Jat vet inte hur ni kommer ha men jag har bredbandsbolaget iptv ich dom har en playtjänst som gör att man slipper extra boxar.
Dvs samma utbud som man har på sitt tv abonemang kan man.även streama från deras portal.
På så sätt slipper man köpa en dyr extra box.
Jag tror nog fler leverantörer har denna lösning.
 
Behåll Boxer. Om du har anständig mottagning och får det utbud du söker så är marksänt oöverträffat mest bekvämt och flexibelt för linjär-TV.
En annan orsak att behålla Boxer är att uppsägningar tycks ha en tendens att krångla...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
L
Hallå!
Hur har det gått med boxarna och IPTV inkopplandet? Att vara bakåtsträvare och bara köra marksänt låter som ett dåligt sista tips du fick. Om du gillar att koppla och dra sladd och har en stadig buget finns det många lösningar där man kan ha sitt eget distributionsnät och skicka hdmi signal över nätverkskabel. I en sådan lösning kan man t.ex ha en box i källaren som distribuerar till flera tv:n. Även fjärrens signal kan skickas ner till mottagaren om man ska byta kanal. Möjlighetena är oändliga. Att bara haka upp sig på en simpel Chromecast låter som en bugetlösning.

Grundtipset är att först definera vilka krav du har på tv-mottagandet.
Snygga kabeldragningar?
Enkel användning?
Låg månadskostnad?
Play tjänster?
Ful antenn på taket?
Surfa och köra appar på TV:n?
etc.

Därefter söker du av marknaden på tekniska lösningar.
Troligtvis behövs flera mottagningsätt för TV, då man kan möta olika krav och därmed få en totalt sett komplett lösning.

Den största och främsta svagheten med Chromecast är avsaknade av förmågan att koppla till Ethernet sladd. Alla apparater där de är någorlunda stationära skall alltid anslutas med kabel allt annat är enkla icke-dugliga inkopplingsmetoder. Denna svaghet överbryggas med lätthet av nätverksanslutna-mediaspelare (trådbundet) med samma förmåga och mertalet funktioner därtill (för samma pris).
 
Redigerat:
L Lenza skrev:
Hallå!
Hur har det gått med boxarna och IPTV inkopplandet? Att vara bakåtsträvare och bara köra marksänt låter som ett dåligt sista tips du fick. Om du gillar att koppla och dra sladd och har en stadig buget finns det många lösningar där man kan ha sitt eget distributionsnät och skicka hdmi signal över nätverkskabel. I en sådan lösning kan man t.ex ha en box i källaren som distribuerar till flera tv:n. Även fjärrens signal kan skickas ner till mottagaren om man ska byta kanal. Möjlighetena är oändliga. Att bara haka upp sig på en simpel Chromecast låter som en bugetlösning.

Grundtipset är att först definera vilka krav du har på tv-mottagandet.
Snygga kabeldragningar?
Enkel användning?
Låg månadskostnad?
Play tjänster?
Ful antenn på taket?
Surfa och köra appar på TV:n?
etc.

Därefter söker du av marknaden på tekniska lösningar.
Troligtvis behövs flera mottagningsätt för TV, då man kan möta olika krav och därmed få en totalt sett komplett lösning.

Den största och främsta svagheten med Chromecast är avsaknade av förmågan att koppla till Ethernet sladd. Alla apparater där de är någorlunda stationära skall alltid anslutas med kabel allt annat är enkla icke-dugliga inkopplingsmetoder. Denna svaghet överbryggas med lätthet av nätverksanslutna-mediaspelare (trådbundet) med samma förmåga och mertalet funktioner därtill (för samma pris).
Njae....

https://store.google.com/se/product/ethernet_adapter_for_chromecast?hl=sv-SE

Just saying :)
 
L
Ok. Trevligt att WiFi kan låta sig besegras i efterhand! Men priset 169:- det är ju halva kostnaden för Chromecasten. En kodi-box går ju på runt 300:-
 
Jag hade en liknande tråd, jag har inte hittat linjär kanaler i samsung smart eller atv. Däremot via chromecast men jag vill ha fjärr och inte mobilen... Chromecast går förresten visst att koppla med kabel, finns en adapter att köpa ..
 
