En fråga har dykt upp i mitt huvud. Tänker jag rätt om jag väljer en central med 4 rader. På den översta raden sitter huvudbrytare och samtliga Jfb. På övriga 3 rader fördelar sig de 3 ingående faserna och i så fall är tanken att fördela belastningen någorlunda jämt. Jag har ingående solel på L1 och L2 idag och kommer så småningom bygga ut så att L3 får en också. Synpunkter?
Alfredo Alfredo skrev:
Självklart ska det vara bra uppmärkt men blir man lurad av att lyset slocknar ska man nog fundera på om man har tillräcklig kompetens för jobbet. Det är väl snarare undantag än regel att alla uttag och all belysning i ett rum går på samma säkring.

Det har skrivits förr men tål att upprepas, lita aldrig på gruppförteckningar och liknande. Hur korrekta de än ser ut att vara kan något ha förändrats sen de skrevs. Med andra ord, mät först och pula sen! Eller kanske egentligen, mät, slå av, mät igen och pula.
:D, hur länge tror ni det tog innan jag hade rett ut detta. Ingen beskrivning tillgänglig och helt säker är jag inte fortfarande......Exempel, skruvar ur en säkring som släcker uttagen i tre rum. Trots det finns det fortfarande uttag som ligger på olika andra säkringar. Ibland har man tyckt att ta från ett rum och från uttaget in i ett annat på motsatt sida om väggen är enkelt och bra. Så Alfredo, jag håller med fullständigt.
 
  • Elcentral med säkringar i fyra rader och etiketter för solel, spis och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jasse64 skrev:
En fråga har dykt upp i mitt huvud. Tänker jag rätt om jag väljer en central med 4 rader. På den översta raden sitter huvudbrytare och samtliga Jfb. På övriga 3 rader fördelar sig de 3 ingående faserna och i så fall är tanken att fördela belastningen någorlunda jämt. Jag har ingående solel på L1 och L2 idag och kommer så småningom bygga ut så att L3 får en också. Synpunkter?


:D, hur länge tror ni det tog innan jag hade rett ut detta. Ingen beskrivning tillgänglig och helt säker är jag inte fortfarande......Exempel, skruvar ur en säkring som släcker uttagen i tre rum. Trots det finns det fortfarande uttag som ligger på olika andra säkringar. Ibland har man tyckt att ta från ett rum och från uttaget in i ett annat på motsatt sida om väggen är enkelt och bra. Så Alfredo, jag håller med fullständigt.
Tänk på att du brutit skyddet mot elchock där, ifall du har barn eller så..

Du får vara beredd att skarva kablar om du ska byta central, annars ser det ut att kunna gå att kräma ut åtskilliga kWh ur din befintliga. Vilken central har du tänkt dig, märke, material?
 
tommib
Man bygger normalt inte normcentraler på det sättet. Det vanliga sättet är att ha fasskenor som fördelar faserna till var tredje säkring. Man kan fortfarande samla alla JFB på översta raden och sen sy ner till tre säkringar på varje rad. Detta vet dock elektrikern och hen kommer också göra så då det är väldigt mycket bättre på alla sätt.
 
J Jasse64 skrev:
...Exempel, skruvar ur en säkring som släcker uttagen i tre rum. Trots det finns det fortfarande uttag som ligger på olika andra säkringar. Ibland har man tyckt att ta från ett rum och från uttaget in i ett annat på motsatt sida om väggen är enkelt och bra.

Gruppschemat i vårt hus var under all kritik, ”standard 60-70-tal”, det första jag gjorde, samtidigt som jag drog/kopplade jord överallt, var att skriva/rita exakt i vilken ordning varenda sak var kopplat.

Jag förde in det i excel i form av organisationsschema
Excel-schema över elsystemet i ett hus från 60-70-talet med betecknade säkringar och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Tänk på att du brutit skyddet mot elchock där, ifall du har barn eller så..

Du får vara beredd att skarva kablar om du ska byta central, annars ser det ut att kunna gå att kräma ut åtskilliga kWh ur din befintliga. Vilken central har du tänkt dig, märke, material?
Gällande brutet skydd, menar du att man ser öppna passkontakter och oisolerade kablar kan jag lugna alla med att det sitter säkringshållare iskruvade till vardags. Kablar som sticker ut är inte i bruk så det är ingen fara så. Centralen är dock ett riktigt rangligt kråkbo som jag gärna vill byta ut och därför önskar synpunkter på storlek. Som jag nämnde i ett annat inlägg här har jag kikat på Hager då den nya utrustningen jag har är av det märket. Ett FW skåp (vet inte vad det betyder) är det enda som passar de mått jag är ute efter. Hittade modeller från Schneider där en infälld 3x24 ur serien Pragma är intressant.
Jag vill inte att elektrikern ska hålla på med skarvning (eller om det ens är tillåtet) så det är meningen att han ska dra nytt där det krävs. Sen vet jag faktiskt inte hur man ska tänka kring de kablar som sitter i huset byggt 1975. Är det brukligt att byta?
 
Det är vanligt att man vid centralbyte skarvar en del trådar som är för korta. Då används ofta presshylsor (som skall pressas med en presstång av godkänd kvalitet, inte sådana där av pressad plåt från bensinmacken).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Gruppschemat i vårt hus var under all kritik, ”standard 60-70-tal”, det första jag gjorde, samtidigt som jag drog/kopplade jord överallt, var att skriva/rita exakt i vilken ordning varenda sak var kopplat.

