Hej,

Jag behöver få hjälp med inspiration.
Vi har ett sommarhus på Gotland på ca 45kvm (+loft) som vi byggde för några år sedan innan vi fick våra barn. Nu har vi två barn, 1 och 3 år och det börjar kännas trångt :)
Vi är överens om att vi behöver ett till sovrum och gärna en stor mer praktisk entré (idag är entrén/hallen i stort sätt obefintlig).
Jag funderar på att istället för att bygga ut huset, bygga en till huskropp och koppla ihop husen med en inglasad ”gång” eller liknande?
Nån som har sett några snygga/praktiska exempel på detta?

Mvh
Johan
 
  • Ett svart sommarhus på Gotland med metaltak och en öppen entré omgiven av en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
daniellindholm
  • Laddar…
Hemmakatten
Låter jättesnyggt!

Tyvärr kommer jag just nu inte på några inspirationsbilder. Men har sett ett par. En helglasat gång (helst glas som tak också).

Ta, gärna ta kontakt med en arkitekt för råd. Det kan inte kosta så mycket.,

Kommer bli jättehäftigt!

PS. Du har väl kollat detaljplanen så att du får göra tillbyggnaden med tanke på byggarean.?

Om du bygger ihop husen med denna ljus/glasgång så räknas hela bygget och det befintliga bostadshuset som EN byggnad. Du måste kontrollera den tillåtna byggarean. 15 kvm BYA har du rätt när du bygger till huset. Utöver det kan du bygga en fristående Attefallsbyggnad på 25 kvm BYA och en fristående friggebod om 15 kvm BYA. Ingen av dessa byggnader får byggas samman med något annat hus förutom den 15 kvm stora Attefallstillbyggnaden på huset.

Det bästa vore om du hade byggrätt kvar (kolla i detaljplanen) . Då kan du först bygga en bygglovspliktig del och sedan bygga ut med en Attefallstillbyggnaden (som inte kräver bygglov men kontrollplan).
 
Redigerat:
  • Gilla
tonny45
  • Laddar…
Hej!

Vi kommer göra något liknande med vårat hus. Detta kommer vi måla i Falu svart och huskropparna blir i Falu rött. Tillbyggnaden blir drygt 47m2 BOA. Vi bor dock utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse.

Fönstren i passagen blir ospröjsade samt svarta medans de på huskroppen blir röda och med spröjs.

Rödmålat trähus med ospröjsade svarta fönster och en passage klädd i Falu svart, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att passagen ska försvinna på kvällen men bryta av lite på dagen.

Hoppas de ger lite inspiration.

Illustration av ett hus med Falu rött trä och svart passage, omspröjsade röda fönster och ospröjsade svarta fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med Falu rödfärgat hus, ospröjsade svarta fönster och röda spröjsade, kvällssol, trästolar och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av enplanshus med måttangivelser, innehållandes byggnadsplan för tillbyggnad på 47m2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan i bostorp och 6 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Låter jättesnyggt!

Tyvärr kommer jag just nu inte på några inspirationsbilder. Men har sett ett par. En helglasat gång (helst glas som tak också).

Ta, gärna ta kontakt med en arkitekt för råd. Det kan inte kosta så mycket.,

Kommer bli jättehäftigt!

PS. Du har väl kollat detaljplanen så att du får göra tillbyggnaden med tanke på byggarean.?

Om du bygger ihop husen med denna ljus/glasgång så räknas hela bygget och det befintliga bostadshuset som EN byggnad. Du måste kontrollera den tillåtna byggarean. 15 kvm BYA har du rätt när du bygger till huset. Utöver det kan du bygga en fristående Attefallsbyggnad på 25 kvm BYA och en fristående friggebod om 15 kvm BYA. Ingen av dessa byggnader får byggas samman med något annat hus förutom den 15 kvm stora Attefallstillbyggnaden på huset.

Det bästa vore om du hade byggrätt kvar (kolla i detaljplanen) . Då kan du först bygga en bygglovspliktig del och sedan bygga ut med en Attefallstillbyggnaden (som inte kräver bygglov men kontrollplan).
Tack för svaret och alla tips!
Förra sommaren så byggde jag ett Attefallshus men jag har ca 90kvm byggarea kvar så det borde räcka.

Mvh
Johan
 
R ramafred skrev:
Hej!

Vi kommer göra något liknande med vårat hus. Detta kommer vi måla i Falu svart och huskropparna blir i Falu rött. Tillbyggnaden blir drygt 47m2 BOA. Vi bor dock utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse.

Fönstren i passagen blir ospröjsade samt svarta medans de på huskroppen blir röda och med spröjs.

[bild]

Tanken är att passagen ska försvinna på kvällen men bryta av lite på dagen.

Hoppas de ger lite inspiration.

[bild][bild] [bild]
Tjusigt! Tack för bilderna!

Mvh
Johan
 
Jag tycker man brukar se något liknande på äldre fastigheter, där man har en huvudbyggnad (Gamla huset) som man sedan byggt ihop med det gamla stallet / ladugården / verkstaden och dylikt. Har sett många väldigt fina och väldigt fula varianter på det. Er tanke på en glasgång tycker jag låter väldigt tjusigt.

Om ni har det som sommarhus så är det gissningsvis lite mer ut på landet? Då tycker jag din ide är väldigt bra för jag tycker det är snyggare med två mindre huskroppar än en jättestor. Man kan ju på ett smidigt sätt också dölja denna "gång" från omvärlden om man vill ha den gamla lantliga känslan med flera hus.

Ramafred's bilder visar ett bra sådant exempel.

