Om man gör källarvägg i Leca och har utanpåliggande isolering. Hur stora ska då hålen bli för källarfönster?
Ska man göra hålen med någon cm marginal till karmen lagom för att dreva eller ska man ha marginal för tex 5cm xps runt fönstret så man inte får en köldbrygga kring fönstret?
Anledningen till xps är att eps är att jag bedömer att eps är i mjukaste laget.
 
Skall du ha puts utanpå isoleringen? Vad har du för tjocklek på isolering och Leca?
 
Isoleringen ska kläs med någonting. Antingen puts eller ännu hellre fasadsten

http://www.molnsatra.se/umbraco/ImageGen.ashx?image=/media/302628/murbeklädnad grafit-1.jpg

Jag är öppen för förslag beträffande isoleringen. Ett eller två lager 5 cm cellplast är det jag lutar åt.

Jag har dock bara funnit fästsystem av metall.

http://www.liuskemestarit.fi/images...ct/luonnonkivi-musta-laatta-himalaja-0103.jpg

Jag skulle föredra ett infästningssystem som isolerar något bättre.

En ide jag haft är att fästa in reglar utanför första lagret cellplast som jag sen fäster fasadstenen i. Då blir avståndet mellan reglarnas inre och yttre infästningspunkter ”isolering”.

Komposittrall har jag funderat på som regelmaterial.

Jag har även funderat på att göra infästning med skruvar med platt huvud, dvs inte försänkt så får de vila på skruvarna och hållas på plats av skruvskallarna. Det behöver vara skruvskallar som inte är för små. Med det systemet skulle det vara möjligt att byta en stenbit vid behov.
 
Ursparningen för fönsterkarmen bör vara lika stort både i lecamuren och i vad som kommer utanför. Lagom stort är karmens yttermått plus ca 15 mm på varje sida. I djupled bör karmen placeras så att det kan bli tätt, om det behövs med fogmassa. I en vägg med utanpåliggande tegel (fasadtegel) brukar karmen sitta på 1/4-stens djup, dvs ca 6 cm. Om du väljer någon form av puts utanpå isolering bör putsen även finnas på fönsteröppningens sidor. I en träfasad sätter man vanligtvis fönsterkarmen i liv med ytterpanelen så att fodret kan spikas utanpå både karm och panel.

Jag tror att man bör undvika organiskt material på lecastenens utsida. Det vanliga är att man använder olika former av kramlor av metall för att fästa isoleringen. När man klär en hel fasad med natursten som i dina exempel hålls varje enskild sten uppe med hjälp av metallfästen. Som regel finns det ingen isolering direkt bakom sådana stenfasader.
 
"Ursparningen för fönsterkarmen bör vara lika stort både i lecamuren och i vad som kommer utanför. Lagom stort är karmens yttermått plus ca 15 mm på varje sida. I djupled bör karmen placeras så att det kan bli tätt, om det behövs med fogmassa. I en vägg med utanpåliggande tegel (fasadtegel) brukar karmen sitta på 1/4-stens djup, dvs ca 6 cm. Om du väljer någon form av puts utanpå isolering bör putsen även finnas på fönsteröppningens sidor. I en träfasad sätter man vanligtvis fönsterkarmen i liv med ytterpanelen så att fodret kan spikas utanpå både karm och panel."
Jag köper allt detta, frågan är om det bredvid fönstret och bortanför de 15 mm ska finnas ett lager cellplast, typ 5 eller 10 cm, innan man kommer till lecaväggen eller om det ska vara leca som gränsar till de 15mm.

"Jag tror att man bör undvika organiskt material på lecastenens utsida."
Jag håller helt med, och jag fick tydligen hjärnsläpp när jag skrev för jag vill inte använda material som kan ruttna. Något material som inte påverkas av fukt och som är hyggligt isolerande och som går att skruva i är vad jag skulle vilja ha.
Typ, Komposittrall, om den nu inte ruttnar den med. Jag antar att det måste kunna kommain fukt någonstans och leta sig fram längs trådarna så den ruttnar, om än långsamt.

"Det vanliga är att man använder olika former av kramlor av metall för att fästa isoleringen. När man klär en hel fasad med natursten som i dina exempel hålls varje enskild sten uppe med hjälp av metallfästen. Som regel finns det ingen isolering direkt bakom sådana stenfasader."
Om man vill ha isolering mellan leca och sten går det då att ordna? i så fall hur?
Eller så övergår man till isoleca stax under den yta som ska bekläs med sten.
Nertill blir det då puts leca puts cellplast
upptill blir det då puts isoleca puts fasadsten
 
U utbygget skrev:
eller om det ska vara leca som gränsar till de 15mm.
Ja.

Kompositmaterial har jag för dåliga kunskaper om. Där måste man nog läsa tillverkarens råd i varje enskilt fall.

När man använder natursten som väggbeklädnad, vill man nog gärna ha en luftspalt bakom. I sådana (och många andra fall) är isoleca ett utmärkt alternativ. En yttervägg av isoleca som är putsad på in- och utsida är en underbart enkel konstruktion med utmärkta egenskaper. Om en lecamur skall bli lufttät måste den putsas på båda sidor.
 
Varför är det bättre med leca än cellplast runt källarfönster?

Varför ska man ha luftspalt under halva husets höjd? Jag tänker mig att i nedre halvan är det undertryck och i övre halvan är det övertryck i huset. I källaren kommer det därför att sugas in luft under vintern och ju längre in luften kommer ju varmare blir det dvs luften torkar. Behövs det då någon luftspalt under halva husets höjd?
Om det riskerar att komma ut luft dvs på övervåningen är det självklart med luftspalt.

Jag tänker mig kompositreglar som dessa för att de inte ska riskera att ruttna och för att de ska isolera hjälpligt och vara tillräckligt starka att skruva fast fasadstenen i. Jag tänker mig att skruven ska nå genom första kammaren så skruven har stöd i två lager av plasten och sen tar upp vikten av stenen när skruven sticker ut ca 3 cm och har skruvskallen utanför stenkanten.
http://janssonpartner.se/parkmobler/plankorreglarsyllar/fyrkants-reglarsyllar-i-returplast
utanför den putsade (för att få det vindtätt) lecan.
Sen PUskum mellan reglarna för att få ett tunt välisolerande skikt under mellan sten och leca.
 
U utbygget skrev:
Varför är det bättre med leca än cellplast runt källarfönster?
En fönsterkarm måste kunna fästas in i ett styvt material.
U utbygget skrev:
Varför ska man ha luftspalt under halva husets höjd?
Jag förstår inte riktigt hur du tänker här. En luftspalt bakom t.ex fasadtegel står ju inte i förbindelse med något utrymme inomhus. Däremot har du ju rätt i att det uppstår tryckskillnader i alla luftfyllda utrymmen där det finns temperaturskillnader på höjden.

Det är mycket möjligt att det du tänker kring kompositreglar kan fungera. Jag har inte sett exempel på sådana utföranden. Frågan är om plasten har tillräcklig beständighet. När det gäller naturstensklädda fasader har jag viss projekteringserfarenhet, även om den ligger långt tillbaka i tiden då isolering inte var något större problem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.