Hej,
Jag vill köpa modelhus 60m2.Montering tar 3 dagar.
Modelhus är från utländska leverantören.
Allt är klart typ (badrum,el,värme,vvs).

Hur börja med bygglov ?Om huset är från utland det betyder att vvs och el är redan monterad.
Behöver man besikta el och vvs efter ?
Tack!
 
Hej, och välkommen..
Det låter som att du har en hel del fakta och ritningar som behöver tas fram inför en ansökan om bygglov.
Alla svenska regelkrav måste ju uppfyllas, oavsett var huset produceras.
Ska det användas som permanentbostad?
 
Hej GoForlt,
Tack för svaret !

Ja,jag ska använda huset som permanentbostad.
Alla sladdar och rör är redan monterad och efter en månad kommer till Sverige.
 
Och allt är gjort enligt svensk standard och krav?
Har tillverkaren inte några färdiga ritningar och underlag som går att använda för bygglovet då?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Och allt är gjort enligt svensk standard och krav?
Har tillverkaren inte några färdiga ritningar och underlag som går att använda för bygglovet då?

Hej GoForlt,

Jag skriver lite för sent...

Huset har 58 m2 .Jag laddar ritningar


vad tror du ?
 
  • Ritning av hus på 58 m2 med markerade rum och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har de ritningar även på fasad, så har du ju en bra början till ritningar för bygglov.

Jag återkommer till frågan
GoForIt GoForIt skrev:
Och allt är gjort enligt svensk standard och krav?
Det är en förutsättning för bygglov..
 
Badrummet på ritningen blir nog inte godkänt vad gäller tillgänglighetskraven.
 
Om tillverkaren har erfarenheter av att leverera till Sverige sedan tidigare, så har de troligen ett ritningspaket som använts för bygglov. Be att de ordnar bygglovshandlingar, om du skall kunna beställa av dem.

Har de inte tidigare levererat till Sverige, så lär det bli svårt att få bygglov.
 
Via ritningen tog jag mig till polska Simple House som verkar tillverka huset du beskriver.
Ytan är 56,6 m² totalt.
 
Ja,det stämmer!

De ska tillverka huset utan badrum.
Badrummet kommer vi att göra i Sverige enligt svensk regler
 
BirgitS
Det är nog bäst att kolla upp att badrummet är tillräckligt stort så att det går att uppfylla tillgänglighetskraven. På bilden ser det ut att vara för litet.
 
  • Gilla
GoForIt och 1 till
  • Laddar…
Är det utanför detaljplan eller att detaljplanen tillåter fritidshus så kan du klassa det som fritidshus. Då slipper du tänka på tillgänglighet dvs du kan själv bestämma storlek på badrum
 
Du bör nog ha en kontakt med en elfirma i förväg. När huset skall kopplas in på nätet, måste en svensk elfirma göra en anmälan till elbolaget. Elfirman kommer inte att göra den anmälan om de inte är nöjda med installationen. Det handlar då inte så mycket om att inspektera (går i stort sett inte att inspektera), utan om dokumentation och elritningar.

Vad gäller VVS installation finns inga sådana tvingande lagkrav, men ditt försäkringsbolag kommer inte att betala ersättning efter en ev. vattenskada om inte installationen uppfyller kraven i de svenska ”säker vatten”, vi har exempel här på forumet om den typen av utländska hus, som inte uppfyller regelverket. Bl.a. förbudet mot dolda kopplingar.

I samband med bygglov måste du ha en godkänd lösning på avloppsfrågan för tomten.
 
Intressant hur EU-rätten ser på det här. Har Sverige rätt att underkänna ett prefab-hus tillverkat inom unionen? Jag är rätt säker på att svaret enligt svensk lag skulle vara ja, men det är nog inte hela sanningen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Intressant hur EU-rätten ser på det här. Har Sverige rätt att underkänna ett prefab-hus tillverkat inom unionen? Jag är rätt säker på att svaret enligt svensk lag skulle vara ja, men det är nog inte hela sanningen.
Tror inte heller att det skulle gå att förbjuda riktigt något som tillverkas inom union. Dock så är försäkringsbolagen fria att välja vad som kan försäkras. Tex våtrum skiljer polska regler mot svenska som sagt innan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.