Jag förde in det i excel i form av organisationsschema
[bild]
Ser snyggt ut, jag kommer vara extremt noga med schemat när vi byter centralen så tack för tipset. Har sett hur en del elektriker arbetar, inte minst på detta forum så jag kommer vara på honom som en hök.
H hempularen skrev:
Det är vanligt att man vid centralbyte skarvar en del trådar som är för korta. Då används ofta presshylsor (som skall pressas med en presstång av godkänd kvalitet, inte sådana där av pressad plåt från bensinmacken).
Ok jag förstår. Får se hur elektrikern väljer att lägga upp det för att det ska bli snyggt och funktionellt. Jag beräknar dock för nya kablar i viss mån tror jag, spontant känns det bättre när man ändå gör ett sådant här jobb. Vi behöver också dra en del jord som saknas på övervåningen så då ger det sig ändå på vissa ställen.
 
J hagercentral.se 2901358 skrev:
Gällande brutet skydd, menar du att man ser öppna passkontakter och oisolerade kablar kan jag lugna alla med att det sitter säkringshållare iskruvade till vardags. Kablar som sticker ut är inte i bruk så det är ingen fara så. Centralen är dock ett riktigt rangligt kråkbo som jag gärna vill byta ut och därför önskar synpunkter på storlek. Som jag nämnde i ett annat inlägg här har jag kikat på Hager då den nya utrustningen jag har är av det märket. Ett FW skåp (vet inte vad det betyder) är det enda som passar de mått jag är ute efter. Hittade modeller från Schneider där en infälld 3x24 ur serien Pragma är intressant.
Jag vill inte att elektrikern ska hålla på med skarvning (eller om det ens är tillåtet) så det är meningen att han ska dra nytt där det krävs. Sen vet jag faktiskt inte hur man ska tänka kring de kablar som sitter i huset byggt 1975. Är det brukligt att byta?
Ja precis, menar att du öppnat upp så man kan sticka in fingrar men det verkar du ha koll på. FW-skåpet ser fint ut, antar att du vill ha det infällt.. Vet inte vad FW betyder, får du inget svar här kan du mejla Hager och fråga.

Angående storlek har Hager en funktion du kan kika på för att få god översikt, brukar inte vara några problem att spara plats för framtida utbyggnader. Men satsa på minst 2 JFB, kanske 3 eller någon PSA tycker jag.

https://hagercentral.se

Kolla om den länken fungerar bra för dig, är en fördel att veta ungefär hur man vill ha det innan man sliter ner centralen.
 
J Jasse64 skrev:
Ser snyggt ut, jag kommer vara extremt noga med schemat när vi byter centralen så tack för tipset. Har sett hur en del elektriker arbetar, inte minst på detta forum så jag kommer vara på honom som en hök.


Ok jag förstår. Får se hur elektrikern väljer att lägga upp det för att det ska bli snyggt och funktionellt. Jag beräknar dock för nya kablar i viss mån tror jag, spontant känns det bättre när man ändå gör ett sådant här jobb.
Låter vettigt med att kolla över med nya kablar, sen får du vara medveten att hela rummen behövs jordas så det kan bli merjobb.

Angående höken låter det som något som kan skapa dålig stämning, kan du inte från början säga att du har vissa specifikationer du vill ha uppfyllda, att du hellre betalar lite mer för ett väl utfört jobb och därefter stämma av fortlöpande.

Vet att det inte borde behöva gå till så egentligen men elektrikern är van att jobba efter eget huvud mot en okunnig kund..
 
S Slugge skrev:
Låter vettigt med att kolla över med nya kablar, sen får du vara medveten att hela rummen behövs jordas så det kan bli merjobb.

Angående höken låter det som något som kan skapa dålig stämning, kan du inte från början säga att du har vissa specifikationer du vill ha uppfyllda, att du hellre betalar lite mer för ett väl utfört jobb och därefter stämma av fortlöpande.

Vet att det inte borde behöva gå till så egentligen men elektrikern är van att jobba efter eget huvud mot en okunnig kund..
Jag har gått på en del minor i det sammanhanget. Ett exempel, jag hade en hantverkare här för ett större jobb. Vi var helt överens om vad som skulle göras och han skulle säga till om det blev något annorlunda. Frågade honom under tiden, håller vi budget, svar Jajamensan, inga problem. Jobbet var uppdelat i två delar så när den första delen var klar ville jag ha en räkning för det hade tagit lång tid. Resultatet: 25000kr mer än vad vi kommit överens om. Där var jag en okunnig kund som litade på hantverkaren vilket jag är mer försiktig med i fortsättningen. F.ö. blev det ingen andra del för honom.
Jag förstår vad du menar, ska inte göra mig ovän med folk men för mig är det viktigt att ha någorlunda koll. Att få olika synpunkter från forumet är värt mycket när man sen ska planera ihop med en yrkesman så precis som du säger, jag ska planera ihop med elektrikern och följa upp med hökögon :)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sedan är det helt enkelt ett feltänk. Med avseende på spänningsbortfall så skyddar en JFB den övriga anläggningen mot detta....
Det resonemanget kan man ju vända åt motsatt håll. Att andra JFB skyddar frysen genom att lösa.

Men lägg med en centralt placerad belysning (hall e dyl) på frysens grupp i så fall
 
Precis, den andra JFBn är den som skyddar uttag utomhus etc.
Då kan den första JFBn betjäna kyl plus en stor del av huset.
Man slipper kostnaden för en separat JFB/PSA för kylen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.