En tråd jag läste här på byggahus (hittar den tyvärr inte) så hade en medlem tagit några snabbvägar i vad jag anser är en legal gråzon, men enligt följande:
Först har medlemmen sökt bygglov för en till byggnad, och sökt som "komplementbyggnad" (Enligt min förståelse inget krav på vatten eller avlopp samt enklare byggkrav) men därtill inget man får använda som permanent bostad. Eftersom den står på samma tomt som huvudbyggnaden är det ingen fara, för man bor ju redan där. Efter å ha byggt den andra huskroppen, som för övrigt hade en dubbeldörr som smidigt nog ledde rakt mot huset, så byggde medlemmen ett skärmtak utanför, vilket man får göra. Detta skärmtak (sådant halvgenomskinligt tak man ofta har i inglasade balkonger som är isolerande och tätt) byggdes mot det gamla huset, och man fick därmed ett tätt tak mellan husen. Efter detta söktes bygglov för att glasa in det nu stående uterummet. Inglasningen gjordes så att det var en glipa på några decimeter mot det gamla huset.

Medlemmen frågade sedan om det var okej att göra en dörr från det gamla huset till den inglasade altanen, där hen fick ett något grumligt, men jakande svar.

Till sist satt medlemmen med två hus, för enligt pappren räknas det som två, som i realiteten var ett hus. Anledningen till denna något längre och kanske krångligare vägen var att det var begränsat i detaljplan hur stora huskropparna fick vara.

Nu verkar ni visserligen inte ha några problem med byggarea då ni har 90 kvm byggrätt kvar men det är ju om inte annat ett sätt att göra det på ;)
 
  • Gilla
Ozzys Gozze och 2 till
  • Laddar…
Här är några andra som gjort en utbyggnad i liknande stil.

Vinterbild av hus med utbyggnad och belysta fönster på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd stuga med tjockt snötäcke på taket och modern utbyggnad med stora fönster och ingångsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skickar med den här bilden också som är från ett annat hus. Väldigt snygg ingång tycker jag.


Träklädd utbyggnad med öppen dörr och pergola, som leder ut till en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för bilderna! Jag håller med om sista bilden, mycket trevlig ingång!
 
Två gula huskroppar på Österlen, sammankopplade av glasad gång, delvis dolda bakom ett stort träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bjartmar & Hylta har byggt sitt eget hus som två huskroppar som binds ihop med en galsad gång. Tyvärr syns det inte så tydligt där bakom trädet. http://www.bjartmarhylta.se/portfolio/stangby-kyrkby/

Två huskroppar förenade av en glasad gång, delvis dold bakom ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hus på Österlen som jag fotograferade.

Moderna huskroppar med mörka fasader, förbundna av en glasad gång, framför vacker kvällshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hus i Texas med glasad gång till tillbyggnaden.
https://www.byggahus.se/bygga/tio-olika-om-tillbyggnader
 
  • Gilla
Ozzys Gozze
  • Laddar…
Och ni är förstås medvetna om att detta inte går att göra utan bygglov och att det innebär att huskropparna kommer att räknas som ett hus och måste följa reglerna runt detta?

Det finns några kända exempel på att detta inte har godkänts, t.ex.:
- https://www.aftonbladet.se/bostadinredning/article10431058.ab

Och från detta forum:
- https://www.byggahus.se/forum/threads/tak-mellan-foerrad-carport-och-hus.225268/

Det är väldigt olika om ens ett tak godkänns, finns exempel på att pergola inte godkänts när den använts för att knyta ihop två huskroppar.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Det är väldigt olika om ens ett tak godkänns, finns exempel på att pergola inte godkänts när den använts för att knyta ihop två huskroppar.
Jag har en bekant som löste detta problem på ett galant sätt (eller egentligen föregående husägare), de har anslutningen mellan poolhuset/garaget och huvudbyggnaden förlagd under marknivån, dvs de har en tunnel till poolhuset från badrummet i källaren i huset.
 
  • Gilla
SandyP
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en bekant som löste detta problem på ett galant sätt (eller egentligen föregående husägare), de har anslutningen mellan poolhuset/garaget och huvudbyggnaden förlagd under marknivån, dvs de har en tunnel till poolhuset från badrummet i källaren i huset.
Jag kanske bör förtydliga att detta egentligen kräver bygglov (åtminstone enligt min tolkning av PBL), men att det är väldigt svårt att upptäcka om man inte befinner sig i huset eller om bilder på tunneln läggs ut för allmän beskådan.

Det kan ju dock vara lättare att få tillåtelse att bygga ihop två byggnader på detta sätt, men det låter jag till andra som är mer bevandrade i området att avgöra.

Notera också att med den nuvarande PBL så kommer alla svartbyggen som förekommer på tomten att innebär att ytterligare bygglov inte ges. Det innebär att man måste få bygglov för svartbyggen innan ytterligare bygglov kan ges, vilket inte kommer att ges om detaljplanen inte följts.
 
  • Gilla
SandyP
  • Laddar…
PeterFalun
Modern trävilla med två spetsiga tak och stora fönster på en skogstomt med lätt snötäcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd trävilla med tillbyggd glasveranda omgiven av grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat hus med tillbyggnad och vita fönster, grusuppfart och grönt gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Katthatt och 4 till
  • Laddar…
PeterFalun
Trähus och garage i rött med snötäckta tak mot en skogsbakgrund i vinterskrud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HeleneP och 1 till
  • Laddar…
Tack Peter!
Speciellt den första bilden var likt som jag tänkt mig även om jag vill ha en längre gång.

Mvh
Johan
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.