Hejsan!
Mitt första inlägg...
Jo, jag har ett garage från -79 med plant tak med någon form av gummiduk. Denna duk läcker så jag har stora fuktfläckar i innertaket och man kan se att det har varit så under en längre tid.
Jag har bestämt mig för att resa takstolar och lägga Onduline tak från Mataki. Vad tycker ni om det? Jag har begränat med tid och även begränsat med folk som kan hjälpa till och detta tror jag att jag behärskar rätt bra.

Det enda jag är lite tveksam till är hur jag ska lösa gavlarna.Jag har stående lockpanel på fasden och ska ha samma på gavlarna, men vet inte rikitgt hur man ska göra detta bra.
Vilket sorts underlag ska man ha? Gips? Plast? Ska underlaget var utanför eller innanför reglarna som jag ska fästa panelen i?
Jag vill även att panelen på gavlarna ska vara ca en brädas beredd utanför panelen på fasaden. Hur fixar man detta enkelt?

Många frågor och långt inlägg, men jag hoppas ni försåt vad jag menar och vill hjälpa mig! :)

//Mvh Jesper
 
Res även takstolar på varje gavel och montera dessa i våg med underliggande material, hammarband eller beroende på hur det ser ut, antagligen har man lagt en regel som avslutning som du kan ställa takstolarna på vid varje gavel.
Sedan reglar du liggande ribbor, tex. 2*2 tum om 60cc och på dessa spikar du papp eller skruvar gips för utomhusbruk. På detta spikar du sedan en tunn bräda, tex 45*12 mm(eller annan lämplig dim för att få bra passning mot den befintliga panelen upp till takstolarna, den nya panelen bör ligga utanför den befintliga, ca. 10mm och låt den gå ned utanför ordinarie panel ngn centimeter och sedan snedda kanten så att vatten rinner av lätt) för att få luftspalt, denna monteras rakt på underliggande ribbor.

Om du skall ha övervåning och eller isolera så gäller andra byggregler...

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.