Jag funderar till och från om jag ska fortsätta med säck och veckoförråd eller skaffa ett större, brukar känna mig mest sugen när jag står ute i snålblåsten/regnet och tar bort skyddsplasten på en ny pall och tänker på att jag har 52 påsd**** att bära in i pannrummet tills jag är klar..

Men, med liten plats ledig inne och ute har jag börjat klura på gräva ner ett förråd istället för ovan mark.
Någon som har erfarenhet, synpunkter?
Är jag helt dum i hela huvudet som ens tänkter tanken eller skulle det kunna vara en realistik möjlighet? Kan jag gräva ner tätt intill huset, tätat med med avrinning till dagvattenbrunnen?

Jag skulle kunna ta ändan av garaget också, men då lär jag behöva bygga nytt förråd för gräsklipparen, däck osv osv.
 
Hur tänkte du dig matningen från förrådet? Lagom kul när det börjar krångla, och det ligger flera ton pellets ovanpå..

Jag platsbyggde ett förråd, men det används sedan många år som förvaringsplats för säckad pellets efter allt för mycket driftsstörningar med bulklevererad pellets.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Bulk kostar ca 2:60/kg och säckad på Byggmax just nu 2:10/kg.
 
M -MH- skrev:
Bulk kostar ca 2:60/kg och säckad på Byggmax just nu 2:10/kg.
Ja, det är endast bekvämligheten med bulk som talar för den leveransformen.
Men den bekvämligheten är det en del som vill åt, annars väljer de hellre en värmepump..
 
Men man sparar in på årskortet på gymmet. Springa ner för trappen med 2 säckar i stöten ger sin motion.
Här själv den lösningen med ett veckoförråd (plasttunna) men funderar på olika lösningar att kunna fylla från utsidan via ett spirorör i väntan på byggnation av ett större förråd.
 
Jag tänker planförråd med vakum/sug matning, finns en tysk leverantör med sådant.

Självfallet med inspektionslucka
 
Å just det, i och med att det skulle vara under marken skulle det också gå lätt att fylla på med säck.

Inte bärandet jag har så mkt emot, tidigare burit in de 6 pallar jag köpt inomhus på en gång, men det bär emot att tvingas göra det i ex underkylt regn och halka i isiga källartrappan
 
Mazen Mazen skrev:
Men man sparar in på årskortet på gymmet. Springa ner för trappen med 2 säckar i stöten ger sin motion.
Här själv den lösningen med ett veckoförråd (plasttunna) men funderar på olika lösningar att kunna fylla från utsidan via ett spirorör i väntan på byggnation av ett större förråd.
Absolut, jag är inte emot (och behöver) träningen, men nog fasen känns det pyrt när det blåser så i i he***** och regnet piskar dig mer horisontalt än vertikalt :)
 
En motsvarande denna tänkte jag mig, https://heizung99.de/epages/9611150...09-5e79-416d-96d2-ac3656da6ad1/Products/78000

Sonden hänger i taket och ska pga utformningen röra sig runt hela förrådet upp till en viss bredd/längd och därför kunna tömma i princip ett helt planförråd utan spill.
Iaf, vad jag tänkte är att med planförråd inga delar som kan gå sönder under, lucka uppåt tillåter fixa och dona med matningen (efter att ha ventilerat pga risk för kolmonoxid)..

Men kondens? Vad mer kan jag ha missat?
Avloppsören vet jag hur de ligger och även elen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.