Hej!
Jag har slutbesiktning på mitt hus snart och har upptäckt att skvallerröret från fördelarskåpet för golvvärme går ut rätt på golvet i ett förråd under trappan. Skåpet sitter på samma vägg som vårt badrum hade hellre sett att den mynnade ut där. Vägg i vägg är toalettstolen och våtzon2. Dusch är på andra sidan badrummet.
Verkar vara en tolkningsfråga kring det, ska vara lätt att upptäcka. I mitt fall skulle det kunna stå och rinna i veckor innan jag ser det i förrådet medans jag skulle se de väldigt snabbt i badrummet.
Vad har ni för erfarenheter kring detta?
Jag vill absolut inte att det ska mynna ut där. Antar att man inte kan göra en genomföring till badrummet nu när plattor är satta och det är färdigbyggt.
Tacksam för svar :)
 
  • Vitt fördelarskåp för golvvärme med skvallerrör som leder ut på laminatgolv i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle också föredra att låta det mynna i badrummet om det ligger vägg i vägg. Svårt att åtgärda i efterhand utan att förstöra tätskiktet dock.

Det är inget avsteg från branschregler (Säker vatten) att det mynnar i ett förråd utan golvrunn eller tätskikt men det ska som du säger vara lätt att upptäcka och det blir verkligen en tolkningsfråga.

När det gäller värmesystemet så är det ju inga mängder som kommer vid en läcka, ganska snabbt sjunker sytemtrycket. Till skillnad från tappvatten (där reglerna för skvallerröret av denna anledning är mycket strängare)
 
Ställ en burk under om du är orolig. Finns tom vattenlarm om du vill helgardera dig totalt. Ta inte upp hål i badrumsväggen, det är sista utväg.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag skulle också föredra att låta det mynna i badrummet om det ligger vägg i vägg. Svårt att åtgärda i efterhand utan att förstöra tätskiktet dock.

Det är inget avsteg från branschregler (Säker vatten) att det mynnar i ett förråd utan golvrunn eller tätskikt men det ska som du säger vara lätt att upptäcka och det blir verkligen en tolkningsfråga.

När det gäller värmesystemet så är det ju inga mängder som kommer vid en läcka, ganska snabbt sjunker sytemtrycket. Till skillnad från tappvatten (där reglerna för skvallerröret av denna anledning är mycket strängare)
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ställ en burk under om du är orolig. Finns tom vattenlarm om du vill helgardera dig totalt. Ta inte upp hål i badrumsväggen, det är sista utväg.
Haft slutbesiktning nu och i går hade dom lockat det utloppet, tätat utloppet i skåpet och sagt att dom drog om det till tvättstugan. Var utloppet är kan man inte se i skåpet och tvättstugan är ca 10 meter bort med ett badrum mellan. Det blev förstås nedslag. Det mynnade dessutom ut bakom min värmepanna ner i en golvbrunn. Det var inget vi kunde se. Återstår att se hur dom löser det!
 
Låter skumt att man inte kan se utloppet för skvallerröret i skåpet?
 
H
R RobertEdward skrev:
Hej!
Jag har slutbesiktning på mitt hus snart och har upptäckt att skvallerröret från fördelarskåpet för golvvärme går ut rätt på golvet i ett förråd under trappan. Skåpet sitter på samma vägg som vårt badrum hade hellre sett att den mynnade ut där. Vägg i vägg är toalettstolen och våtzon2. Dusch är på andra sidan badrummet.
Verkar vara en tolkningsfråga kring det, ska vara lätt att upptäcka. I mitt fall skulle det kunna stå och rinna i veckor innan jag ser det i förrådet medans jag skulle se de väldigt snabbt i badrummet.
Vad har ni för erfarenheter kring detta?
Jag vill absolut inte att det ska mynna ut där. Antar att man inte kan göra en genomföring till badrummet nu när plattor är satta och det är färdigbyggt.
Tacksam för svar :)
skavllerrör ska mynna ut i golv med tätskikt dock behöver de ej vara brunn
 
H hul skrev:
skavllerrör ska mynna ut i golv med tätskikt dock behöver de ej vara brunn
Ja för tappvatten men det är inget krav för värme.
 
H
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja för tappvatten men det är inget krav för värme.
du har rätt
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja för tappvatten men det är inget krav för värme.
H hul skrev:
du har rätt
Reglerna säger att det ska mynna ut där det lätt upptäcks. I mitt fall är det ett förråd under trappan. som jag förmodligen går in i max en gång i veckan. Hur tolkar man det.....
 
jag tror inte dom menar att det ska mynna ut där man vistas som mest utan mer att det inte ska byggas in dolt. Nu vet du ju var det är och då kan man ju ställa en bytta där och kontrollera det ibland då.
 
Ja det är väldigt öppet för tolkning. Jag tänker ungefär lika som svaret ovan. Man kan ju jämföra det med en synlig dragning av rör till radiatorer. Accepterar du en radiator i ett rum du är i nån gång i veckan, tvättstuga eller verkstad kanske? Eller en skarv bakom en gardin så att du inte ser om det droppar lite? Ja, antagligen.
 
S Stefan1972 skrev:
jag tror inte dom menar att det ska mynna ut där man vistas som mest utan mer att det inte ska byggas in dolt. Nu vet du ju var det är och då kan man ju ställa en bytta där och kontrollera det ibland då.
Ja precis men drygt att ens behöva tänka på det när man köpt ett hus för 5 miljoner och dom har erkänt att dom glömde dra det genom badrumsväggen
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja det är väldigt öppet för tolkning. Jag tänker ungefär lika som svaret ovan. Man kan ju jämföra det med en synlig dragning av rör till radiatorer. Accepterar du en radiator i ett rum du är i nån gång i veckan, tvättstuga eller verkstad kanske? Eller en skarv bakom en gardin så att du inte ser om det droppar lite? Ja, antagligen.
Jag är mer rädd att eventuellt läckage kommer förstöra utrymmet och saker jag förvarar där.
 
jag tror ärligt talat att det inte har nån betydelse var röret mynnar ut. Läckage är nog väldigt sällsynt så och är det bara nåt pyttelitet så kommer det ju upptäckas oavsett. Händer det nåt stort och nånting brister så är det knappast så att röret blir nån slags räddning, det lär nog spruta åt alla håll ur lådan där den sitter med resultat därefter.
Det är ju egentligen mycket skrivbordsprodukt över en sån där lösning. En modern människa kommer att glömma bort det där röret oavsett var det sitter och det ev läckaget märks när det påverkar nåt annat. Då kanske man agerar. Har nog sett nån tråd här där folk undrar vad det är som kommer ut ur väggen..........
 
Om nu röret mynnar ut på en plats som du sällan ser så skulle du kunna ställa ett uppsamlingskärl, typ en glass- eller kakburk under mynningen och så lägger du ett läckagelarm i botten på denna. Enklast så tror jag. Då tjuter det om det börjar läcka och du behöver inte börja fippla men tätskiktet
 
  • Gilla
Snablis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.