Har någon ett bra tips på någon "diskret" men även bra fungerande belysning under överskåpen förutom spottar. Vill helst inte ha någon bred kantlist under skåpen för att dölja armatur.
 
Sök på webben efter "Hide-a-light"
 
Jag planerar att köpa ett långt hyllplan (1800-2000 mm) i 18mm spånskiva eller MDF och sedan göra hål för spottar i detta. Använder sådana för infällnad som bygger 16 mm. Kablar läggs i spår som fräses i skivan och fixeras med limpistol. Hela härligheten monteras sedan under skåpen med skruvar som går upp i skåpsstommarnas sidor.

Någon som försökt med något liknande?

// WM
 
Jag har gjort så med en 19mm fanerad ekskiva.
Men skruva fast skivan innifrån skåpen så får du slät undersida vid spottarna. Jag satte ca 4 försänkta skruv i varje överskåp (80cm).
 
japp det är (mäst riktigt att göra som carl gort) Skruv ska ju synas så lite som möjligt.
 
Hidealighten är ju itne billig och lyser den egentlgien så himla starkt? Vi har den som stämningsbelysning ;-)
 
Wintermute skrev:
Jag planerar att köpa ett långt hyllplan (1800-2000 mm) i 18mm spånskiva eller MDF och sedan göra hål för spottar i detta. Använder sådana för infällnad som bygger 16 mm. Kablar läggs i spår som fräses i skivan och fixeras med limpistol. Hela härligheten monteras sedan under skåpen med skruvar som går upp i skåpsstommarnas sidor.

Någon som försökt med något liknande?

// WM
Bra idé.

Vi köpte nytt kök då var hålen för spottarna redan frästa i skåpstommen - inklusive ett snyggt borrhål för kabel till bakstycket.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04-april/04-30/web/IMG_3236.jpg

Skruva fast skivan från insidan av skåpen så blir det snyggast. Våra spottar kommer från Beslag&Design.
 
Hittade mycket snygga spottar hos Kvik för bara 66 kr styck. Bygger bara 13 mm så man kan kanske använda en täcksida på 13-15 mm istället för ett hyllplan på 18 mm.

Trafon till spottarna hittade jag på Theofils beslag. Läcker grej med touch-control och dimmer som inte heller var speciellt dyr (ca 500 kr).

BeslagDesign har fina grejor - men dyra. En liknande trafo tar de (hos Fredells) ca 800 kr för. Deras spottar "Uranus" går på runt en hundring styck, lite mycket för min budget IMHO.

// WM
 
common skrev:
Kolla in [länk]. Var med i roomservice för några veckor sedan.

Var kan man få tag i dessa då? är det bara företagare som kan köpa eller?
Liksom hide a light, var handlar ni dessa?
 
ThinLights är en effekt belysning alltså fungerar inte som en lampa eller spott, därav enl. dom själva går det inte att ha dessa som belysning.
 
hemluckan har sådana spottar och trafon.

Spotten kostar 62,90st
trafon för 6st spottar 161,00kr
trafon för 10st spottar 254,20kr
 
DragonLady skrev:
Var kan man få tag i dessa då? är det bara företagare som kan köpa eller?
Liksom hide a light, var handlar ni dessa?
Via elektrikern - finns ju på olika elgrossister så nog kan Du beställa dem i en vanlig belysningsbutik också....
 
De går att beställa direkt av dom som privatperson oxo.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.