T Torpboken skrev:
Väldigt viktigt att bevara taket, väldigt få sådana finns bevarade idag!
Absolut skall det bevaras. Längre fram i projektet finns det mer åt det hållet, kommer bilder i nästa inlägg.

M maria01 skrev:
vad är historian bakom huset måste vart en riktig stor bonde för ett sånt hus på den tiden vett ni hur många hektar det var som mest?
Ja och nej, arkitekt var min farmors farfar, och hans bror byggherre. Innan denna gården byggde de en annan stor gård med avsevärt större lantbruk.t. Planlösningen original möjliggjorde 5 sovrum samt ytterligare 2st i markplan/källare för drängarna så ganska få sovrum med tanke på 550kvm boyta och dryga 300 kvm biyta. Jag vet inte hur mycket mark som har funnits, men så länge min farfar höll igång jordbruket och djurhållningen var det ca 60 ha åker.

T Torpboken skrev:
Vill i första hand rekommendera boken "Så renoveras torp och gårdar", den klassiska boken som brukar kallas (även av Gudmundsson) "Bibeln för byggnadsvårdare".
Tack, den inhandlades för länge sen för att få en uppfattning om vad man var på väg att ge sig in i. :)

F FRS05 skrev:
Otroligt spännande tråd att följa! Modigt av er att ta er ann ett sådant här projekt.

Ni har inte funderat på att hyra ut ladorna till exempelvis vinterförvaring av husvagnar/husbilar? Tänkte om det var lätt ordnat att fixa så det går så kommer det ju inte lite extra pengar som ett sådant här stort projekt behöver. Inkomsterna hade kanske i alla fall räckt till att bibehålla standarden på ladorna:D
Det är ingen omöjlighet på sikt, jag funderar fortfarande på om man själv kan bedriva någon enklare verksamhet (gärna kombinerat med en hobby :)) för att nyttja ytorna bättre.

hsd hsd skrev:
Kolla med länsstyrelsen om det finns möjlighet till bidrag eftersom detta borde vara historiskt intressant
Tack för tipset, helt klart värt att undersöka!

B Buzzword skrev:
Häftigt hus och häftigt projekt! Den som ritat huset har tänjt ganska ohämmat på dåtidens arkitektoniska gränser. Är det original-balkongräcket till den rivna balkongen som skymtar i rabatten framför verandan?
Ja, det stämmer, delar av det i alla fall. Har några andra sektioner i ladan så när det väl är dags att bygga balkon ska vi försöka återskapa det så väl det går. Tyvärr har jag inte hittat några vettiga bilder då det verkar som att balkongen rivits ganska tidigt. Flygfoton i färg från 60 talet så är det dessvärre redan skärmtak. Detta är ju dessutom södersidan så av de 3 balkongerna skulle denna varit mest använd.


Martin_B Martin_B skrev:
@Johan_86
Har du mer interiörbilder på detta underbara hus?
Planlösningar?
Vad är det för innertakhöjd på bottenvåning? Verkar vara ganska högt i alla fall!
Hur höga är fönstren förresten? Verkar också vara väldigt höga med stort ljusinsläpp.

Fantastiskt kul projekt för övrigt!
Det finns fler bilder, laddar upp lite mer strax. :) Bottenvåningen är det 3,6 meter, markplan/källare 2,4 och övervåning 2,7m. Undantaget är tornrummet (i tornbyggnaden, inte högst upp) har 3,9m.

Tyvärr har jag ingen planlösningar, det finns massor av gamla dokument jag gått igenom med allt från inköp och försäljning av råvaror, tobak osv. från 1895 och framåt. Riktigt spännande! Men tyvärr har jag inte hittat några ritningar. Tror du man kan få tag på dem någonstans?

Fönsterna är 2,1m höga och 1,2 breda.
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
Några bilder på trappan upp från hallen vid huvudentrén. Denna del av huset har inte varit använd på många år och saknar både el och värme. Lyckligtvis är det ganska väl bevarat bortsett från en del putssläpp, så det kan bli riktigt fint!
Trappa av trä som leder upp från en hall med sliten dekor och gula gardiner i ett äldre, oanvänt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oanvänt hörn av en trappa med dekorativa putsade väggar och träpanel med putssläpp och en oanvänd räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappa med träledstång i ett gammalt hus, slitet tak och vägg med putssläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
i&e JOHN och 17 till
  • Laddar…
Spökhus! Kan bli populärt på barnkalas!
 
