Jag vill förlänga min kallgaragesäsong eftersom jag har tre motorcyklar som köar för uppmärksamhet.

Det är ett vidbyggt kallgarage som jag vill värma lite grand periodvis med antingen infravärmare eller värmefläkt.
Jag tänker mig att låta värmekällan stå igång några timmar per dag i så fall.

En infravärmare på 1000W kostar väl sådär 1.50 SEK/h gissar jag.....men vilken av alternativen ger mest bang for the buck så att säga? (ja med jämbördig strömförbrukning per timma då)


Eller finns det än mer ekonomiska alternativ?
 
OXYD
Halogen-infra är super praktisk när man skall ut och göra något. Man har värme direkt.
Men som uppvärming så är nog en billig luftvärmepump eller värmefläkt bättre.
 
Hm, tack men frågan kvarstår - vilket av alternativen är billigast/timma?

Om jag köper en infravärmare på 1kW eller en värmefläkt med samma kapacitet?
 
L
Värmefläkt är bäst du riktar blåset åt det håll du vill , ska du mecka och kallt :worried: kan du blåsa mot fingrarna direkt :)
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Både infravärme och värmefläkt tillhör kategorin direktverkande el och förbrukar en kWh för varje producerad kWh. Ska du komma billigare undan krävs en värmepump.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Ska du ha värmaren för att meka är värmefläkt bättre. Infravärmare brukar göra att man blir varm på ryggen och kall på magen.
 
OXYD
Z ZipLock skrev:
Ska du ha värmaren för att meka är värmefläkt bättre. Infravärmare brukar göra att man blir varm på ryggen och kall på magen.
Beror ju på var man riktar den :)
 
Två infrarör - en på vardera långsidan snett nedåtriktade, borde kanske bli en vettig lösning då om driftkostnaden blir ungefär densamma.
Infravärmare har fördelen att de inte blåser runt luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.