A
Jag har fukt i vissa väggar nära golv och det sitter i hall där det finns tapet.
Har tänkt ta bort tapet, måste det vara öppet tills det torkat ut eller är det bara att spackla och måla och låta det torka?
Måste jag ha en färg som kan andas eller funkar vanlig väggfärg?
jag lutar åt att ta bort tapet och sedan använda väggspackel och vanlig färg.
 
H
Snälla.snickaren skrev:
Jag har fukt i vissa väggar nära golv och det sitter i hall där det finns tapet.
Har tänkt ta bort tapet, måste det vara öppet tills det torkat ut eller är det bara att spackla och måla och låta det torka?
Måste jag ha en färg som kan andas eller funkar vanlig väggfärg?
jag lutar åt att ta bort tapet och sedan använda väggspackel och vanlig färg.
viktigaste är ju att åtgärda problemet. varför dom blir fuktiga, och sen fundera på ytskikt
 
  • Gilla
Jyrval
  • Laddar…
A
jag vet precis varför, det är en oisolerad platta. Det kommer jag inte kunna göra ngt åt i nuläget. Och att tapeten är problemet för den stänger inne fukten.
 
Är inte färg mindre genomsläpplig för vatten än tapet? Du tänker väl inte köra med slamfärg ? Är det plasttapet ?
 
inte tror jag tapeten stänger inne fukten på det viset........det handlar väl mer om att fuktinträngningen är konstant och aldrig får chansen att torka ut.
 
A
Hade en kollega här, som jobbar med fuktskador. han sa direkt att tapeten är problemet, fukt och organiska material. I badrummet där det är kakel var det inga problem
 
Men du har väl andra organiska material i väggen. Reglar och papperet på gipsskivor t.ex. ? Du måste ätgärda grundfelet. Är det kondens, så finns väl inget annat än värme och luftväxling som gäller. Att stänga in fukten är ju bara att fördröja katastrofen. Kolla noga genomsläppligheten för det du tänker sätta dit, vare sig det är någon form av tapet eller färg. Själv har jag varit tvungen till att lägga Platonmatta under golvet och att ha luftade golvsocklar. Har tapeten kvar !
 
  • Vägg med bubblig tapet som indikerar fuktproblem vid golvsockeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
nej det är en betomgvägg, ngn typ av lättbetong.
 
H
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Men du har väl andra organiska material i väggen. Reglar och papperet på gipsskivor t.ex. ? Du måste ätgärda grundfelet. Är det kondens, så finns väl inget annat än värme och luftväxling som gäller. Att stänga in fukten är ju bara att fördröja katastrofen. Kolla noga genomsläppligheten för det du tänker sätta dit, vare sig det är någon form av tapet eller färg. Själv har jag varit tvungen till att lägga Platonmatta under golvet och att ha luftade golvsocklar. Har tapeten kvar !
precis annars finns ingen ide att göra något åt ytskikt då samma problem kommer tillbaka
 
A
Ibland är det inte möjligt att lösa fuktproblem i källare. Och då är lösningen att ha så den kan vandra. Det är jag säker på , jag arbetar med badrum. Men min fråga var vilket som är den lämpligaste ytbehandlingen.
Ville inte vara en besserwisser men detta är jag helt säker på :)
tex finns det hus i gamla stan där det är omöjligt att åtgärda fukten, då har man fått lösa det genom att låta fukten kunna röra sig igenom betongväggar
 
Snälla.snickaren skrev:
nej det är en betomgvägg, ngn typ av lättbetong.
Om väggarna är av betong, så har du ju antagligen golvmaterial och socklar i trä - eller ?
 
I badrum vandrar ju fukten antingen på insidan ( rumssidan) om man har heltäckande plastmatta eller bakom ytskiktet , men framför tätskiktet, om man t.ex. har kakel/ klinker. Bakom tätskiktet vill man ju ha det helt torrt.
 
A
Badrum som är i källare med oisolerad platta får inte ha tätskikt. Dom måste kunna andas.
Ja som du säger ska socklar bort också
 
Samma sak med att andas gäller ju hallväggar/golv också. Som sagt tidigare "stäng inte in vattnet" - det kommer oftast surt efter.
 
Är det en ren stenkonstruktion är inte fukten ett stort problem. Ta bort allt organiskt och måla med en silikatfärg så blir det inte värre.

Men det är ju inte fel att göra något åt grundproblemet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.