Hej, om jag kollar på en situationskarta och det saknas en byggnad, men byggnaden finns i verkligheten, innebär det då per automatik att det är ett svartbygge?

Byggnaden är 5-10 år gammal, så att den saknas på planen pga att den inte hunnit uppdateras verkar inte logiskt.

Kollar på ett husköp...

Ska ringa kommunen/byggnadskontoret nästa vecka och kolla men min nyfikenhet kan inte stilla sig...
 
Beror lite på omständigheterna. Är det utanför detaljplanerat område kan det vara ok. Är det inom detaljplanerat område är det väl egentligen bara friggebodar som kan vara lagligt byggda utan att vara inritade.
 
Situationsplanen är en del av en bygglovsansökan och ska visa hur man tänkt att bygget ska bli när det är klart. Dvs, en situationsplan uppdateras som regel inte, om man inte ändrar sig under byggets gång och lämnat in en ny (som förstås då ska godkännas). Är det verkligen en situationsplan du har framför dig då, och inte ett kartutdrag från kommunens baskarta/primärkarta?
 
B b8q skrev:
Situationsplanen är en del av en bygglovsansökan och ska visa hur man tänkt att bygget ska bli när det är klart. Dvs, en situationsplan uppdateras som regel inte, om man inte ändrar sig under byggets gång och lämnat in en ny (som förstås då ska godkännas). Är det verkligen en situationsplan du har framför dig då, och inte ett kartutdrag från kommunens baskarta/primärkarta?
Ja sorry, det är ett kartutdrag från lantmäteriet och inte en situationsplan, men i vilket fall är frågan densamma. Är dock utanför detaljplan så det kanske är anledningen till att den saknas. Men det är ingen liten byggnad utan ett större garage på ca 50 kvm. alla andra mindre byggnader finns ut ritade...
 
Är det en lantbruksfastighet är det ok att bygga ekonomibyggnader utan anmälan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det en lantbruksfastighet är det ok att bygga ekonomibyggnader utan anmälan.
Nej det är en "vanlig" tomt med "vanlig" villa i ett ganska normalt område med flertalet bostadshus, dock då ej detaljplanerat
 
Behöver inte vara ett svartbygge, bara att man aldrig gjort en lägeskontroll för att avsluta bygglovet.
 
Gammal tråd, men fyller på ändå - i fall andra hittar tråden och undrar samma sak: Vårt attefallshus är 2,5 år gammalt, ligger i detaljplanerat område (Stockholmsförort), VA-anmälan gjord och slutbesked finns. Men det finns inte inritat.

Blev nervös när jag upptäckte det, och kontaktade kommunen. De försäkrade att allt var i sin ordning: ”Detaljplanerna uppdateras inte med nya byggnationer men jag kan bekräfta att det finns ett slutbesked finns.”
 
Jag har fler byggnader på kartan än i verkligheten... Dom som saknas har nog varit rivna i minst 50 år, så man ska inte lita på att kartan är uppdaterad.
 
Tvärt om då? Om det är byggt utan bygglov men finns med på tomtkartan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.