D09
Hejsan

Idrottsföreningen ska ha arrangemang och beräknar ca 100 ungar ( 6-8 år ) ska delta och som ska få mat efteråt uppdelat på två omgångar.

Jag kollar på en sekundär lösning ( backup )

Min tanke var isåfall att köpa färdig köttfärssås Findus 500g burkar.

Men hur många gram köttfärssås räknar man per unge?

Har hört talas om 150g köttfärs + pasta.

Räcker det?
 
En vuxenportion pasta är 125g som ensamrätt, 100g som mellanrätt. Skulle säg 75g torkad pasta till en 6-8-åring.
Gör en test och väg allt, vetja!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Pratar du gott med handlaren får du säkert lämna tillbaka de findusburkar som blir över. Det brukar inte vara något bekymmer. Samma sak med pastan.

Det svåraste vid sådan massbespisning är att inte lassa på lite för mycket på varje tallrik. Då räcker inte maten....
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Exakt. Inte för mycket och inte för litet.

En dl köttfärs kanske motsvarar 150g

Då blir det ca 3 portioner per burk. Såg ett pris på 20kr burken på Coop om jag inte minns fel.

Frågan är om 150g räcker eller om det blir ” fattigt” på tallriken tillsammans med pastan? :/

Min tanke var först att de burkar som inte öppnas kan säljas vid ett senare tillfälle men kan man lämna tillbaka så hade det varit smidigt.
 
Du kan nog räkna en sån burk till två vuxna och två barn. Med andra ord borde den räcka till 5–6 barn tycker jag. Särskilt om de är så små som 6–8 år.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
BirgitS
Köp hem en burk och prova hur det ser ut, och hur det mättar.

1 dl vatten väger 100 g och jag skulle nog tro att densiteten på köttfärssås inte är så långt från den på vatten. Du kan också räkna på hur mycket köttfärs och krossade tomater som ett barn i den åldern äter när du lagar egen köttfärssås.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jag får förmodligen bara imorgon eftermiddag på mig för på söndag tidig morgon blir det åka av ;)

Om jag utgår från 1dl = 100g så kan jag ju måtta upp med något annat för att få en uppskattning om volymen.

Ha ha min grabb äter ofta mer än en vuxen trots att han inte har en gnutta fett på kroppen ( till skillnad från sin farsa ) :oops:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS
Oj, det var kort varsel det. Har du krossade tomater hemma så är det ju en bra uppskattning.

Vissa grabbar i den åldern sitter ju aldrig still, till skillnad från oss vuxna :thinking:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag brukar resonera att jag hellre gör för mycket än för lite. Sedan brukar det ta några dagar i sällskapet innan man lär sig hur mycket de äter. Det varierar ju med aktivitet också. 100 g pasta borde räcka om inte alla är extremt hungriga.

Hur tänkte du värma det? Pasta är lite besvärligt i stora mängder. Det kanske du har koll på, men jag vill bara varna för att om du tänkt koka det på en vanlig hushållsspis kan det vara klokt att tänka om. Det kommer att ta timmar.

Beträffande om du kan lämna tillbaka burkar så förutsätter det att du inte öppnat dem. Så du måste veta innan du börjar värma hur många burkar du skall lämna.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jag tror tyvärr att det bara finns ”hushållsspis”

Tanken med burkarna var lite att det går snabbt att värma i micro och avsätta plattorna för pastan.

Kanske avvara en platta med underhållsvärme för köttfärsen.

Burkarna kan öppnas allteftersom tänkte jag.

Ja. Pastan kan bli ett bekymmer :/
 
BirgitS
1 burk med 5 dl köttfärssås kan nog ta närmare 5 minuter att värma, så 20 burkar tar 1 - 1,5 timme.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Konservburkar kan ju inte värmas i mikro. Då ska såsen ut på fat och värmas eftersom, det kör nog ihop sig rätt kvickt om du inte har ett tiotal ugnar. En portion tar lätt 1-2 minuter att värma.

Edit: tvåa på bollen
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag brukar räkna med ungefär 1 minut per 100 gram att värma i mikron. 150 gram per portion köttfärssås ger 15 kg sås och alltså 2,5 timme i mikron.

Vid de här mängderna är det att koka upp vatten som tar den mesta tiden. Jag tycker att det är lättare med ris än med pasta. Mindre vatten att koka upp. Riset ligger i från början. När det har kokat kanske 5 minuter kan man ställa det åt sidan med en filt över och svälla klart på eftervärmen medan man använder plattan till nästa kastrull.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Hittade en förpackning med 500g tomatsås.

La ca 1dl per tallrik och det räckte till 4 portioner.
 
  • Fyra tallrikar med lika mängder tomatsås på ett mönstrat bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
500g köttfärssås räcker till drygt 3 hungriga pojkar samt 4-5 portioner pasta.
De små liven är ofta hungrigare än man tror, speciellt under olika evenemang.


ps, jag har vana att utfodra 50-70 stycken
6-9 åringar, då räknar vi med 1/3 burk / 6-9 åringar, 1/2 burk till 11-13 åringar.
Hårt bröd, laktosfritt bregott, ost, rivna morötter är ett bra och billigt komplement.

De flesta butiker tar ofta varorna i retur.

Mvh P-A
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.