Martin_B
K kalle55 skrev:
Ovanligt fint skulle jag säga att denna herrgård är, men bryter inte radikalt med den lokala stilen för Skåne. (Men så ligger vi ju som bekant betydligt närmre kontinenten än Sverige, av naturliga och geologiska skäl... ;) )
Ja, de mer vågade stilarna har ju kommit över via Danmark :
J Johan_86 skrev:
Det finns fler bilder, laddar upp lite mer strax. :) Bottenvåningen är det 3,6 meter, markplan/källare 2,4 och övervåning 2,7m. Undantaget är tornrummet (i tornbyggnaden, inte högst upp) har 3,9m.
Se där ja, takhöjden i tornrummet på 3,9 m börjar ju likna något! Där kan man få in en ganska fin gran i hyfsad storlek.
Sådana där takhöjder borde vara standard i varje hus. Dvs. åtminstone 3,5 m.

J Johan_86 skrev:
Men tyvärr har jag inte hittat några ritningar. Tror du man kan få tag på dem någonstans?
Med lite tur kan byggnadskontoret på kommunen ha ritningar. Om inte detta så kan det bli svårare tyvärr. Då får man börja söka upp tidigare boende och höra ifall de kan ha råkat få med sig något vid flytt från huset.

J Johan_86 skrev:
Lyckligtvis är det ganska väl bevarat bortsett från en del putssläpp, så det kan bli riktigt fint!
Ja, där kan bli riktigt fint alltså! Men vilka ytor! Kommer ta lång tid som sagt, beroende på hur noggrann du är.
Jag undrar om inte jag hade bevarat det mesta som det är, av just de välbevarade delarna. Bara städa ordentligt och torka rent osv. och sedan fixa sådant som uppenbarligen är sönder och stör mycket. Resten, som bara ser slitet ut kan ju vara extremt charmigt så som det är, bara det är rent och fräscht.
Jag hade först och främst lagt energi på att återställa sådant som har förvanskats under åren, där den ursprungliga charmen är helt borta.

Mycket charmig trappa förresten! Hoppas den tillhör en riktigt grandios foajé.
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Ja, de mer vågade stilarna har ju kommit över via Danmark :


Se där ja, takhöjden i tornrummet på 3,9 m börjar ju likna något! Där kan man få in en ganska fin gran i hyfsad storlek.
Sådana där takhöjder borde vara standard i varje hus. Dvs. åtminstone 3,5 m.



Med lite tur kan byggnadskontoret på kommunen ha ritningar. Om inte detta så kan det bli svårare tyvärr. Då får man börja söka upp tidigare boende och höra ifall de kan ha råkat få med sig något vid flytt från huset.



Ja, där kan bli riktigt fint alltså! Men vilka ytor! Kommer ta lång tid som sagt, beroende på hur noggrann du är.
Jag undrar om inte jag hade bevarat det mesta som det är, av just de välbevarade delarna. Bara städa ordentligt och torka rent osv. och sedan fixa sådant som uppenbarligen är sönder och stör mycket. Resten, som bara ser slitet ut kan ju vara extremt charmigt så som det är, bara det är rent och fräscht.
Jag hade först och främst lagt energi på att återställa sådant som har förvanskats under åren, där den ursprungliga charmen är helt borta.

Mycket charmig trappa förresten! Hoppas den tillhör en riktigt grandios foajé.

Tack för tipset, ska kolla med byggnadskontoret. Ritningar har aldrig hittats, enligt farmor och farfar som bodde här tidigare men det är inte större åverkan gjord på den interna planlösningen, och det som är gjort är ganska lätt att räkna ut och återställa. :) Kommer en separat tråd på lite problem jag sprang på idag....

Ja visst kommer det, men som det är idag har vi matsalen som är är närapå original, två mindre salar med medaljongtapeter från 60-talet som är riktiga fräscha samt en salong som är helt original. Bortsett från 70-tals fönster dock, så det är det enda som skall ändras i dessa rum. I övrigt är det nu fokus på ett sovrum samt en hall på ovanvåningen där all tretex och mineralull är bortriven. Bärande virke är i toppskick, yttertaket ganska ok, ett par brädor längst ner som skall bytas i samband med att ny bandtäckt plåt läggs på snedtaken (hängrännorna lägger ordentligt, därav lite påväxt..) Tror även att mineralullen gjort sitt för att stänga inne fukten.
 
