Hej!

Vi håller på att bygga nytt kök och jag skulle vilja, för enhetligheten och sådant, integrera diskmaskinen såväl som det går. Vi har en relativt ny och enligt mig väldigt bra Asko som inte är förberedd för integrering. Jag vill ogärna byta ut den. Är det en väldigt dum ide att använda någon form av kraftigt lim och helt enkelt limma fast en kökslucka på diskmaskinen? Fronten är helt plan och slät, förutom touch-knapparna i översta hörnet.

Mvh
 
Jag skulle tro att luckan blir för tung men du kan ju testa med att typ tejpa fast den först och se hur mycket det påverkar. Kolla också då att du kan in maskinen långt nog så att den hamnar i samma nivå med övriga träluckor till höger och vänster.
Om du monterar luckan, kolla under hela första körningarna så att den inte tappar ut ånga.
 
torbeno torbeno skrev:
Jag skulle tro att luckan blir för tung men du kan ju testa med att typ tejpa fast den först och se hur mycket det påverkar. Kolla också då att du kan in maskinen långt nog så att den hamnar i samma nivå med övriga träluckor till höger och vänster.
Om du monterar luckan, kolla under hela första körningarna så att den inte tappar ut ånga.
Bra tips att testa med tejp eller dylikt. Varför tror du den skulle tappa ut ånga? Är det för att evt. tyngden på luckan pressar / drar i gummipackningarna eller?
Som jag tänker så borde ju inte vikten av köksluckan påverka dörren på diskmaskinen så mycket när den är stängd, för då "står" den ju på gångjärnen och är inklämd mot tätlist / ram. Det är en rätt solid och kraftig dörr på våran och man kan sätta den "vilande" i varje vinkel mellan 0 och 90 grader, dvs gångjärnen håller vikten utan problem hela vägen. Kommer säkert inte göra det med en lucka på men man vet ju aldrig.

Den är 54 djup, och det är vinkelbeslag som bygger 2 cm för vatten / avlopp, så det blir då ca 4 cm tillgodo om jag skjuter den helt emot väggen. Borde gå att få in luckan. Eller är det dumt att ha den kloss emot väggen?
 
Jag vet att vissa extra tunga luckor i något slags kompositmaterial har haft denna effekt på integrerade maskiner, tyngdpunkten förskjuts ju lite utåt med en extra lucka på.
(Jag utgår ifrån att du är medveten att alla garantier på diskmaskinen ryker om du gör denna ombyggnad)
 
G Grim Pedersen skrev:
Hej!

Vi håller på att bygga nytt kök och jag skulle vilja, för enhetligheten och sådant, integrera diskmaskinen såväl som det går. Vi har en relativt ny och enligt mig väldigt bra Asko som inte är förberedd för integrering. Jag vill ogärna byta ut den. Är det en väldigt dum ide att använda någon form av kraftigt lim och helt enkelt limma fast en kökslucka på diskmaskinen? Fronten är helt plan och slät, förutom touch-knapparna i översta hörnet.

Mvh
Luckan kommer fara ner med en duns eftersom fjädrarna är avstämda för befintlig front. Det kommer även bli ganska tungt att stänga luckan samt att det blir ett elände att ta bort luckan den gång maskinen rasat och måste bytas ut - vanligen håller köken längre än maskinerna...
 
Är det målade luckor så är en möjlighet att lacka fronten i samma kulör. Alt kan du limma en tunn fanér om det tex är oljad ek som du ska matcha med. Eller varför inte en avvikande färg för accent.
Nu förutsatte jag att det inte är rostfri front du har idag.
 
1.
Du måste väl ha en liten lucka med ett handtag innanför på din maskinmodell. Om du har det så kan du absolut inte montera en frontlucka framför eftersom du måste in med handen och fysiskt trycka till ”latch” delen som får luckan att öppna.

De integrerade Asko maskinerna har ett helt annat lucklås och en annan bygel som enbart påverkas av dragkraft. På standardmaskinerna så är det en fjädrande bygel som måste påverkas av tryck från lucköppnaren.

2.
Dämparna för luckan kommer inte att klara vikten. Räcker med att någon annan än er är där och öppnar luckan så lär den falla rätt ner och med stor sannolikhet och troligtvis sträcka ut gångjärnen, sen kan man inte stänga den ordentligt igen och ånga läcker ut i ovankant.

3.
Du har ett torkutblås nere i hörnet på luckan som inte får täckas framför av en front då det kommer bildas kondens som läcker in mellan befintlig inner och ytterlucka vilket ger upphov till elektronik haveri ganska fort. Utblåsets höjd kan dock justeras lite men kanalen är inte lika lång som på integrerade maskiner.

Så tyvärr så brukar den typen av konverteringar aldrig fungera riktigt :/
 
  • Gilla
[SH]
  • Laddar…
På asko kan man ställa fjädrarna till lucköppningen...iaf på de integrerade.
 
