M
M maxmsm skrev:
Tror du att ett försäkringsbolag betalar för att göra om ett nyrenoverat badrum som är gjort av personer utan gällande behörigheter/certifikat?
Ja, om det är fackmannamässigt gjort.
 
J Jocke Best skrev:
Tror du att FB ersätter ett fackmannamässigt nyrenoverat badrum? Ja
I grund nej, ett försäkringsbolag ersätter inte ett fackmannamässigt nyrenoverat badrum. Helt enkelt för att det inte uppstår skador i ett nyrenoverat badrum om det är fackmannamässigt gjort.

Det kan givetvis i undantagsfall uppstå materialfel, men det är nog att räkna som grovt undantag.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det tror jag är lite för generaliserat. Det finns åtskilliga scenarior som kan ge vattenskador även om varje detalj är korrekt utformad.

Vet ett fall där bolaget ersatte, badrum renoverat för typ 1 år sedan. En liten hylla för schampoo och liknande i duschutrymmet lossnade, den träffade blandaren på ett sådant sätt att kranen öppnades. ägaren var bortrest, och det hade blivit stora vattenskador när han kom hem 2 veckor senare.

Hyllan var gissningsvis uppsatt med någon sådan där limmupphängning man kan ha för att slippa borra i kaklet.

Det jag funderar på men inte vet svaret på, är varför inte golvbrunnen orkade svälja vattnet, det hade alltså översvämmat och runnit ut i resten av huset. Men man kan väl tänka sig att det är lite halvstopp i golvbrunnen av hår, eller om hyllan dessutom lyckades bilda lock över brunnen.
 
J
AndersPS AndersPS skrev:
I grund nej, ett försäkringsbolag ersätter inte ett fackmannamässigt nyrenoverat badrum. Helt enkelt för att det inte uppstår skador i ett nyrenoverat badrum om det är fackmannamässigt gjort.

Det kan givetvis i undantagsfall uppstå materialfel, men det är nog att räkna som grovt undantag.
Härligt! En filosof bland hermelinerna! Ännu kräsnare alltså.
Då drar vi ner ytterligare med ord. (den intresserade får scrolla tillbaka för att hänga med). Vi tar bort ordet nyrenoverat och då ryker även fackmannamässigt. Återstår:
Tror du att fb ersätter ett badrum?

Vem vågar ta bort även ordet badrum?
 
Det här bör väl gå på garantin/konsumenttjänstlagen. Dvs den duktiga killen skall komma tillbaka och fixa.... Det här med om försäkringen gäller eller inte är minst sagt rörigt! Bolagen ändrar vilkåren sågott som på årsbasis och det är olika regler mellan bolagen i fråga. Många bolag har haft gvk/bkr krav för att betala ut ersättning, vad som gäller i det här fallet får du ringa till motpartens fb pch fråga. Fördelen med gvk/bkr är att de hjälper till om det nu blir problem och hantverkaren/fb krånglar.

I det här fallet är det bästa för et överlägset att göra ett prisavdrag. Tänk er att få dit den duktiga killen som inte vill fixa det och det drar ut på tiden! Om det är en toa är 200’ för mycket men kan vara rimligt för ett badrum. Tänk även på att ni inte kan få ersättning för ny inredning. Bara det som krävs för att fixa vattenläckan.
 
T
Kendobendo Kendobendo skrev:
När vi köpte vårt hus så anlitade jag en besiktningsman. Säljarna var inte intresserade av att besikta huset. När besiktningsmannen va klar så visade det sig att golvet i det ena badrummet hade fel lutning. Vattensamlor uppstod på golvet utanför duschdörrarna. Besiktningsmannen mätte även fukt och sådant men kunde inte uppvisa på skador med än att vattnet samlades felaktigt. Vi valde att gå vidare med köpet ändå. Renoveringen av badrummet hade gjorts av en "polare". Men i vårt läge så va huset bra i övrigt. Badrummet var ändå gjord 2009. Så det är ju dags att se över en renovering om ett par år igen ändå nu.

Fast jag skulle aldrig ha accepterat vattenläckage ifrån taket. Där är det riktigt lurigt. Jag hade nog begärt att de river upp och tar en grundlig titt på vad exakt felorsaken är om säljarna inte är intresserade av att rabattera med likt som ni andra är inne på runt 200 lax.