Martin_B
J Johan_86 skrev:
Tack för tipset, ska kolla med byggnadskontoret. Ritningar har aldrig hittats, enligt farmor och farfar som bodde här tidigare men det är inte större åverkan gjord på den interna planlösningen, och det som är gjort är ganska lätt att räkna ut och återställa. :) Kommer en separat tråd på lite problem jag sprang på idag....

Ja visst kommer det, men som det är idag har vi matsalen som är är närapå original, två mindre salar med medaljongtapeter från 60-talet som är riktiga fräscha samt en salong som är helt original. Bortsett från 70-tals fönster dock, så det är det enda som skall ändras i dessa rum. I övrigt är det nu fokus på ett sovrum samt en hall på ovanvåningen där all tretex och mineralull är bortriven. Bärande virke är i toppskick, yttertaket ganska ok, ett par brädor längst ner som skall bytas i samband med att ny bandtäckt plåt läggs på snedtaken (hängrännorna lägger ordentligt, därav lite påväxt..) Tror även att mineralullen gjort sitt för att stänga inne fukten.
Spännande! Låter ändå som att det är en hel del bevarat i original! Där bör man kanske mest rengöra och bevara allt så långt som möjligt, lite som ett museum för gamla privatbostäder för kända personer, i exempelvis Paris. Finns en hel del sådana där småmuseum som egentligen bara visar bostaden som en viss person har levt i, med bevarade möbler och allt.
Sådant är lite häftigt och väldigt ovanligt... lite som en "tidsmaskin". Nu har ni kanske inte gamla möbler kvar, men interiören däremot :)

Hade varit kul att se bilder från alla de rum som är välbevarade, se skicket och vilken stil de går i osv. :)
 
Kul & spännande projekt. Bor själv i en villa från 1893 på 740kvm.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
S snobbe_78 skrev:
Kul & spännande projekt. Bor själv i en villa från 1893 på 740kvm.
Damn! Bilder?
 
  • Gilla
gmanhem
  • Laddar…
S snobbe_78 skrev:
Kul & spännande projekt. Bor själv i en villa från 1893 på 740kvm.
Grymt! Har ni mycket arbete med det, eller är allt klart? Vore spännande med en projekttråd!

Här har hänt mycket, har inte funnit tiden att uppdatera, kommer bilder i veckan!
 
  • Gilla
Julistormen och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
S snobbe_78 skrev:
Kul & spännande projekt. Bor själv i en villa från 1893 på 740kvm.
Lite lagom stort sådär :D ...värmer ni allting? Städar ni själva, hoppar över städdagar, eller har ni städhjälp?
740 m2 är ju rätt mycket att städa med jämna mellanrum, menar jag :)
 
J Johan_86 skrev:
Grymt! Har ni mycket arbete med det, eller är allt klart? Vore spännande med en projekttråd!

Här har hänt mycket, har inte funnit tiden att uppdatera, kommer bilder i veckan!
Finns alltid arbete. Men vår villa totalrenoverades på 40-talet så mycket är ju från den tiden så klart.
En våning är hyfsad klar. Bergvärme är installerat sedan i maj förra året så nu slipper vi pelletsbärandet.

Ser framemot fler bilder från ditt projekt. :)
 
Vilket fränt hus/projekt. Detta skall följas!
 
S snobbe_78 skrev:
Kul & spännande projekt. Bor själv i en villa från 1893 på 740kvm.
Räknas det en som en villa när det är 740kvm?! :rofl:
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
harry73
J Johan_86 skrev:
Här har hänt mycket, har inte funnit tiden att uppdatera, kommer bilder i veckan!
Du glömmer väl inte att uppdatera? :rolleyes:
 
  • Gilla
Martin_B och 5 till
  • Laddar…
Uppdateringar kommer, har varit rätt intensivt senaste halvåret och tagit in en del hjälp för att komma vidare med vissa delar. Är ledig en vecka till så ska gå igenom bilder fram till idag.

Vill passa på att tacka @justusandersson för hans insatser i andra trådar där jag sprungit på patrull, ovärderligt hjälpsam!
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.