Håller på att bygger tomma hobbylokaler. Skulle behöva hjälp med att optimera planlösning Planen är att erbjuda "stora" och "små" rum. Det är tänkt att ett stort rum ska vara ca 20m^2 och ett litet rum 15m^2. (Behöver inte vara exakt)

Har använt ritprogrammet roomle för att planera planlösning. Söker hjälp och feedback i planeringen.

https://www.roomle.com/app/editor/f240u10nyjpvdcrggsmfx8pawjenvbwz?shared=1

ulyrV0I.jpg
 
Vad innebär hobbylokaler? Har dessa inga krav på naturligt ljus?
 
Spännande projekt! Garage vet jag att man kan hyra ut hur många som helst, men vad är det för typ av hobby du tänkt ska utövas i dessa rum?

Precis som ovanstående inlägg säger kan det bli lite otrevligt utan naturligt ljus. Har du varit inne på t.ex. Shurgard, vet du att det inte blir någon trevlig innemiljö.

Gångarna ser rätt smala ut. Finns det krav på utrymning eller nödutgångar?
 
Oberoende av ljusförhållanden så behöver planen en bättre struktur. Helst skall man förstå hur byggnaden fungerar direkt när man kommer in genom dörren. Att korridorer börjar och slutar med fönster underlättar också orienteringen.
 
Z ZipLock skrev:
Gångarna ser rätt smala ut. Finns det krav på utrymning eller nödutgångar?
Nja, vad jag kan se är korridorerna 1,5 m breda, och det borde väl räcka.
Det är ju ingen galleria eller tunnelbanenedgång (hoppas jag).
 
Skulle tro att det finns krav på en utrymningsväg.
 
Undrar också över tänkt användningsområde. För mig är hobbylokal lika med garage för bilmek, vad man gör i ett fönsterlöst rum mitt i en byggnad vet inte jag. Läget undrar jag också över. Ligger det i en stad eller ute på landet? Ligger det långt från ära och redlighet kommer nog krav på tex toalett och någon form av fikarum upp.
 
tommib
Spontant skulle jag säga såhär:

Två längsgående gångar. Stora rummen ut mot ytterväggarna, små rummen i mitten. Lastkaj + ingång på höger sida, nödutgångar på vänster sida.

Det gäller naturligtvis bara om huset inte är byggt. Är detta en befintlig byggnad?
 
För att ge vettiga svar behöver man nog veta lite mer vilken målgrupp du har. Men toa är ju ett minimikrav. Tillgång till vatten likaså. Men som sagt vilken verksamhet räknar du med att det ska vara i lokalen?
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte skriva murikrum då? Det var inte en målgrupp jag skulle gissat på med den beskrivningen. Men kraven blir lägre på många punkter gämfört med mina teorier. Det är väl främst ljudisolering man får prioritera. Hur ska ni lösa ventilationen?
 
Ventilation tänkte jag inte på, det måste nog dimensioneras så man kan ställa en 2 kW värmefläkt i rummet på fullt utan att det blir obehagligt varmt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad innebär hobbylokaler? Har dessa inga krav på naturligt ljus?
Det är musikrum. Men man får använda det till vad som helst, men man får räkna med att de kan bli högjljutt. Det är fönster längs norr och söder. Inget krav på naturligt ljus.
 
Z ZipLock skrev:
Spännande projekt! Garage vet jag att man kan hyra ut hur många som helst, men vad är det för typ av hobby du tänkt ska utövas i dessa rum?

Precis som ovanstående inlägg säger kan det bli lite otrevligt utan naturligt ljus. Har du varit inne på t.ex. Shurgard, vet du att det inte blir någon trevlig innemiljö.

Gångarna ser rätt smala ut. Finns det krav på utrymning eller nödutgångar?
De är 1,5m breda. Det finns entre och nödutgång.
 
J justusandersson skrev:
Oberoende av ljusförhållanden så behöver planen en bättre struktur. Helst skall man förstå hur byggnaden fungerar direkt när man kommer in genom dörren. Att korridorer börjar och slutar med fönster underlättar också orienteringen.
Har ni förslag på bättre struktur? Detta är ett våningsplan i en redan existerande byggnad. Inga fönster finns i korridoren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.