Vi vill bygga källare under garaget. Det innebär att det blir väldigt nära grannens hus (garage). Finns det hinder för bygglov i ett sånt fall?
 
En källare kan väl inte hamna närmare grannen än garaget. Eller hade du tänkt och gå utanför garaget? Du får kolla med kommunen vad de anser om källare. Det kan stå i DP över ditt område
 
B Byggdjuret skrev:
En källare kan väl inte hamna närmare grannen än garaget. Eller hade du tänkt och gå utanför garaget? Du får kolla med kommunen vad de anser om källare. Det kan stå i DP över ditt område
Källare är OK med detaljplanen, vi har redan en, och det är den jag vill utöka. Jag tänker inte gräva mig in under grannens garage, men vill ju kunna dränera och isolera och tänker att jag då måste lämna ett mellanrum mellan mitt bygge och grannens. Sen kan jag tänka mig att det finns en teoretisk rasrisk för grannens inredda garage och där skulle kommunen kanske ha problem att bevilja bygglov.
 
Har inte ditt tilltänkta garage ett avstånd på 4.5 m till tomsgränsen? Det räcker väl för dränage?
 
Det stora hindret är nog att ni måste säkra upp marken så att inte grannens garage undermineras under byggtiden. När garaget väl är byggt håller det förstås jordmassorna på plats, men under byggtiden måste ni säkra så att ni inte underminerar grannens byggnader (eller mark över huvud taget egentligen, men ett kollapsat garage är förstås lite jobbigare än en gräsmatta som sätter sig).
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Har inte ditt tilltänkta garage ett avstånd på 4.5 m till tomsgränsen? Det räcker väl för dränage?
Dessvärre inte. Idag sitter våra respektive garage ihop. Min tanke är att jag ska spara ur en 80 cm mellanrum och dränera samt gräva för källare.
 
L
Det är ett vanskligt och farligt projekt som du tänker dig , det är som att gräva en grop 2X2 meter och 3 meter djup och hoppas att det inte begraver dig , när det rasar in när du är därnere
Sitter era garage ihop , då är det förmodligen även samma platta och en markbotten med kross , gräver du ur under din platta så kommer det bli sättningar som ingen kan förutse , det måst till
en form av avbärning , lika dom har på större byggen när dom gräver ner sig bredvid andra byggnader , spontning
Iden är nog god , men genomförandet är inte så lätt som man kan tänka sig och ställer sig nog mycket kostsam , då ett sådant projekt inte är något för en privatperson som inte har tillgång till
allt i teknik som måste till
Dessvärre ser jag det som ett projekt som är till nästan omöjligt att få till
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det kanske går att fråga grannen om hen också är med på idén och själv också vill ha en källare till sitt eget garage? Då skulle det plötsligt bli betydligt mer genomförbart, och eftersom det är du som verkligen vill genomföra det, så kan du ju föreslå grannen att ni delar 60-40. Det skulle du nog ändå vinna på, för att t.ex. slippa anlita experter på spontning.
 
Som sagt. OM du får bygglov så kommer det att ställas krav i samband med bygganmälan, på hur du skall säkra att inte grannens garage sätter sig under byggtiden. De metoder som då används vid större byggen är att påla ned stålprofiler innan man gräver (spontning). En kostnad som antagligen är helt orimlig för ett garagebygge.

Du skriver att garagen idag sitter ihop. Då är det inte säkert att du får bygglov för ett fristående garage. Detaljplaner har ibland formuleringar i stil med att garage får byggas antingen på 4,5m avstånd. Eller ihopbyggda i tomtgräns. Då skulle en rivning av ditt garage innebära att grannens garage strider mot detaljplanen, det är inte längre ihopbyggt.
 
harry73
Det finns bra sätt att göra en spont/källarvägg så nära grannens hus, se bara till att välja efter kvalitet och inte kostnader. Sedan kan det vara en idé att bygga källaren helt vattentät (platsgjuten betong med rätt kvalitet och helst med tätning i skarvarna mellan golv och väggar.
Då slipper ni ha en dränering mellan er och grannens hus som ni aldrig kan underhålla
 
Efter alla kloka ord på temat så lutar det numera åt att bygga utan källare....förargligt, men inser utmaningen. Jag tror inte garaget skulle rasa eller sätta sig men man vet aldrig. Möjligen skulle jag kunna ha en "mini" vinkällare, och i så fall på lite mer avstånd från grannens befintliga garage....
 
Du får gräva lite djupare på ett ställe...
 
engs
Efter att ha plöjt lite "Grand Design". Så verkar de i Storbrittanien borra och gjuta rör (tänk som väldigt djupa gjutna plintar) till en underjordisk stödmur innan de börjar gräva i närheten av grannar eller annat som inte får rasa in. Men det blir kanske orimligt dyrt för ett garage/källare.
 
harry73
Men då pratar man london med mycke lerjord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.