Jag skulle tro att om säljarna säger nej och går på budgivare 2 istället att de då kanske kör en fuling och inte berättar. Jag skulle då som god medborgare informera budgivare 2 om vattenläckaget. Tycker inte att man ska komma undan med att ljuga i denna branschen. Det är vanligare än man tror med mäklare som säljer hus med kända fel men som de bara informerar om vid en direktfråga. Sedan är det sjukt vad vanligt det är med köpare som inte frågar efter besiktningsprotokoll där ute. När jag tittade runt på hus så var det typ kanske max 2 av 10 köpare som brydde sig om att begära in eventuella besiktningspapper. Folk tänker inte med huvudet när de köper hus har jag märkt. Det är bara känslor som styr. Frugan/gubben är så sugen.. då vill man ju inte vara taskig. Sedan kommer problemen som en skön iskall dusch.
Vill bara påtala att mäklaren har skyldighet att informera övriga budgivare om skador/felaktigheter som upptäckts under visning/besiktning.
Samma gäller om du på en visning t ex upptäcker tecken på hempulad el, eller liknande felaktigheter.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Haha, nästan likadan situation fast tvärtom hamnade vi i när vi skulle sälja vårt förra hus.
Det var bara att dra tillbaka visningen, anlita hantverkare att bila upp golvet (betongbjälklag) och göra nytt badrum och toalett. Kostade en bra slant men tror vi hade igen det när huset äntligen såldes.
Hade det inte varit bättre att ni hade satt ner priset och låtit köparen/(-na) få "rabatt" och möjlighet att sätta sin egen prägel istället?
Det är trots allt väldigt olika hur man vill ha sitt badrum med färgsättning, kakel, klinker, typ av duschyta, val av toa mm. mm. Jag har lite svårt att förstå logiken i detta handlande som är relativt frekvent återkommande i sina olika former.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Mäklaren är skyldig att informera om sådana brister som han VET. Har din certifierade bes. man hittat ett fel, så kan man nog påstå att mäklaren VET. Men bara för att jag pekar på något i elinstallationen som jag påstår är fel, så kan mäklaren inte veta något om min kunskapsnivå, mitt påstående kan vara hur felaktigt som helst. Så då kan mäklaren välja att bortse från mitt påstående.
 
Hemmakatten
U Urban1 skrev:
Hade det inte varit bättre att ni hade satt ner priset och låtit köparen/(-na) få "rabatt" och möjlighet att sätta sin egen prägel istället?
Det är trots allt väldigt olika hur man vill ha sitt badrum med färgsättning, kakel, klinker, typ av duschyta, val av toa mm. mm. Jag har lite svårt att förstå logiken i detta handlande som är relativt frekvent återkommande i sina olika former.
Nej, jag tror att vi hade igen pengarna med råge. Försäljningspriset var det högsta (då) I området. Våra köparkategorier ville ha ett fräscht hus utan att behöva renovera badrum och toalett. Huset I övrigt var nyrenoverat.

Tror faktiskt att det är bara folk som hänger här på byggahus som vill börja sitt husköp med att renovera badrum och toalett. Alla andra "mer normala" köpare vill gärna ha ett hus som är färdigt att flytta in i.
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
Om killen från Ungern har ett riktigt företag torde han ha alla papper i ordning. Vettiga företag(även privat Svensson) tar bilder och dokumenterar under bygget. Jag skulle vara extremt ifrågasättande i din situation. Är huset värt pengarna trots frågetecken kring badrummet så kör. Men räkna med arbete, byggdamm och strul då ni alldeles säkert kommer behöva göra om badrummet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror du överdriver väldigt ordentligt här. De flesta "hempulare" lyckas nog rätt bra med sina badrum och de "syns" varken i någon vattenskadestatistik eller här på bygga hus.

Som vanligt är den minoritet med problem som märks. Lite som när du slår upp morgontidningen och läser om en trafikolycka på grund av ishalka. De hundratusentals människor som kört till jobbet utan olyckor får inga rubriker...

Det är inget ovanligt att "hemmapularna" säljer överblivet tätskikt på blocket= har inte tillräckligt tjocka skikt på väggarna.
 
M maxmsm skrev:
Det är inget ovanligt att "hemmapularna" säljer överblivet tätskikt på blocket= har inte tillräckligt tjocka skikt på väggarna.
Men det är nog osannolikt att detta är tätskyddsproblem? Att det skulle läcka genom för tunt tätskydd (ev inkl folie) genom golvet, isolering etc. Mer sannolikt antingen runt brunnen eller avloppet. Det ska ju ändå ta sig igenom på relativt kort tid. Eller jag vet ju inte hur länge han spolade förstås.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Det är inget ovanligt att "hemmapularna" säljer överblivet tätskikt på blocket= har inte tillräckligt tjocka skikt på väggarna.
Och jag vet att när det användes rollade tätskikt, så returnerade ofta professionella plattsättare mer än halva den beräknade mängden tätskikt till butiken, mot kontant returersättning...

Det var en av de väsentliga anledningarna till att branschen gick över till folietätskikt. Plattsättaren kan inte stjäla halva tjockleken av folien.
 
  • Gilla
Lars Melin och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och jag vet att när det användes rollade tätskikt, så returnerade ofta professionella plattsättare mer än halva den beräknade mängden tätskikt till butiken, mot kontant returersättning...

Det var en av de väsentliga anledningarna till att branschen gick över till folietätskikt. Plattsättaren kan inte stjäla halva tjockleken av folien.
Nej, det var det verkligen inte!
Anledningen till att man gick över till folie var att annars så kunde inte tillverkarna garantera att tätskiktet höll för ett visst värde i en term som kallas ångsekundmeter!
 
Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Härligt! En filosof bland hermelinerna! Ännu kräsnare alltså.
Då drar vi ner ytterligare med ord. (den intresserade får scrolla tillbaka för att hänga med). Vi tar bort ordet nyrenoverat och då ryker även fackmannamässigt. Återstår:
Tror du att fb ersätter ett badrum?

Vem vågar ta bort även ordet badrum?
Om du inte tror försäkringsbolag är duktiga på att trixa med ord, så... :)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.