L Lenza skrev:
Ok. Trevligt att WiFi kan låta sig besegras i efterhand! Men priset 169:- det är ju halva kostnaden för Chromecasten. En kodi-box går ju på runt 300:-
Ok... Ville mest informera om att det fanns :)
 
L
Ett stort tack till Pear4Life som tillförde nyttig information om Chromecast. Men det finns flera svagheter med denna förträffliga produkt, JohanLun nämnde just nästa problem. Det är en Kodi-box överlägsen på, "aspekten egen fjärrkontroll".
 
ATV har egen fjärr samt att den kan styras av multifjärr tex Logitech Harmony Elite (via hubben).

Gällande ”linjär tv” i tex ATV så sänder iaf SVT ut ”alla” sina program i appen, många av ”dagens program” lägger dom ut ca 02:00, förutom direktsändningar, vissa serier mm, dessa ligger med en pytteliten eftersläpning (ca 20sec när jag kollade häromveckan).

Man hittar programmen på samma sätt som om man ska titta på dom i efterhand.
 
L Lenza skrev:
Att vara bakåtsträvare och bara köra marksänt låter som ett dåligt sista tips du fick.
Hur menar du nu? Marksänt är alldeles ypperligt om man bara är intresserad av linjär tv. Mottagare inbyggd i Tv, en fjärr, behöver inget abb.
Att streama är inget tvingande vet du ;)
Konstig kommentar.
 
Redigerat:
L
Men [SKPG]Zamora, TS, har ju formulerat grundfrågan. Där ingick att fiber skulle installeras i fastigheten och vilka möjligheter som finns. Om du sätter citatet du tog i ett sammanhang där man går igenom vad man vill få ut av sin TV-mottagning, blir det kanske så att man kan hittar mera funktioner som är önskvärda än Enbart linjär TV. Jag använder också TV-antenn och har fiber med IPTV, det finns fördelar hos båda, de kompletterar varandra. Ordet "tvingande" har jag aldrig använt, det beror på den kravställning TS har.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Kan "kodi" (gamla XMBC) visa linjärTV från SVT?

Om inte ATV kan visa linjärTV så tycker jag den inte är ett fullgott alternativ, om det beror på licensskäl eller vad SVT (Viaplay mfl) valt att göra är det ju inte apples fel, men likafullt gör det produkten betydligt mindre intressant (för mig).

Min Samsung TV har även den SVT appen (med samma begränsningar, ingen linjärTV plus dessutom lite buggig) och med den behöver man bara en fjärrkontroll till allt... Jag tittar på blueray mha TV fjärren från en PS3. Tyvärr har inte BBB implementerat CEC (styra via HDMI), annars hade man iallafall kunnat kasta den kontrollen...

Det är trist att det inte finns EN lösning som klarar allt på ett snyggt sätt...
 
@Lenza, det var mer "marksänd tv, bakåtsträvande" jag reagerade på.
Men du har helt rätt i att allt kompletterar varandra, jag kör marksänt, parabol, IPTV samt streamingtjänster.
 
L
J JohanLun skrev:
Kan "kodi" (gamla XMBC) visa linjärTV från SVT?
Jag kan inte uttala mig om vad kodi kan och inte har använt det för lite. Däremot kan jag bekräfta att på Android-boxen (version 7..) går apparna för viafree, tv4 och svt hyggligt. Ang. Linjär-tv så är det faktiskt lite skakigt men det går, ibland får man gå in på kanalernas hemsidor med Chrome och starta live-sändningen där istället. Det är ingen komplett lösning utan löser vissa behov. Men för det priset för boxen får man hyfsad valuta för pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.