Fick besked idag från firman som svarade muntligt på offertförfrågan att de vill ha 120000 kronor för att gjuta en betongplatta på 22 kvm. I detta ingår form och vattenburen golvvärme, makadam och avjämnad yta att lägga klinker på samt ett tilluftsrör draget till en framtida braskamin. Nån som kan avgöra om det är ett rimligt pris? Väldigt tacksam för era åsikter.
 
  • Gilla
Peter_Henry
  • Laddar…
Vi får pröjsa strax under 120k efter rot för 60m2 platta till utbyggnad inkl golvvärme, avloppsrör (badrum), dränering, dagvatten, stenkista etc... Dessutom är det lite taskigt läge så kommer krävas pumpbil och allt grus måste köras en bit på tomten. Så det låter lite dyrt?
Vi fick offerter på 150k, 175k, 200k före rot.
 
Ja, jag misstänker att det är lite dyrt. Tack för ditt svar. Nu kan jag räkna lite på vad vårt borde kosta.
 
Ingår det schaktning, eventuell dränering?
Plattan ska väl vara isolerad - hur tjockt?

Oavsett så bör du ta in minst två offerter till så du har något att jämföra med.
 
  • Gilla
The Sailor
  • Laddar…
Plattan ska ligga mot husgrunden och antar att man bara lägger ett dräneringsrör där. Tjockleken på plattan blir cirka 40 cm skulle jag tro, eller vad som räcker som isolering. Kan behöva höja marken med singel eller makadam kanske 30 cm på sina ställen men givet att plattan skall ligga mot ytterligare en stödmur som redan finns i närheten så är det hela ganska okomplicerat. Schaktning, nej.
 
Vi betalar runt 85k (innan rot) för ett liknande arbete,
24m2 platta, markarbete inklusive dränering etc. elektrisk golvvärme
 
När var detta, Nefrums?
 
Kan någon tipsa om firma? Bor i Stockholmsområdet. Norr om stan.
 
Ta in fler offerter och jämför, kan ju vara försvårande omständigheter som vi inte vet om. Men ett generellt tips är ju att ta in 3 offerter. Skiljer det mycket mellan dem kan man ju börja fundera på varför.
 
Team Wåhlin i Vallentuna gjorde mina plattor. 65+25+100m2.
 
Mikael_L
Jag anser att det absolut inte borde gå på mer än 3000:-/kvm, dvs max 66.000:-
Och i det ingå schaktning, makadam, och allt annat material.
(egentligen anser jag inte att det ska kosta mer än 2000:-/kvm, men nu måste jag inse att högkonjunkturen har gjort sitt i denna bransch).

Om det nu inte finns något försvårande, t.ex. något berg som krånglar till det eller att man p.g.a hus, andra byggnader, trädgård eller annat har svårt att komma till med maskiner och material osv. Om sådant föreligger kan det ju självklart dra iväg en del i pris.

Jag PM'ar dig ett telefonnummer till den firma som gjöt plattan åt mig.
De gjorde ett bra jobb till ett helt OK pris, men här gjöt de endast, jag hade själv byggt form, lagt in golvvärme och armering osv.
En släkting anlitade dem också efter tips från mig, att flytspackla upp en platta som blivit misslyckad, det jobbet blev också väldigt fint.
Jag vet faktiskt inte om de åtar sig allt från schakt till färdig betong, men du får helt enkelt fråga.
De är hemmahörande i enköpingstrakten, men jag vet att de tar jobb 10 mil ifrån enköping.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag anser att det absolut inte borde gå på mer än 3000:-/kvm, dvs max 66.000:-
Och i det ingå schaktning, makadam, och allt annat material.
(egentligen anser jag inte att det ska kosta mer än 2000:-/kvm, men nu måste jag inse att högkonjunkturen har gjort sitt i denna bransch)

Om det nu inte finns något försvårande, t.ex. något berg som krånglar till det eller att man p.g.a hus, andra byggnader, trädgård eller annat har svårt att komma till med maskiner och material osv. Om sådant föreligger kan det ju självklart dra iväg en del i pris.

Jag PM'ar dig ett telefonnummer till den firma som gjöt plattan åt mig.
De gjorde ett bra jobb till ett helt OK pris, men här gjöt de endast, jag hade själv byggt form, lagt in golvvärme och armering osv.
En släkting anlitade dem också efter tips från mig, att flytspackla upp en platta som blivit misslyckad, det jobbet blev också väldigt fint.
Jag vet faktiskt inte om de åtar sig allt från schakt till färdig betong, men du får helt enkelt fråga.
De är hemmahörande i enköpingstrakten, men jag vet att de tar jobb 10 mil ifrån enköping.
Har du lust att dela med dig även till mig skulle jag uppskatta det!
 
Hej, det blev en plintgrund istället.
 
Hej! Ser att det är en gammal tråd, men vi håller på att förbereda för ett uterum på 21kvm och funderar på gjuten platta eller bygga på isolerat träbjälklag med plintar. Bor i parhusområde i Stockholmstrakten, huset står på platta.

Varför valde ni plintar före betongplatta i slutändan? Vet ni ungefär vad jobbet för att bygga på plint (med isolerat träbjälklag) kostar i jämförelse med ovan nämnda ca 3000kr/kvm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.