det oerhört viktigt att människor inte blir vilseledda!

Utöver vad som tidigare nämnts finns idag inget som heter "bygganmälan" då det var ett begrepp enligt ÄPBL och det avskaffades när dagens PBL trädde i kraft. Även om det ofta likställs med dagens "anmälan" är det inte så och bör för tydlighetens skull inte användas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.