Vi ska bygga nytt med Eksjöhus udner året.
Har nu fått information från Vedum, som levererar köks och tvättstuga etc, att om man vill ha tvättmaskin och torktumlare i arbetshöjd, dvs upphöjt ca 40 cm så måste det stå mot en yttervägg.
På originalritning står de mot en innervägg, vägg i vägg med kontoret. Eksjöhus vill inte flytta maskinerna pga extra installationsarbete med rör etc.
Men att inte ha dem i arbetshöjd känns ju helt idiotiskt....
Vad gäller, någon som vet? Jag har googlat men hittar inget....
 
Det låter otroligt märkligt att de ska behöva vara mot en yttervägg.. Är de för att man vill förankra skåpen i något "stabilt". Innervägg är stabilt nog..
Sa de varför? Ta reda på det isf så lär du få svar här om det är skitsnack eller ej.
 
"Eksjöhus vill inte flytta maskinerna..."

Så flexibelt och kundvänligt av dem... :rolleyes:
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Är de för att man vill förankra skåpen i något "stabilt". Innervägg är stabilt nog.
Det är det säkert. En centrifugerande tvättmaskin vibrerar endel även om maskinen står stilla. Finns risk att det vibrerar och låter i hela huset om skåpet skruvas i en halvskranglig innervägg.
 
Tack för era svar!
Informationen kom från köks och tvättstuge leverantören, som sedan kom med nya direktiv: nu fick de vara mot en innervägg! Dock fick vi inte byta plats på vask och maskiner (som står bredvid varandra) för att få ett mer enhetligt intryck med upphöjda maskiner bredvid högskåp.
Jag förstod inte riktigt vad problemet var då plattan inte är gjuten ännu och rören kan läggas hur vi vill...
Har nu fått besked från vår entreprenör att de fixar ändringarna vi vill ha, inga problem. Viss irritation verkar finnas att köksleverantören ens skulle lägga sig i detta. Har nu bestämt att vi ska köpa in eget kök och tvättstuga...
 
Jag tycker inte vibrationerna är märkbara på moderna maskiner. Har både haft Bauknecht och nu Electrolux tvättmaskin (bägge med 1400 v) med torktumlare ovanpå och det fungerar mycket bra. Dessa är inte fästa i vägg pga utrymme och då FTX står bakom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.