Hej!
Min 6 år gamla Electrolux (ESF 489) har slutat diska rent i underkorgen, diskar fint i överkorgen. Jag har kört reningstablett, kollat att spolararmar kan snurra, att de är rena och inga hål igensatta, alla filter är ok. Jag har också skruvat isär och kollat att "pumphjulet" har alla sina "skovlar" kvar. Den pumpar in och ut vatten som den skall vad jag kan märka. Jag har för mig att den fick en ny cirkulationspump för två-tre år sedan. Finns det något ytterligare tips?

Pratade med Electrolux som erbjöd sig att ge ett kostnadsförslag hur mkt det skulle kosta att laga till det facila priset av 800 kr -för förslaget!!!! Haha.... Dra åt...

Någon som har något sista tips? Känns väldigt tråkigt att kasta maskinen då den inte är äldre än 6 år! Men samtidigt är det knappast lönt att lägga 1000-tals kronor på service om jag inte kan fixa den själv:)

Tacksam för råd!

/Ilam

 
Visst är det surt med deras serviceavgifter. >:(

Om jag vore du skulle jag ringa försäkringsbolaget för att höra vad de kan hjälpa till med.
 
Det låter som det är stopp i vattentillförseln till den undre spolararmen eftersom den diskar fint i överkorgen. Har du kollat alla slangar från pumpen till undre armen, eller rent av provat att koppla in en slang och spola igenom?
 
"På min tid" fick man tillbaka hela eller del av undersökningskostnaden om man valde att köpa en ny. Det begränsar ju urvalet en del man kan kanske vara värt att kolla upp.
 
Jag hade aldrig lagat den. Men tanke på åldern så kan du nog hitta en hyffsat billig med bättre förbrukning .
Men det är jag det...

Lycka till!
 
Är det samma pump till övre spolarmen som det är till den undre?
 
Ja, det är samma pump -röret går från rakt ut från pumpen, delar sig, en del uppåt till undre sploararm och en som går rakt fram för att sedan gå till övre spolararm.


 
Grenar rören bara på sig eller ser det ut som det kan finnas någon "växel" mellan dem.

I en diskmaskin som vi hade för många år sedan så gick inte vattnet till båda armarna hela tiden. Där var en roterande ventil som gjorde så att det gick vatten i 20-30 sekunder åt gången till respektive arm. Om du har någon liknande funktion så kanske det är den som kärvat ihop.

 
Tack för tipset!

Jag ger den en sista chans och kollar det med! Verkar som en vettig förklaring eftersom den diskar bra i överkorgen.

Vi får väl se....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.