A
Varför inte foliera fonten?
 
D DFYD123 skrev:
På asko kan man ställa fjädrarna till lucköppningen...iaf på de integrerade.
Tyckte TS skrev att deras inte var avsett för trälucka.

Jag undrar mest hur ni tänkt lösa problemet när ni täcker över touch-panelen med luckan?
 
Är köket från Ikea? Då är svaret här ...finns färdiga frontar
 
  • Kökslåda med vit front och stångformade handtag under svart bänkskiva, på mönstrad matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Är köket från Ikea? Då är svaret här ...finns färdiga frontar
Hur menar du nu? Kommer man runt problematiken med tyngd med Ikeas fronter?
 
J Joh_81 skrev:
Tyckte TS skrev att deras inte var avsett för trälucka.

Jag undrar mest hur ni tänkt lösa problemet när ni täcker över touch-panelen med luckan?
Den var inte avsedd för trälucka men om dom envisas med att montera på en ändå så tror jag att fjädrarna är ställbara
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Är köket från Ikea? Då är svaret här ...finns färdiga frontar
????
 
J Joh_81 skrev:
Tyckte TS skrev att deras inte var avsett för trälucka.

Jag undrar mest hur ni tänkt lösa problemet när ni täcker över touch-panelen med luckan?
Ikea har ju Hel, halv, kvart och 1/8 stora luckor. Vi hade tänkt ha 1 halv, en kvart och 1/8 lucka. Det skulle göra att vi fick vit rand på ca 3 cm längst uppe, där handtaget och touchpanelen nås. Då skulle även "profilen" på luckan matcha den på skåpet bredvid, där diskhon sitter. Det är 1/2 + 1/4 + 1/8 sedan ho. Mao 1/8 glipa längst uppe. När jag CAD'ade det så såg det bättre ut än en diskmaskin i en annan nyans än de andra vita.

electroluxaren skrev:
Varför inte foliera fonten?
Har jag inte ens tänkt på. Det var en bra ide. Då kan man dessutom göra något helt annat roligt också!

N Nixon90 skrev:
1.
Du måste väl ha en liten lucka med ett handtag innanför på din maskinmodell. Om du har det så kan du absolut inte montera en frontlucka framför eftersom du måste in med handen och fysiskt trycka till ”latch” delen som får luckan att öppna.

De integrerade Asko maskinerna har ett helt annat lucklås och en annan bygel som enbart påverkas av dragkraft. På standardmaskinerna så är det en fjädrande bygel som måste påverkas av tryck från lucköppnaren.

2.
Dämparna för luckan kommer inte att klara vikten. Räcker med att någon annan än er är där och öppnar luckan så lär den falla rätt ner och med stor sannolikhet och troligtvis sträcka ut gångjärnen, sen kan man inte stänga den ordentligt igen och ånga läcker ut i ovankant.

3.
Du har ett torkutblås nere i hörnet på luckan som inte får täckas framför av en front då det kommer bildas kondens som läcker in mellan befintlig inner och ytterlucka vilket ger upphov till elektronik haveri ganska fort. Utblåsets höjd kan dock justeras lite men kanalen är inte lika lång som på integrerade maskiner.

Så tyvärr så brukar den typen av konverteringar aldrig fungera riktigt :/
1. Se ovan
2. Det är sant, och även riska att värre händer. Hade inte tänk på att andra ju kommer öppna den.
3. Utblåset sitter mig veterligen så det blåser snedd nedåt, alltså skulle en lucka som är lika stor som själva fronten inte täcka det. Men det är ju viktigt att tänka på att inte styra den varma ångan någon annan stans, t.ex in i ett närliggande skåp.

Du har bra och kloka poäng! :)

Mazen Mazen skrev:
Är det målade luckor så är en möjlighet att lacka fronten i samma kulör. Alt kan du limma en tunn fanér om det tex är oljad ek som du ska matcha med. Eller varför inte en avvikande färg för accent.
Nu förutsatte jag att det inte är rostfri front du har idag.
Det skulle gå. Jag har sparat en bild med NCS-koden för ikeas off-white. Man skulle även kunna sätta en matt folie och måla på.

[SH] [SH] skrev:
Luckan kommer fara ner med en duns eftersom fjädrarna är avstämda för befintlig front. Det kommer även bli ganska tungt att stänga luckan samt att det blir ett elände att ta bort luckan den gång maskinen rasat och måste bytas ut - vanligen håller köken längre än maskinerna...
När den väl rasar, som jag hoppas är betydligt längre än maskinens 5-åriga garantitid, så kan jag gärna köpa en ny lucka, alt. köpa in en backup-lucka att ha till nästa maskin som blir innbyggd.

Tack alla för era tips. Lutar åt att jag köper en matchande lucka för att ha den, och sedan folierar fronten med självhäftande. Typ dekorplast. Bästa forumet för bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.